از رمزارزها

همه چیز درباره ارز دیجیتال پولکادات (DOT) و آینده آن

همه چیز درباره ارز دیجیتال پولکادات (DOT) و آینده آن
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.5 - (8 امتیاز)
فهرست مطالب

ارز دیجیتال پولکادات با ظهور خود توانست طوفانی را در بازار کریپتو به راه اندازد. پولکادات یک بلاکچین است که ارز دیجیتال اصلی آن، DOT به شکل مداوم در بین دارایی‌های برتر دیجیتال قرار دارد. طراحی انقلابی Polkadot راه‌حلی را برای مسائل مقیاس‌پذیری ارائه می‌دهد که دیگر بلاکچین‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. عدم مقیاس‌پذیری، منجر به مسدود شدن شبکه‌ها و هزینه‌های تراکنش بالا می‌شود. با هلواکس مگ همراه شوید تا نگاهی به رمز ارز DOT داشته باشیم.

ارز دیجیتال پولکادات چیست؟

پولکادات با استفاده از سیستم رمزنگاری کلید عمومی و خصوصی امکان ارسال وجوه از یک کیف پول دیجیتالی به کیف دیگر را فراهم می‌کند. این تراکنش‌های معلق تقریبا در هر شش ثانیه یک بلوک را تشکیل می‌دهند و با هم زنجیره بلوکی پولکادات را می‌سازند.
البته پولکادات مزایای بسیاری بیشتر از ارسال و دریافت وجوه را ارائه می‌دهد. چرا که یک شبکه چند زنجیره‌ای خرد شده است که توسط یک زنجیره رله مرکزی هماهنگ می‌شود. بنابراین داده‌ها و تراکنش‌ها را در چندین زنجیره به صورت موازی پردازش می‌کند که به عنوان پاراچین (Parachains) شناخته می‌شوند.
به طور کلی چندین پاراچین به پولکادات متصل می‌شوند تا امنیت کل شبکه، مقیاس‌پذیری، قابلیت همکاری و عملکرد زنجیره‌ای متقابل بهبود یابد. بنابراین ازدحام، هزینه‌های بالای گس و ناسازگاری بلاکچین‌های قدیمی را حذف می‌کند. مدیریت Polkadot به وسیله دارندگان ارز دیجیتال پولکادات مدیریت می‌شود.
پولکادات برای هماهنگ کردن شبکه خود از مکانیسم اجماع اثبات سهام (NPoS) استفاده می‌کند. بنابراین کاربران با قفل کردن رمز ارز DOT خود در فرآیندی به نام استیکینگ، پاداش دریافت می‌کنند. این روش به جای انگیزه‌های پاداش استخراج ارائه شده در بلاکچین‌های اثبات کار مانند بیت کوین ارائه می‌شود.

ارز دیجیتال پولکادات چیست؟

بنیان‌گذاران ارز دیجیتال پولکادات

پروژه پولکادات توسط گوین وود (Gavin Wood)، یکی از بنیان‌گذاران اصلی اتریوم تاسیس شد. گوین وود به توسعه زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity) در اتریوم کمک‌های فراوانی کرد. وود همچنین مدیرعامل Parity Technologies است. یک شرکت زیرساخت بلاکچین که مسئول توسعه پریتی اتریوم (Parity Ethereum) است. گوین وود در بنیان‌گذاری پولکادات با افرادی به نام‌های رابرت هابرمایر (Robert Habermeier) و پیتر جابان (Peter Czaban) همراه شد.
وایت پیپر اصلی این پروژه در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. چند سال بعد و پس از جمع‌آوری سرمایه ۱۴۵ میلیون دلاری، شبکه اصلی Polkadot در ماه مه ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. در این زمان، حکمرانی به دارندگان ارز دیجیتال پولکادات منتقل شد و دیگر تحت کنترل یک نهاد متمرکز نبود. این اقدام باعث افزایش چشمگیر ارزش رمز ارز DOT شد و برای اولین بار وارد ده ارز دیجیتال برتر بازار گشت.
پولکادات اکنون در حال حرکت به مرحله بعدی توسعه زیرساخت‌های اصلی ازجمله عرضه حراج Parachains، Parathreads و ارسال پیام زنجیره‌ای متقابل است. سپس به یک زنجیره رله کاملا کاربردی تبدیل می‌شود که امنیت را از طریق NPoS فراهم می‌کند.

بنیان‌گذاران ارز دیجیتال پولکادات

چه چیزی پولکادات را منحصربه‌فرد می‌کند؟

پولکادات در میان راه‌حل‌های پیشرو بلاکچین به خاطر امنیت تلفیقی، زنجیره رله مرکزی، اجماع قابل انطباق و قابلیت همکاری شبکه‌های چند زنجیره‌ای منحصربه‌فرد می‌شود. پردازش موازی که با اجرای تراکنش‌ها در تکه‌های جداگانه به دست می‌آید، توان عملیاتی آن را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. عملکرد زنجیره‌ای متقابل هم موجب می‌شود تا انتقال هر نوع داده یا دارایی بین شبکه‌ها امکان‌پذیر باشد.
پولکادات همچنین اصطکاک بین پروژه‌ها را حذف می‌کند. همچنین سازگاری با پلتفرم‌های موجود مانند اتریوم را بدون نیاز به انتخاب یک شبکه بلاکچین ایزوله، با حاکمیت جامعه کاملا تعریف شده و ارتقا خودکار فراهم می‌کند.
پولکادات با چارچوب بلاکچین سابستریت (Substrate) ساخته شده است. بنابراین سایر پروژه‌های سابستریت نیز می‌توانند زنجیره‌های سفارشی خود را به سرعت و به راحتی در پولکادات مستقر و اجرا کنند.
پولکادات گاهی اوقات به عنوان «قاتل اتریوم» شناخته می‌شود، اما پتانسیل اصلی آن در تکمیل زنجیره‌های بلوکی موجود و نه رقابت با آن‌ها است. زیرا در حال حاضر بیش از ۳۵۰ پروژه مانند قراردادهای هوشمند، تامین مالی غیرمتمرکز (Defi)، اوراکل‌ها، کلکسیون‌های توکن غیرمثلی (NFTs) و بازی‌های بلاکچینی در اکوسیستم آن اجرا می‌شوند.
البته خود پولکادات یک قرارداد هوشمند نیست. در عوض، زیرساختی را برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) فراهم می‌کند. بنابراین می‌تواند قراردادهای هوشمند را در یک شبکه تعاملی با قابلیت‌های گسترده ادغام کنند.

منحصر به فرد بودن ارز دیجیتال پولکادات

پولکادات در مقابل بیت کوین

شبکه پولکادات و بیت کوین از نظر عملکرد و اهداف مدنظر خود بسیار متفاوت هستند. بیت کوین در مسیر تبدیل شدن به اولین شبکه غیرمتمرکز جهانی برای پرداخت است. اما ارز دیجیتال پولکادات به دنبال رشد به یک پلتفرم چند زنجیره‌ای است که امکان همکاری بین بلاکچین‌ها را فراهم می‌کند.
شبکه Polkadot به دنبال ساخت یک پروتکل است که امکان انتقال داده‌های دلخواه را از طریق بلاکچین فراهم کند. اما بیت کوین به یک شبکه پرداخت نوآورانه و نوع جدیدی از پول به پشتوانه قدرت بلاکچین علاقه‌مند است. از منظر فناوری هم تفاوت اصلی بین این دو به فرآیند استخراج و الگوریتم اجماع برمی‌گردد. بیت کوین از اثبات کار استفاده می‌کند، اما پولکادات از شبکه اثبات سهام پیروی می‌نماید.

ارز دیجیتال پولکادات در مقابل بیت کوین

پولکادات در مقابل اتریوم

اتریوم یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که تلاش دارد تا به یک بلاکچین برای تامین مالی توزیع‌شده تبدیل شود. از سوی دیگر، پولکادات ساختاری برای ساخت بلاکچین‌های خاص و توانایی اتصال شبکه‌های مختلف را ارائه می‌دهد.
هر دو ارز دیجیتال برای توسعه‌دهندگانی طراحی شده‌اند که می‌خواهند برنامه‌های غیرمتمرکز بسازند و هر دو به دنبال رفع مقیاس‌پذیری بر اساس اجرای موازی هستند. با این حال، اتریوم با شاردینگ و پولکادات با پاراچین‌ها و پاراتریدها به آن دست می‌یابند. از منظر فناوری، اتریوم در حال حاضر و با به‌روزرسانی نسخه ۲.۰ خود به سیستم اثبات سهام تغییر کرده است اما با مدل NPoS ارز دیجیتال پولکادات متفاوت خواهد بود.

ارز دیجیتال پولکادات در مقابل اتریوم

توکنومیک ارز دیجیتال پولکادات

رمز ارز DOT در حال حاضر تقریبا ۱ میلیارد کوین در گردش دارد. عرضه پولکادات پس از رای حاکمیتی کاربران آن در سال ۲۰۲۰ از ۱۰ میلیون توکن به نسبت ۱۰۰ برابر افزایش یافت. بدین ترتیب، توانست از ایجاد اعشارهای کوچک در کوین‌ها جلوگیری کرده و محاسبات را آسان‌تر کند. با توجه به سیاست پولی تورمی پولکادات، انتظار می‌رود تعداد کوین‌های در گردش آن سالانه ۱۰ درصد افزایش یابد. بخشی از این کوین‌ها برای پاداش‌های استیکینگ و مابقی در کنار کارمزد تراکنش‌ها به خزانه‌داری شبکه می‌رود تا انگیزه مشارکت در استیکینگ به صورت پویا تنظیم شود.

آینده ارز دیجیتال پولکادات

به نظر می‌رسد آینده پولکادات با در نظر گرفتن مزایای کلی آن برای کارآفرینان، توسعه‌دهندگان، کاربران و سرمایه‌گذاران جالب باشد. رمز ارز DOT به عنوان توکن حاکمیتی پروتکل برای ایمن‌سازی شبکه یا پیوند به زنجیره‌های جدید آینده بسیار روشنی دارد. هدف این پروژه ایجاد انگیزه استفاده از آن به وسیله پاداش دادن به شرکت‌کنندگان شبکه است. درواقع، پولکادات با بازده سالیانه ۱۰ درصدی استیکینگ خود به یکی از باارزش‌ترین مشوق‌ها در فضای کریپتو تبدیل شده است.
شبکه پایدار و قابل اعتماد این پلتفرم به همراه پایبندی به نقشه راه آن به سناریوی امیدوارکننده‌ای برای پولکادات کمک می‌کند. این ارز دیجیتال و شبکه آن از منظر فناوری و ارزش اقتصادی یکی از مبتکرانه‌ترین نوآوری‌های صنعت بلاکچین است. سال آینده برای برآورد قابلیت‌های واقعی این ارز دیجیتال بسیار حیاتی خواهد بود.

آینده ارز دیجیتال پولکادات

جمع‌بندی

ارز دیجیتال پولکادات با اکوسیستم غنی خود می‌تواند یک سرمایه‌گذاری خوب و آینده‌دار محسوب شود. البته این رمز ارز هم در معرض نوسانات بازار کریپتو و اقتصاد کلان وجود دارد. اگر تحقیقات خود را انجام داده‌اید، می‌توانید برای خرید ارز دیجیتال پولکادات به صرافی هلواکس مراجعه کنید.

  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۳

نظرات شما: