از رمزارزها

با شبکه و ارز دیجیتال ریپل (XRP) آشنا شویم

با شبکه و ارز دیجیتال ریپل (XRP) آشنا شویم
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.94 - (7 امتیاز)
فهرست مطالب

شبکه انتقال پول ریپل برای پاسخگویی به نیازهای خدمات مالی و تراکنش‌های سریع طراحی شده است. XRP ارز دیجیتال بومی شبکه ریپل به شمار می‌رود که بر اساس ارزش بازار به طور مداوم در بین ۱۰ ارز دیجیتال برتر قرار می‌گیرد. ریپل هم‌اکنون یکی از ۱۰ ارز دیجیتال بزرگ جهان به شمار می‌رود. مؤسسات مالی و ارائه‌دهندگان نقدینگی بسیار زیادی در سراسر جهان تمایل دارند که امور مالی خود را با این ارز دیجیتال تسویه کنند. ریپل درواقع تنها ارز دیجیتال متمرکز در جهان است که مستقیماً با جامعه بانکی در ارتباط است. در این نوشته از هلواکس مگ نگاهی به شبکه و ارز دیجیتال ریپل خواهیم داشت.

معرفی شبکه ریپل

ریپل شرکت ارائه‌دهنده ارز دیجیتال XRP است که سیستم تسویه پرداخت و شبکه تبادل ارز متمرکز در سطح جهانی محسوب می‌شود. شبکه ریپل از همان ابتدا به‌عنوان جایگزین سوئیفت (SWIFT) یا همان جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی بین مؤسسات مالی بزرگ مطرح شد. ریپل را می‌توان یک شبکه قابل‌اعتماد برای معاملات دوطرفه دانست. زیرا این شبکه قادر است درستی و صحت مبادله را با سرعت و اطمینان بالایی تایید کند. ریپل به دلیل متمرکز بودن می‌تواند مبادلات انواع ارزهای فیات با ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین را تسهیل کند.

هر زمان که کاربران تراکنشی را با استفاده از شبکه ریپل انجام دهند، مقدار کمی ارز دیجیتال ریپل به‌عنوان کارمزد از کیف پول آن‌ها کسر می‌شود. کارمزد استاندارد برای انجام تراکنش‌ها در شبکه ریپل ۰.۰۰۰۰۱ XRP تعیین شده است. این رقم در مقایسه با کارمزدهای کلان بانک‌ها برای انجام پرداخت‌های بین‌المللی در قالب شبکه سوئیفت بسیار ناچیز محسوب می‌شود.

معرفی شبکه ریپل

معرفی بلاکچین ریپل

بلاکچین XRP کمی متفاوت‌تر از سایر بلاکچین‌ها عمل می‌کند. سایر ارزهای دیجیتال دفتر کل تراکنش‌ها و فرآیندهای تایید یا همان بلاکچین خود را برای هر فردی باز می‌کنند. البته به شرطی که آن فرد بتواند معادلات پیچیده را با سرعت بیشتری از دیگران حل کند. البته تراکنش‌ها امن هستند، زیرا اکثر ماینرها برای اضافه کردن هر بلوک به زنجیره هوشمند باید تایید شوند.

اما بلاکچین ریپل تا حدودی امور را متمرکزتر کرده و از یک پروتکل اجماع استفاده می‌کند. البته در اینجا هم هرکسی می‌تواند نرم‌افزار اعتبار سنجی ریپل را دانلود کند. اما کاربران می‌توانند کار تایید تراکنش‌های خود را به شرکت‌کنندگانی واگذار کنند که به نظر خودشان کمترین احتمال کلاهبرداری را دارند.

با ثبت تراکنش‌های جدید، اعتبارسنج‌ها دفتر کل خود را هر سه تا پنج ثانیه به‌روز می‌کنند تا با سایر دفاتر مطابقت پیدا کنند. اعتبارسنج‌ها در صورت بروز ناهماهنگی متوقف می‌شوند تا بفهمند چه اشتباهی رخ داده است. این توقف موجب تایید تراکنش‌های شبکه ریپل به شکل ایمن و کارآمد خواهد شد. تایید تراکنش‌های بیت کوین ممکن است چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد و معمولاً با هزینه‌های تراکنش بالایی همراه است. اما تراکنش‌های ارز دیجیتال ریپل در حدود چهار تا پنج ثانیه و با هزینه بسیار کمتر تایید می‌شوند.

بلاکچین ریپل

معرفی ارز دیجیتال ریپل

XRP یک رمز ارز است که بر روی بلاکچین ریپل لجر (XRP Ledger) اجرا و ثبت می‌شود. XRP برای سرمایه‌گذاری، مبادله با دیگر ارزهای دیجیتال یا راهی برای تأمین مالی تراکنش‌ها در شبکه ریپل خریداری می‌شود. بانک‌ها و مؤسسات مالی بیشتر از هر ارز دیجیتال دیگری از ریپل استفاده می‌کنند. درنتیجه، این ارز دیجیتال برای صنایع سراسر جهان تا حد زیادی شناخته شده است. ارز دیجیتال ریپل در مقایسه با سایر رمز ارزها استثنایی محسوب می‌شود. زیرا توسط صدها بانک مهم و دیگر مؤسسات مالی بزرگ جهانی پذیرفته می‌شود.

مزیت دیگر این رمز ارز را می‌توان در عدم حساسیت نسبی آن به تغییرات دستورالعمل‌های ارز دیجیتال در سراسر جهان دانست. این امر به‌ویژه ناشی از سازمان‌دهی خوب ریپل و ارتباط مؤثر آن با مؤسسات پولی سراسر جهان است. مثلاً اگر به دنبال مبادله دلار آمریکا با یورو باشید، می‌توانید ابتدا دلارهای آمریکا را با ارز دیجیتال ریپل مبادله کنید. سپس از ریپل خود برای خرید واحد پولی یورو بهره ببرید. بدین ترتیب برای تبدیل پول خود نیازی به اقدام از طریق بانک یا صرافی‌های فیات نخواهید داشت. این ویژگی بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر از پرداخت کارمزدهای بالا به بانک‌ها خواهد بود.

معرفی ارز دیجیتال ریپل

مزایای ارز دیجیتال ریپل

خرید ارز دیجیتال ریپل برای سرمایه‌گذاری همانند هر رمز ارز دیگری می‌تواند با ریسک‌هایی همراه باشد. اگرچه ریپل به‌عنوان یک سیستم پرداخت بسیار قدرتمندتر ظاهر می‌شود و ارزش خرید بالایی دارد. بنابراین اگر به چشم سرمایه‌گذاری به آن نگاه می‌کنید، بهتر است سرمایه حیاتی خود را وارد آن نکنید.

تراکنش سریع

تایید تراکنش‌ها در شبکه ریپل فوق‌العاده سریع هستند. این زمان معمولاً چهار تا پنج ثانیه طول می‌کشد. این زمان کم در مقایسه با روزهای تکمیل یک انتقال بین‌المللی توسط بانک‌ها یا دقیقه‌ها و ساعت‌های تایید تراکنش‌های بیت کوین حیرت‌آور و بسیار مفید است.

کارمزدهای بسیار پایین

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، هزینه تکمیل تراکنش در شبکه ریپل فقط ۰.۰۰۰۰۱ XRP است که با نرخ‌های فعلی بسیار پایین محسوب می‌شود.

شبکه تبادل قدرتمند

شبکه ریپل تراکنش‌ها را با استفاده از ارز دیجیتال ریپل پردازش می‌کند. اما از این شبکه می‌توان برای تبادل سایر ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال نیز استفاده کرد.

مورد اعتماد مؤسسات مالی بزرگ

شرکت‌های بزرگ نیز از ریپل به‌عنوان پلتفرم تراکنش استفاده می‌کنند. «بنک آو آمریکا» و «سانتاندر» جز انبوه مؤسسات مالی سراسر جهان هستند که از این شبکه برای تبادلات مالی استفاده می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که شبکه ریپل نسبت به سایر ارزهای دیجیتال از پذیرش بیشتری در بازارهای نهادی و متمرکز (سیفای) برخوردار است.

مزایای ارز دیجیتال ریپل

معایب ارز دیجیتال ریپل

مطمئناً مزایای ریپل نسبت به معایب آن بسیار بیشتر و مهم‌تر است. اما به‌حسب وظیفه به اصلی‌ترین معایب ارز دیجیتال ریپل نیز اشاره می‌کنیم.

تا حدودی متمرکز است

دلیل اصلی محبوبیت رمز ارزها به غیرمتمرکز آن‌ها برمی‌گردد و اینکه توسط بانک‌های بزرگ و دولت‌ها کنترل نمی‌شوند. اما اکوسیستم ریپل به دلیل فهرست پیش‌فرض اعتبار‌سنج‌های خود که برخلاف فلسفه عدم تمرکز است، تا حدودی متمرکز محسوب می‌شود.

سیستم ماینینگ متفاوت

ارز دیجیتال ریپل از پیش استخراج شده است، اما تمام عرضه آن در گردش نیست و در امان نگهداری می‌شود. بنابراین ممکن است مقادیر زیادی از آن در زمان‌های نامناسب عرضه شوند که می‌تواند بر ارزش XRP تأثیر بگذارد.

شکایت SEC از ریپل

SEC یا کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در دسامبر ۲۰۲۰ شکایتی علیه ریپل تنظیم کرد. این شکایت تا حدودی به اعتبار ریپل خدشه وارد کرده و موجب بروز مشکلاتی در این اکوسیستم شده است.

معایب ارز دیجیتال ریپل

شکایت SEC از ارز دیجیتال ریپل

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در شکایت خود از ریپل عنوان کرد که ریپل می‌تواند تصمیم بگیرد که ارز دیجیتال خود را چه زمانی منتشر کند. بنابراین شرکت ریپل باید ارز دیجیتال خود را تحت عنوان اوراق بهادار به ثبت می‌رساند. پس در عرضه اولیه سکه خود دچار تخلف شده است اما ریپل این ادعای SEC را رد می‌کند.

کشورهایی مانند بریتانیا، سوئیس، ژاپن، سنگاپور همگی چارچوب‌های بسیار سازنده‌ای برای ارزهای دیجیتال ارائه کرده‌اند. نظارت باید وجود داشته باشد اما این کشورها درواقع نوآوری کریپتو را محدود نمی‌کنند. ارز دیجیتال ریپل به دنبال شفافیت و یک زمین بازی برابر برای بازیگران حوزه مالی است. اما به نظر می‌رسد دولت ایالات‌متحده و رگولاتورهای SEC به دنبال انتخاب برنده و بازنده هستند.

شکایت SEC از ریپل

جمع‌بندی

ریپل برخلاف سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و غیره زمان تراکنش سریعی دارد. علاوه بر این ریپل کارمزد تراکنش پایینی دارد که آن را به یک ارز دیجیتال بسیار مفید برای اهداف تجاری تبدیل می‌کند. ارز دیجیتال ریپل با تمرکز جزئی خود توانسته توجه بسیاری از مؤسسات بزرگ مالی در سراسر جهان را به خود جلب کند. همین موضوع نقش مهمی در ثابت نگه داشتن قیمت این ارز دیجیتال داشته است. البته باید ببینیم که ماجرای دعوای حقوقی ریپل و SEC به کجا خواهد رسید. زیرا نتیجه این دادگاه بر اکوسیستم ریپل و کل صنعت کریپتو تأثیر مهمی خواهد گذاشت.