از رمزارزها

ارز دیجیتال کاردانو؛ معرفی کامل رمز ارز ADA

ارز دیجیتال کاردانو؛ معرفی کامل رمز ارز ADA
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.13 - (6 امتیاز)
فهرست مطالب

پروژه ارز دیجیتال کاردانو جاه‌طلبانه به دنبال توزیع مجدد قدرت و ایجاد تغییرات مثبت جهانی است. بلاکچین کاردانو هدف خود را بهتر کردن جهان برای همگان و توزیع مجدد قدرت به حاشیه‌ها تعریف می‌کند. ارز دیجیتال ADA، نیز کوین اصلی این شبکه است که برای پرداخت هزینه‌های تراکنش در کاردانو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ارز دیجیتال همچنین برای کسب پاداش‌های استیکینگ نیز استفاده می‌شود. شبکه کاردانو به عنوان رقیب اتریوم می‌تواند میزبان قراردادهای هوشمند نیز باشد. بنابراین توسعه‌دهندگان از آن برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و پلتفرم‌های بزرگ مالی غیرمتمرکز (DeFi) استفاده می‌کنند. در این راهنمای هلواکس مگ نگاهی دقیق‌تر به این ارز دیجیتال خواهیم داشت.

شبکه کاردانو چیست؟

کاردانو یک بلاکچین عمومی است که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد و کوین بومی آن یعنی ADA نیز شبکه را تقویت می‌کند. این بلاکچین از جهات زیادی شبیه اتریوم و کوین بومی آن است. بیت کوین را به عنوان نسخه ۱ کریپتو در نظر بگیرید که در اصل طلای دیجیتال محسوب می‌شود. اما سیستم آن با مشکلات مقیاس‌پذیری مواجه است. سپس اتریوم وجود دارد که به عنوان نسخه ۲ کریپتو شناخته می‌شود. اما کاردانو به عنوان نسخه ۳ کریپتو به دنبال بهبود عملکردهایی است که اتریوم در ابتدا فاقد آن بود.

کاردانو توسط چارلز هاسکینسون یکی از بنیان‌گذاران اتریوم تاسیس شد. هاسکینسون کاردانو را به عنوان یک بلاکچین مقیاس‌پذیرتر، قابل همکاری‌تر و پایدارتر نسبت به بیت کوین و اتریوم راه‌اندازی کرد. توسعه مداوم کاردانو که توسط حامیان آن با نام قاتل اتریوم شناخته می‌شود، توسط بنیاد کاردانو و مؤسسه تحقیقاتی IOHK پشتیبانی می‌شود.

یکی از انتقادات عمده به بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال محبوب این است که شبکه‌های ماینری آن بر اساس مکانیسم‌های اجماع اثبات کار، مقادیر زیادی انرژی را هدر می‌دهند. کاردانو از مکانیسم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند و یک بلاکچین پایدارتر و مقیاس‌پذیرتر محسوب می‌شود.

شبکه کاردانو چیست؟

ارز دیجیتال کاردانو چیست؟

ارز دیجیتال ADA کوین اصلی پلتفرم کاردانو محسوب می‌شود. کوین کاردانو به افتخار آدا لاولیس، ریاضیدان قرن نوزدهمی نام‌گذاری شده است که به عنوان اولین برنامه‌نویس کامپیوتر شناخته می‌شود. کوین‌های ADA برای پرداخت هزینه گس تراکنش و استفاده از پلتفرم آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به عنوان پاداشی برای اجرای سیستم اثبات سهام به اعتباردهندگان داده می‌شود.

از ارز دیجیتال ADA می‌توان مانند هر کوین دیگری برای سرمایه‌گذاری، خرید و مبادله استفاده کرد. همچنین از ADA می‌توان برای پوشش هزینه‌های تراکنش‌ها در شبکه کاردانو و استیکینگ برای کسب سود بیشتر استفاده کرد. ابتکارات دیفای و توکن‌های غیر مثلی (NFT) زیادی نیز در اکوسیستم کاردانو وجود دارد. تعدادی از این پروژه‌ها شامل صرافی و پروتکل وام‌دهی غیرمتمرکز است.

اگرچه کاردانو نسبت به سایر ارزهای دیجیتال متفاوت عمل می‌کند، اما همچنان بسیار پرنوسان است. قیمت این ارز دیجیتال نیز می‌تواند در مدت زمان کوتاهی تغییرات قابل توجهی را تجربه کند. اما اگر تصمیم به سرمایه‌گذاری در آن را دارید، به یاد داشته باشید که تغییرات طولانی‌مدت مهم‌تر از نوسانات هفتگی هستند.

ارز دیجیتال کاردانو چیست؟

کاردانو چگونه کار می‌کند؟

در شبکه بلاکچین باید راهی برای تایید تراکنش‌ها وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که مردم یک کوین را دو بار خرج نمی‌کنند. با توجه به تمرکززدایی بلاکچین، هیچ مقام مرکزی مانند بانک‌ها وجود ندارد که برای انجام آن کار کند.

استخراج‌کنندگان بیت کوین و سایر بلاکچین‌های اثبات کار برای حل معادلات پیچیده ریاضی و اضافه کردن بلوک‌های جدید به زنجیره از ابزارهای محاسباتی سنگین استفاده می‌کنند. آن‌ها در ازای کار خود، رمز ارز بومی شبکه را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. اما این کار بسیار وقت‌گیر است و مقدار زیادی برق مصرف می‌کند.

شبکه کاردانو از استیکینگ استفاده می‌کند، یعنی فرآیندی که در آن شرکت‌کنندگان شبکه مقادیر مشخصی از ارز دیجیتال خود را برای کسب حق مشارکت در بلاکچین قفل می‌کنند. پروتکل ارز دیجیتال کاردانو به‌گونه‌ای طراحی شده است تا مصرف انرژی را در طول فرآیند تولید بلوک به حداقل برساند.

مزایای ارز دیجیتال کاردانو

از مزایای شبکه کاردانو و ارز دیجیتال بومی آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. سازگارتر با محیط‌زیست

کاردانو یکی از سازگارترین سیستم‌های بلاکچینی است که با محیط‌زیست سازگاری دارد. هاسکینسون اخیرا در مصاحبه‌ای ادعا کرد که کاردانو ۱.۶ میلیون برابر مصرف انرژی کارآمدتری از بیت کوین دارد.

۲. معاملات سریع‌تر

کاردانو در پردازش تراکنش‌ها نیز بسیار سریع‌تر از بیت کوین یا اتریوم کلاسیک عمل می‌کند. کاردانو بسیار مقیاس‌پذیر است، زیرا می‌تواند بیش از ۲۵۰ تراکنش در ثانیه (TPS) را پردازش کند. این عدد در مقایسه با حدود ۴.۶ TPS برای بیت کوین و بین ۱۵ تا ۴۵TPS برای اتریوم ۱.۰ بسیار قابل توجه است.

۳. شبکه معتبر

گروه کاردانو از نزدیک با دانشگاهیان همکاری می‌کند تا تحقیقات مختلف آن‌ها را برای مدیریت و توسعه بلاکچین خود به کار گیرد. ماهیت شبکه رمز ارز کاردانو به عنوان یک بلاکچین منبع باز و بررسی شده به تضمین بقا و تکامل آن کمک زیادی می‌کند.

مزایای ارز دیجیتال کاردانو

معایب ارز دیجیتال کاردانو

کاردانو در تلاش است تا نسخه بهتری از بلاکچین را معرفی کند، اما رقبایی مانند اتریوم و بیت کوین از مزیت سابقه طولانی‌تر و اقبال بیشتر توسط توسعه‌دهندگان برخوردار هستند. درواقع، به‌روزرسانی اتریوم ۲.۰ و ارتقا آن به اثبات سهام حتی می‌تواند مزیت اصلی کاردانو را به کلی نفی کند.

بنابراین ارز دیجیتال کاردانو برای برجسته‌تر شدن با مشکلاتی روبرو خواهد شد. چراکه بازار ارزهای دیجیتال نسبت به گذشته بسیار شلوغ‌تر شده است و جلب توجه در آن کار آسانی نیست. به عنوان مثال، دوج کوین نشان داد که یک رمز ارز تا چه حد می‌تواند بر اساس یک الگوی رفتاری محبوب رونق بگیرد. الگویی که برند کاردانو به هیچ وجه از آن برخوردار نیست.

معایب ارز دیجیتال کاردانو

آیا باید ADA کاردانو بخرید؟

حامیان شبکه کاردانو بر این باورند که ارز دیجیتال آن به لطف سیستم نوآورانه و سازگار با محیط‌زیست خود می‌تواند به یکی از کوین‌های پیشرو در بازار تبدیل شود. کاردانو توسط تحقیقات و منابع زیادی پشتیبانی می‌شود، اما باز هم مانند سایر ارزهای دیجیتال یک سرمایه‌گذاری پرخطر است. بنابراین فقط پولی را در آن سرمایه‌گذاری کنید که برای شما حیاتی نباشد و انتظار سودهای بزرگ در یک شب را هم نداشته باشید.

اگر ایده‌های پشت ارز دیجیتال کاردانو را دوست دارید، بهتر است معاملات خود را با سرمایه‌گذاری‌های خرد شروع کنید. همچنین باید پیش از سرمایه‌گذاری در هر ارز دیجیتال به عنوان یک کاربر تجربه کسب کنید. این کار را با انجام تراکنش بین کیف پول‌ها و سرمایه‌گذاری خرد در شبکه‌های مختلف انجام دهید.

کاردانو می‌تواند برای سرمایه‌گذاران صبوری که می‌توانند نوسانات مقطعی را تحمل کنند، سرمایه‌گذاری ارزشمندی باشد. کاردانو به عنوان یک پلتفرم بلاکچین پتانسیل زیادی برای رشد بیشتر دارد. این پلتفرم با محیط‌زیست سازگار است و انواع برنامه‌ها ازجمله دیفای و NFT را هم ارائه می‌کند. با این حال، روند طولانی توسعه کاردانو می‌تواند مشکل‌ساز باشد. چراکه این شبکه اخیرا با برخی مشکلات عملکردی، ازجمله ازدحام شدید در آغاز سال ۲۰۲۲ مواجه بود.

آیا باید ADA کاردانو بخرید؟

جمع‌بندی

کاردانو یک پلتفرم بلاکچین است که برای پردازش تراکنش‌های مختلف با استفاده از یک ارز دیجیتال اختصاصی به نام ADA طراحی شد. پلتفرم کاردانو می‌تواند انواع تراکنش‌ها را انجام دهد، اما هدف واقعی آن تبدیل شدن به بلاکچین اصلی تبادلی است. یعنی می‌خواهد اکوسیستمی ایجاد کند که امکان تبادل ایمن بین بلاکچین‌های مختلف را فراهم می‌سازد. باید ببینیم که ارز دیجیتال کاردانو چگونه در مقابل دیگر بازیگران اصلی ارزهای دیجیتال عرض‌اندام خواهد کرد.

  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۳

نظرات شما: