از نگاه هلواکس

استیکینگ ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

استیکینگ ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.67 - (7 امتیاز)
فهرست مطالب

راه اصلی کسب سود با ارزهای دیجیتال این است که دارایی خود را در هنگام افزایش قیمت‌های بازار بفروشید. اما راه‌های دیگری مانند استیکینگ ارز دیجیتال نیز برای کسب درآمد در کریپتو وجود دارد. با استیکینگ یا سهامداری می‌توانید دارایی‌های دیجیتال خود را به کار انداخته و درآمد غیرفعالی را بدون فروش آن‌ها کسب کنید. استیکینگ از برخی جهات شبیه به واریز وجه نقد در یک حساب پس‌انداز پربازده خواهد بود. جایی که بانک‌ها سپرده‌های شما را وام می‌دهند و شما نیز سود موجودی حساب خود را دریافت خواهید کرد. در این مقاله از هلواکس مگ هر چیزی را که باید درباره استیکینگ کریپتو بدانید، پیدا خواهید کرد.

استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

استیکینگ زمانی رخ می‌دهد که ارزهای دیجیتال خود را برای مدت‌زمان مشخصی قفل می‌کنید تا به پشتیبانی از عملکرد یک بلاکچین یاری رسانده باشید. شما پاداش‌هایی را در ازای قفل کردن ارز دیجیتال خود بر روی یک بلاکچین و در قالب رمز ارز دریافت خواهید کرد. امروزه بسیاری از بلاکچین‌ها به مکانیسم اجماع اثبات سهام روی آورده‌اند. شرکت‌کنندگان یک شبکه اثبات سهام برای اعتبارسنجی تراکنش‌های جدید و افزودن بلاک‌های جدید به زنجیره هوشمند، باید مبالغی از ارزهای دیجیتال را استیکینگ یا قفل کنند.

با استیکینگ اطمینان حاصل می‌شود که فقط داده‌ها و تراکنش‌های قانونی به یک بلاکچین اضافه خواهد شد. درواقع شرکت‌کنندگانی که می‌خواهند فرصتی برای اعتبارسنجی تراکنش‌های جدید بلاکچین به دست آورند، مبالغی از ارزهای دیجیتال خود را به عنوان نوعی بیمه قفل می‌کنند. بنابراین اگر آن‌ها بر اطلاعاتی ناقص یا تقلبی مهر تایید بزنند، احتمالا بخشی از سهام خود یا کل آن را به عنوان جریمه از دست خواهند داد. اعتبارسنج‌ها با تایید تراکنش‌ها و داده‌های صحیح و قانونی می‌توانند ارز دیجیتال بیشتری را به عنوان پاداش کسب کنند.

در حال حاضر ارزهای دیجیتال محبوبی مانند سولانا (SOL)، کاردانو (ADA)، پولکادات (DOT) و به‌تازگی اتریوم (ETH) از استیکینگ به عنوان مکانیسم اثبات تراکنش بهره می‌برند.

استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

اثبات سهام و استیکینگ ارز دیجیتال

استیکینگ ارز دیجیتال در فرایند اثبات سهام یک اکوسیستم کارآمد را در شبکه‌های کنونی کریپتو پرورش می‌دهد. به‌طورمعمول، هر چه سهام یک اعتبارسنج بزرگ‌تر باشد، شانس بیشتری را برای اضافه کردن بلوک‌های جدید به بلاکچین و کسب پاداش خواهد داشت. اعتبار‌دهندگان در اثبات سهام (PoS) دارایی‌های خود را به‌عنوان یک لایه حمایتی به اشتراک می‌گذارند. این لایه حمایتی در صورت بدرفتاری اعتبارسنج کاسته می‌شود یا به‌طورکلی از بین می‌رود.

اعتبارسنج‌ها معمولا سعی می‌کنند تا تعداد بیشتری کوین را از چندین دارنده سهام جمع‌آوری کنند. این کار به عنوان مدرکی برای شبکه خواهد بود که آرای اجماع اعتبارسنج قابل اعتماد هستند. بنابراین ارزش آرای یک اعتبارسنج، متناسب با میزان سهام جذب شده توسط او سنجیده خواهد شد. هر بلاکچین مجموعه‌ای از قوانین خود را برای اعتبار سنجی دارد. به‌عنوان‌مثال، اتریوم کسی را اعتبارسنج می‌داند که حداقل ۳۲ اتریوم را قفل کرده باشد.

درعین‌حال لازم نیست که استیکینگ فقط از دارایی دیجیتال یک نفر تشکیل شود. چراکه یک دارنده ارز دیجیتال می‌تواند در یک استخر سهام شرکت کند. اپراتورهای استخر سهام نیز تمام کارهای سنگین را در اعتبارسنجی تراکنش‌های روی بلاکچین انجام خواهند داد. استخر استیکینگ به شما امکان می‌دهد با دیگران همکاری کرده و کارمزدهای اعتبارسنجی را بر اساس میزان سهام خود تقسیم کنید.

روش کار استیکینگ ارز دیجیتال

اگر صاحب ارز دیجیتالی هستید که از بلاکچین اثبات سهام استفاده می‌کند، واجد شرایط به اشتراک‌گذاری کوین‌های خود هستید. به اشتراک‌گذاری یعنی دارایی‌های دیجیتال خود را برای مشارکت و کمک به حفظ امنیت زنجیره بلوکی بر روی همان شبکه قفل می‌کنید. شما کارمزدهایی را در ازای قفل کردن دارایی‌ها و شرکت در اعتبارسنجی شبکه دریافت خواهید کرد. این کارمزدها به نام پاداش‌های سهام شناخته شده و با ارز دیجیتال بومی همان زنجیره پرداخت می‌شوند.

بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال پیشرو مانند بایننس، کوین بیس و کراکن جوایزی را برای استیکینگ ارائه می‌کنند. یک کاربر منفعل یا مبتدی‌تر می‌تواند ارز دیجیتال خود را به شکل مستقیم و برای راحتی بیشتر در یک صرافی رمز ارز قفل کند. صرافی نیز در ازای ارائه خدمات خود بخشی از بازده سهام را دریافت خواهد کرد. درعین‌حال می‌توان از یک کیف پول ارز دیجیتال و پشتیبانی‌کننده از استیکینگ بهره برد.

هر بلاکچین معمولا یک تا دو برنامه کیف پول رسمی و پشتیبانی‌کننده استیکینگ ارز دیجیتال دارد. با این کیف پول‌ها می‌توانید همه یا بخشی از پورتفولیوی خود را به استیکینگ اختصاص دهید. شما باید از بین استخرهای استیکینگ و اعتبارسنج‌های مختلف دست به انتخاب بزنید. آن‌ها کوین‌های شما را با دیگران ترکیب می‌کنند تا شانس گروه برای ایجاد بلوک و دریافت پاداش افزایش یابد.

روش کار استیکینگ ارز دیجیتال

کسب درآمد با استیکینگ ارز دیجیتال

هر شبکه کریپتو به شما می‌گوید که چه پاداشی برای استیکینگ ارائه می‌دهد. هنگامی‌که متعهد به قفل کردن ارزهای دیجیتال شدید، بازده وعده داده شده را طبق برنامه دریافت خواهید کرد. این بازده با ارز دیجیتال به شما پرداخت می‌شود. شما نیز می‌توانید بازده خود را به عنوان سرمایه‌گذاری یا استیکینگ نگه دارید و یا با پول نقد و سایر ارزهای دیجیتال معامله کنید. استیکینگ می‌تواند محدودیت‌هایی داشته باشد. مثلا باید سه ماه (بسته به بلاکچین) قبل از دریافت بازده خود به قفل کردن سرمایه بپردازید.

مزایای استیکینگ ارز دیجیتال

استیکینگ به شما امکان می‌دهد تا از ارز دیجیتال خود درآمد غیرفعال داشته باشید. کسب درآمد غیرفعال درزمانی مناسب است که نخواهید کوین‌های خود را در آینده نزدیک بفروشید. درواقع بدون استیکینگ نمی‌توانید درآمدی را از نگه داشتن ارزهای دیجیتال خود به دست آورید.

استیکینگ ارزهای دیجیتال بسیار آسان است و به‌سرعت می‌تواند با یک صرافی کریپتو یا کیف پول رمزنگاری آغاز شود. این کار به آسانی ثبت‌نام در یک کیف پول رمزنگاری، ریختن رمز ارزها به آن و کلیک کردن روی گزینه استیکینگ (Staking) در زیرشاخه اعتبارسنجی‌ها یا استخرهای استیکینگ خواهد بود.

همچنین با این کار می‌توانید از پروژه‌های رمزنگاری موردعلاقه خود پشتیبانی کنید. استیکینگ مزیت اضافه‌ای دارد که به امنیت و کارایی پروژه‌های بلاکچین کمک می‌کند. درواقع با قفل کردن برخی از سرمایه‌های خود می‌توانید بلاکچین را در برابر حملات مقاوم‌تر کرده و به تقویت توانایی آن برای پردازش تراکنش‌ها بپردازید.

مزایای استیکینگ ارز دیجیتال

خطرات استیکینگ ارز دیجیتال

زمانی که دارایی خود را به اشتراک می‌گذارید، بسته به شبکه میزبان احتمالا برای هفته‌ها یا ماه‌ها نمی‌توانید به آن‌ها دست بزنید. درواقع امکان نقد کردن یا مبادله ارز دیجیتال در مدت قفل کردن آن وجود ندارد. برخی از بلاکچین‌های حوزه دیفای مانند اتریوم در پاسخ به این مشکل امکان «لیکویید استیکینگ» را ارائه می‌کنند. لیکویید استیکینگ یک نسخه توکنی را از دارایی قفل شده ارائه می‌دهد و درواقع آن را مایع (انعطاف‌پذیر) می‌کند.

بااین‌حال، چنین توکن‌هایی فقط در یک بازار ثانویه خریدوفروش می‌شوند. بنابراین باید یک خریدار یا وام‌دهنده خواهان انجام چنین معاملاتی را پیدا کنید. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانید این کار را انجام داده و بتوانید تمام پول خود را زودتر از موعد استیکینگ برداشت نمایید.

همچنین ارز دیجیتال یک سرمایه‌گذاری بسیار پر نوسان است که افت دورقمی قیمت نیز در زمان سقوط بازار امری رایج محسوب می‌شود. بنابراین استیکینگ ارز دیجیتال شما در دوران رکود بازار قابل خریدوفروش نیست. البته پلتفرم سهامداری شما باز هم بازده سالانه را ارائه می‌دهد، اما اگر قیمت ارز دیجیتال قفل شده شما کاهش یابد، متحمل ضرر خواهید شد.

خطرات استیکینگ ارز دیجیتال

جمع‌بندی

استیکینگ ارز دیجیتال یک گزینه خوب برای افرادی است که علاقه‌مند به تولید بازده غیرفعال در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت خود هستند. اما اگر حس می‌کنید که قبل از پایان موعد استیکینگ به دارایی خود نیاز دارید، پس بهتر است به سراغ استیکینگ نروید. توصیه می‌کنیم حتما شرایط زمانی استیکینگ را به‌دقت بررسی کنید تا ببینید سرمایه پس از چه مدتی از حالت قفل درمی‌آید. همچنین فقط با شرکت‌هایی همکاری کنید که شهرت خوب و استانداردهای امنیتی بالایی دارند.

  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۳

نظرات شما: