اخبار بنیادی

بازگشت بیت کوین های صرافی مت گوکس (Mt.Gox)؛ آیا شوک بزرگ قیمتی در راه است؟

بازگشت بیت کوین های صرافی مت گوکس (Mt.Gox)؛ آیا شوک بزرگ قیمتی در راه است؟
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.85 - (8 امتیاز)
فهرست مطالب

مشتریان صرافی‌های دیجیتال وویجر، سلسیوس و تری اروز کاپیتال فریاد می‌زنند: پول من کجاست؟. اما طلبکاران صرافی مت گوکس (Mt.Gox) مثل شخصیت بی‌نام جیمز فرانکو در فیلم «تصنیف باستر اسکراگز» پای چوبه دار از آن‌ها می‌پرسند: اولین بارتونه؟.

طلبکاران صرافی معروف و شکست‌خورده مت گوکس پس از هشت سال انتظار، ممکن است به‌زودی حداقل بخشی از بیت کوین خود را پس بگیرند. این تسویه بدهی بدون شک خبر خوبی است، اما برخی نگران هستند که مشتریان مت گوکس، بیت کوین تازه بازیابی شده خود را فوراً بفروشند. این امر می‌تواند موجب کاهش شدید قیمت‌ها شود و همین حالا هم تأثیر روانی خود را گذاشته است. با مجله هلواکس همراه باشید تا این خبر و حواشی پیرامون آن را مورد بررسی قرار دهیم.

بازپرداخت طلب مشتریان صرافی مت گوکس (Mt.Gox)

بیایید کمی به عقب برگردیم. ماه گذشته، متولی تسویه بدهی مشتریان صرافی مت گوکس (Mt.Gox) در دادگاه مرکزی توکیو از کاربران مالباخته خواست تا در یک سیستم ثبت ادعای آنلاین ثبت‌نام کنند. این درخواست نشان داد که متولی در حال آمادگی برای بازپرداخت طلب‌ها بر اساس طرح تصویب‌شده توسط طلبکاران در سال گذشته است.

پیش‌تر از طلبکاران خواسته شده بود که بین دریافت مبلغ نقدی زودهنگام اما جزئی یا انتظار تا پایان دوره دادرسی و امکان دریافت وجوه بیشتر یکی را انتخاب کنند. به این معنی که مبلغ بیشتری را پس خواهند گرفت. بستانکاران می‌توانند بین دریافت بازپرداخت به ارز بومی (ترکیبی از بیت کوین، بیت کوین کش و ین) یکی را انتخاب کنند. همچنین می‌توانند کل مطالبات خود را با پول نقد دریافت کنند.

متولی تسویه هنوز تاریخ دقیق و میزان مبالغ پرداختی به عموم طلبکاران را مشخص نکرده است. هر طلبکار همچنین مقداری از پرداخت خود را به صورت نقدی دریافت می‌کند، حتی اگر در صرافی مت گوکس (Mt.Gox) حسابی نداشته باشد. به طور خلاصه، متولی می‌گوید: «اگر مقداری از طلب خود را می‌خواهید، آنلاین شوید و به ما بگویید چگونه می‌خواهید آن را دریافت کنید.»

بازپرداخت طلب مشتریان صرافی مت گوکس

چه مقدار از طلب مشتریان صرافی مت گوکس (Mt.Gox) پرداخت می شود؟

مت گوکس درنهایت قادر به بازپس‌گیری بیت کوین‌های به سرقت رفته نشد. بنابراین متولی درواقع تمام ۸۵۰.۰۰۰ بیت کوین را به طلبکاران پرداخت نمی‌کند. صرافی مت گوکس (Mt.Gox) تنها حدود ۱۴۱,۶۸۶ بیت کوین، ۱۴۲,۸۴۶ بیت کوین کش (BCH) و ۶۹,۷۷۶,۰۰۲,۴۴۱ ین (حدود ۳.۲ میلیارد دلار) در اختیار دارد.

بنابراین، به جای دامپ یک‌باره ۸۵۰.۰۰۰ بیت کوین، بدترین سناریو به این صورت خواهد بود که ۱۰۰ درصد طلبکاران تصمیم بگیرند که اختیار فروش را به متولی امین بسپارند. متولی امین دادگاه نیز تصمیم خواهد گرفت تا کار را برای خودش راحت‌تر کند و ۱۴۱.۰۰۰ بیت کوین را نقد خواهد کرد. ۱۴۱.۰۰۰ بیت کوین درواقع ۸.۸ درصد از کل حجم مبادلات روزانه را شامل می‌شود. مطمئناً این مقدار بسیار زیاد است، اما این اولین باری نیست که ۱۴۱.۰۰۰ بیت کوین در یک روز فروخته می‌شود.

141 هزار بیت کوین طلب مشتریان صرافی مت گوکس

سناریوهای پیش رو

اما چه چیزی لازم است تا بدترین سناریو در چرخه فعلی بازار نزولی اتفاق بیفتد؟. اول‌ازهمه، تمامی طلبکاران صرافی مت گوکس (Mt.Gox) باید دریافت زودهنگام و یکجا را انتخاب کنند که احتمالاً در ماه‌های آینده پرداخت می‌شود. یا اینکه همه آن‌ها باید تمام بیت کوین خود را به‌یک‌باره در صرافی‌ها تخلیه یا دامپ کنند. این یعنی یا همه طلبکاران باید پرداخت‌های خود را فقط به صورت نقدی بخواهند که بعید است. یا همه تصمیم بگیرند که طلب خود را به صورت ترکیب بیت کوین، بیت کش و ین دریافت کنند و بیت کوین‌ها را هماهنگ با هم بفروشند که باز هم بعید به نظر می‌رسد.

به‌احتمال‌زیاد، طلبکاران ترکیبی از موارد فوق را انتخاب خواهند کرد. برخی گزینه پرداخت بعدی را انتخاب می‌کنند. برخی می‌خواهند فقط دریافت نقدی داشته باشند. برخی پرداخت مختلط را می‌پذیرند. هنگامی هم که کل طلبکاران بالاخره بیت کوین خود را دریافت کردند، دلیلی وجود ندارد که فرض کنیم همه آن‌ها کل دارایی‌های خود را به این زودی بفروشند. برخی از طلبکاران حتی امیدوار هستند تا قیمت‌ها هنوز پایین است، بخش نقدی تسویه‌حساب خود را دریافت کرده و بیت کوین بیشتری بخرند.

آینده بازار پس از ورود بیت کوین های صرافی مت گوکس Mt.Gox

تأثیر بیت کوین های صرافی مت گوکس (Mt.Gox) بر بازار

حتی صحبت‌های این عرضه ناگهانی نیز باعث آغاز یک روند نزولی برای بیت کوین شده است. به‌خصوص اگر اتفاقات ماه‌های گذشته را در نظر بگیریم، یعنی زمانی که سقوط اکوسیستم ترا لونا قیمت بیت کوین را تقریباً به اندازه ۸۰.۰۰۰ سکه کاهش داد. از آنجایی که مت گوکس ۸۵۰.۰۰۰ بیت کوین را در یک هک از دست داد، دامپ طلبکاران ممکن است اثر بدتری داشته باشد.

به‌احتمال‌زیاد بسیاری از طلبکاران، بیت کوین دریافتی خود از صرافی مت گوکس (Mt.Gox) را نگه خواهند داشت. این طلبکاران بعد از هک سال ۲۰۱۴ شاهد رشد بیت کوین و تبدیل آن به یک ذخیره جهانی باارزش و با پتانسیل بسیار بالا بوده‌اند. در سال ۲۰۱۴ بیت کوین کمتر از ۱۰۰۰ دلار ارزش داشت. بنابراین بیت کوین سال ۲۰۱۴ و بیت کوین سال ۲۰۲۲ به‌هیچ‌وجه یکسان نیستند.

همچنین می‌دانیم که غول سهام خصوصی فورترس (Fortress) و برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری دیگر نیز حق طلب بعضی از کاربران مت گوکس را خریداری کرده‌اند. اگر این شرکت‌ها پرداخت با بیت کوین را انتخاب کنند، پس فروش نهایی آن بیت کوین احتمالاً از طریق بازار OTC و بدون نظارت صرافی‌ها اتفاق می‌افتد. بنابراین عدد ۱۴۱.۰۰۰ بیت کوین که معامله‌گران را ترسانده است، به‌احتمال بسیار زیاد، به صورت یکجا وارد بازار نمی‌شود.

تاثیر بیت کوین های صرافی مت گوکس بر بازار

ماجرای هک صرافی Mt.Gox چه بود؟

از میان تمام هک‌های بزرگ تاریخ ارزهای دیجیتال، مهم‌ترین آن‌ها قطعاً موردی بود که در سال ۲۰۱۴ و برای صرافی ژاپنی مت گوکس (Mt.Gox) اتفاق افتاد. یعنی زمانی که یک نفوذ گسترده به سیستم‌های آن توانست کل دارایی‌های بیت کوین مت گوکس را به سرقت ببرد.

این مبلغ معادل ۸۵۰.۰۰۰ بیت کوین (حدود ۷ درصد از کل بیت کوین در گردش آن زمان) و با  ارزش ۴۷۵ میلیون دلار بود. ارزش کنونی این میزان بیت کوین چیزی بیش از ۲۰ میلیارد دلار خواهد بود.

آن هک منجر به ورشکستگی مت گوکس شد که توانست حدود ۲۰۰.۰۰۰ بیت کوین دزدیده‌شده را بازیابی کند. این مقدار بیت کوین بازیابی شده منجر به وقوع یک نبرد حقوقی بسیار سخت توسط کاربران مالباخته صرافی برای تصاحب آن‌ها شد. این ماجرا درنهایت منجر به حل‌وفصل اولیه‌ای شد که شامل بازپرداخت جزئی به طلبکاران صرافی مت گوکس (Mt.Gox) بود.

درک چگونگی رخداد هک مت گوکس از نظر فنی بسیار دشوار است. اما وقوع این هک توسط کارشناسان امنیت سایبری مورد بررسی قرار گرفت و آن‌ها نقص‌هایی را در سیستم‌های امنیتی این شرکت تشخیص دادند.

ماجرای هک صرافی Mt.Gox

جمع‌بندی

مهم‌ترین نکته این است که ما نمی‌دانیم بازپرداخت طلب مشتریان مت گوکس چه زمانی و به چه شکلی انجام می‌شود. بسیار بعید است که همه پرداخت‌ها در یک زمان اتفاق بیفتند. با توجه به اینکه خود طلبکاران قبلاً و بر اساس زمان مطالبات اولیه و سایر شرایط به چهار دسته مجزا تقسیم شده‌اند. مطمئناً، اگر همه طلبکاران فوراً سکه‌های خود را بفروشند، ممکن است فروش بیت کوین به‌طور غیرعادی بالا باشد که سال‌ها شاهد چنین چیزی نبوده‌ایم.

اما واقعیت این است که با توجه به قانون اساسی سرمایه‌گذاران بلندمدت بیت کوین، بعید است که بسیاری این کار را انجام دهند. تحقیقات نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بلندمدت بیت کوین در هفته‌های اخیر با فرار سفته‌بازان از بازار، دارایی‌های خود را حفظ کرده‌اند. درحالی‌که بدترین سناریو هم فاجعه‌بار نخواهد بود اما احتمالاً همان هم اتفاق نخواهد افتاد. درمجموع، هر ادعایی مبنی بر اینکه پرداخت‌های صرافی مت گوکس (Mt.Gox) منجر به نابودی بازار می‌شود، کمی شتاب‌زده هستند.