از رمزارزها

ارز دیجیتال آربیتروم (Arbitrum) چیست؟ آینده رمز ارز ARB

ارز دیجیتال آربیتروم (Arbitrum) چیست؟ آینده رمز ارز ARB
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.91 - (5 امتیاز)
فهرست مطالب

ارائه راه‌حل برای رفع شلوغی در بلاکچین‌ها و افزایش سرعت پردازش تراکنش‌های ارز دیجیتال، همیشه در صدر فعالیت توسعه‌دهندگان کریپتو بوده است. راه‌حل‌های مقیاس‌بندی در بالای لایه یک بلاکچین‌ها قرار می‌گیرند تا سرعت کارها را افزایش دهند. آربیتروم (Arbitrum) یکی از این راه‌حل‌های مقیاس‌بندی است که در ۲۳ مارس ۲۰۲۳، ارز دیجیتال آربیتروم را از طریق airdrop معرفی کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رمز ارز ARB و آینده آن با مجله اینترنتی هلواکس همراه باشید.

ارز دیجیتال آربیتروم چیست؟

آربیتروم (Arbitrum) یک راه‌حل لایه ۲ ارزان و سریع است که تمام اطلاعات تراکنش را به بلاکچین اصلی اتریوم بازمی‌گرداند. در حالی که اتریوم تنها ۱۴ تراکنش در ثانیه را مدیریت می‌کند، رمز ارز ARB با ۴۰ هزار TPS جلوتر است. انجام تراکنش‌ها در اتریوم چندین دلار هزینه دارد، در حالی که در Arbitrum حدود دو سنت هزینه خواهد داشت.
همچنین Arbitrum از ماشین مجازی اتریوم (EVM) پشتیبانی می‌کند، به این معنی که توسعه‌دهندگان دیفای می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) خود را بدون نیاز به هیچ‌گونه تغییری بسازند. Arbitrum توسط آفچین لبز (Offchain Labs) ساخته شده است. این شرکت در دور سرمایه‌گذاری سری B در سپتامبر ۲۰۲۱ توانست ۱۲۰ میلیون دلار جمع‌آوری کند.
ارز دیجیتال آربیتروم (ARB) برای حاکمیت در دائو آن (Arbitrum DAO) استفاده خواهد شد. دارندگان این کوین می‌توانند در تصمیمات حاکمیتی شرکت کنند. تصمیماتی که پس از تصویب به طور خودکار در بلاکچین اجرا می‌شوند.
این کوین دارای عرضه در گردش ۱,۲۷۵,۰۰۰,۰۰۰ واحد است و سقف عرضه آن هم ۱۰ میلیارد واحد خواهد بود. نحوه توزیع رمز ارز ARB نیز به شرح زیر صورت می‌پذیرد.
– خزانه‌داری دائو آربیتروم ۴۲.۷۸ درصد
– گروه‌ها و مشاوران آفچین لبز ۲۶.۹۴ درصد
– سرمایه‌گذاران: ۱۷.۵۳ درصد
– ایردراپ به کاربران: ۱۱.۶۲ درصد
– ایردراپ دائو: ۱.۱۳ درصد

ارز دیجیتال آربیتروم چیست؟

تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال آربیتروم

ارز دیجیتال Arbitrum توسط آفچین لبز یک شرکت مستقر در نیویورک توسعه یافته است. بنیان‌گذاران این ارز اد فلتن، استیون گلدفدر و هری کالودنر می‌باشند. این اشخاص محققان سابق دانشگاه پرینستون با سال‌ها تجربه در علوم کامپیوتر، رمزنگاری و بلاکچین هستند.
اد فلتن (Ed Felten) استاد علوم کامپیوتر در پرینستون می‌باشد. او به عنوان معاون مدیر ارشد فناوری (CTO) در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما خدمت کرده است. فلتن یکی از بنیان‌گذاران و دانشمندان ارشد آفچین لبز به شمار می‌رود.
استیون گلدفدر (Steven Goldfeder) یک دانشمند کامپیوتر و کارآفرین نمونه با مدرک دکترای علم و فناوری از پرینستون است. او همچنین یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل شرکت آفچین لبز محسوب می‌شود. هری کالودنر (Harry Kalodner) یک دانشمند کامپیوتر و دارنده مدرک دکتری از دانشگاه پرینستون می‌باشد. او نیز یکی از بنیان‌گذاران آفچین لبز است و هم اکنون مدیر ارشد فناوری شرکت محسوب می‌شود.

تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال آربیتروم

آربیتروم چگونه کار می‌کند؟

به طور کلی اکوسیستم آربیتروم توسط ۳ نقش اعتبارسنجی (Verifier)، ماشین مجازی (VM) و مدیران (Manager) انجام می‌شود.

۱. ماشین مجازی (Virtual Machine)

شبکه Arbitrum بر اساس یک طراحی ساده کار می‌کند. بر این اساس طرفین می‌توانند یک قرارداد هوشمند را به عنوان یک VM پیاده‌سازی کنند. VMها برنامه‌هایی هستند که بر رویVirtual Machine (AVM) Arbitrum اجرا می‌شوند.

۲. مدیران (Managers)

مجموعه‌ای از مدیران برای گرداندن یک ماشین مجازی VM تعیین می‌شود. به لطف پروتکل آربیتروم، هر مدیر می‌تواند ماشین مجازی را مجبور کند تا مطابق کد VM رفتار نماید. طرف‌هایی که در ماشین VM سهیم هستند، می‌توانند شخصی را انتخاب کنند که به آن اعتماد دارند تا از طرف آن‌ها این کار را انجام دهد و یا مستقیما به عنوان مدیر عمل کنند. در عمل، تعداد مدیران برای بسیاری از قراردادهای هوشمند به طور معقولی محدود خواهد بود.

۳. تاییدکنندگان (Verifiers)

تاییدکنندگان به پذیرش هرگونه تغییر وضعیتی می‌پردازند که توسط همه مدیران پشتیبانی شود. اگر دو مدیر در مورد کاری که ماشین مجازی انجام می‌دهد با هم اختلاف نظر داشته باشند، تاییدکنندگان از یک تکنیک دوبخشی استفاده می‌کنند تا اختلاف را با اجرای یک دستورالعمل کاهش دهند. با این کار، طرفین تراکنش می‌توانند برای یکدیگر پیام و ارز دیجیتال ارسال کنند.
شما می‌توانید گروه اعتبارسنجی خود را برای انجام فرایند اجماع زمانی که یک DApp در زنجیره Arbitrum اجرا می‌شود، انتخاب کنید. تکنیک ارز دیجیتال آربیتروم نیاز به اتصال کمتری بین گره‌ها دارد و درنتیجه پردازش تراکنش‌ها سریع‌تر خواهد بود.

ارز دیجیتال آربیتروم

چه چیزی Arbitrum را منحصربه‌فرد می‌کند؟

رمز ارز ARB به‌گونه‌ای طراحی شده است که یک پلتفرم با کاربری آسان را ارائه دهد. بدین ترتیب توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن برای راه‌اندازی قراردادهای هوشمند بسیار کارآمد، مقیاس‌پذیر و سازگار با اتریوم استفاده کنند.
اما آربیتروم اولین پلتفرمی نیست که خواهان غلبه بر محدودیت‌های اتریوم شده است. تاکنون ده‌ها راه‌حل دیگر هم به دنبال ارائه عملکردهای مشابه بوده‌اند. پس چه چیزی ارز Arbitrum را از رقبا متمایز می‌کند؟

۱. سازگاری بالا با ماشین مجازی اتریوم (EVM)

Arbitrum به عنوان یکی از سازگارترین مجموعه‌ها با EVM در نظر گرفته می‌شود. زیرا در سطح بایت کد با EVM سازگار است و با هر زبانی مانند سالیدیتی (Solidity) و وایپر (Vyper) که بتواند در EVM کامپایل شود، کار می‌کند. این امر به آسان شدن توسعه برنامه‌ها بر روی آربیتروم می‌انجامد. زیرا توسعه‌دهندگان قبل از ساخت برنامه روی Arbitrum نیاز به آشنایی با یک زبان جدید ندارند.

۲. ابزار توسعه‌دهنده قوی

تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال آربیتروم هر کاری انجام می‌دهد تا موانع ورود تراکنش‌ها به راه‌حل لایه ۲ را به حداقل برساند. به این ترتیب، آن‌ها ابزارهای جامعی را برای Arbitrum تولید کرده‌اند و توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن‌ها در اتریوم استفاده کنند. همچنین نیازی به دانلود هیچ‌گونه ابزار اضافی نظیر پلاگین‌ها یا کامپایلرهایی مانند هاردهت (Hardhat) یا ترافل (Truffle) نیست.
بلاکچین Arbitrum One هم اکنون در شبکه اصلی «بتا» قرار دارد. این موضوع به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا سطوح مختلف کنترل روی سیستم ازجمله توانایی توقف آن را داشته باشند. آفچین لبز این کنترل‌ها را زمانی حذف خواهد کرد که از قوی بودن پروژه مطمئن شود.

ارز دیجیتال آربیتروم ابزار توسعه‌دهنده قوی

۳. هزینه‌های کم

Arbitrum به‌عنوان یک راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه ۲ برای اتریوم، علاوه بر این که به افزایش توان تراکنش‌های اتریوم می‌انجامد، هزینه‌های تراکنش را هم به حداقل می‌رساند. به لطف فناوری جمع‌آوری بسیار کارآمد، Arbitrum می‌تواند کارمزدها را به کسر کوچکی از آنچه در اتریوم شاهد هستیم، کاهش دهد. این در حالی است که همچنان انگیزه‌های کافی را برای اعتبارسنج‌ها فراهم می‌کند.

۴. سرمایه خوب و همکاران قوی

در حال حاضر تعدادی از برترین پلتفرم‌های دیفای مانند Aave، Balancer، Band Protocol، Curve، Sushiswap و Uniswap از Arbitrum برای افزایش توان و کارمزدهای کمتر استفاده می‌کنند یا به دنبال استفاده از آن هستند. دیگر سرمایه‌گذاران قابل توجه در آفچین لبز عبارت‌اند از Coinbase Ventures، Pantera، Compound و Blocknation هستند.
همچنین داده‌ها نشان می‌دهد که ۲ میلیارد دلار ارز دیجیتال آربیتروم در قراردادهای هوشمند آن قفل شده است. این میزان تقریبا ۳۰ درصد از سرمایه صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ را تشکیل می‌دهد. همان‌طور که گفتیم، آفچین لبز توانست ۱۲۰ میلیون دلار در دور سرمایه‌گذاری سری B جمع‌آوری کند. این ۱۲۰ میلیون دلار توانست به سهام آفچین لبز ارزشی معادل ۱/۲ میلیارد دلار بدهد.

سرمایه خوب و همکاران قوی ارز دیجیتال آربیتروم

جمع‌بندی

آربیتروم یک راه‌حل مقیاس‌پذیر لایه دو (L2) اتریوم است. بنابراین از امنیت و سازگاری بالا در بلاکچین اتریوم سود می‌برد. مزیت دیگر، توان عملیاتی بالاتر و کارمزد کمتر در مقایسه با اتریوم خواهد بود. ارز دیجیتال آربیتروم نیز به عنوان کوین بومی این شبکه آینده‌دار می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی محسوب شود. با این حال، شما عزیزان قبل از سرمایه‌گذاری باید تحقیقات شخصی و کاملی را انجام دهید.

  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۳

نظرات شما: