از نگاه هلواکس

بیوگرافی چانگ پنگ ژائو (CZ) مدیرعامل و موسس صرافی ارز دیجیتال بایننس

بیوگرافی چانگ پنگ ژائو (CZ) مدیرعامل و موسس صرافی ارز دیجیتال بایننس
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.2 - (6 امتیاز)
فهرست مطالب

چانگ پنگ ژائو که به اختصار CZ نامیده می‌شود، بنیان‌گذار و مدیرعامل بایننس، بزرگ‌ترین صرافی جهانی ارزهای دیجیتال است. اگرچه ژائو اکنون ۲۸.۶ میلیارد دلار ثروت دارد، اما در خانواده‌ای با درآمد پایین و متوسط ​​بزرگ شد. پس از تبعید پدرش از چین، او خانواده را به کانادا منتقل کرد. سی زی در ونکوور بزرگ شد و برای کمک به خانواده‌اش در مشاغل خدماتی زیادی مانند همبرگر زدن در مک‌دونالد کار کرد. خواندن بیوگرافی چانگ پنگ ژائو می‌تواند برای بسیاری از افراد الهام‌بخش باشد. بنابراین در مجله هلواکس تصمیم گرفتیم تا مهم‌ترین نقاط عطف زندگی ثروتمندترین فرد دنیای کریپتو را با شما در میان بگذاریم.

چانگ پنگ ژائو کیست؟

چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) یک مدیر تجاری و کارآفرین چینی-کانادایی است. او بنیان‌گذار و مدیرعامل بایننس (Binance) بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان از نظر حجم معاملات است. ژائو در ۱۰ سپتامبر سال ۱۹۷۷ در استان جیانگ سو کشور چین به دنیا آمد. او در اواخر دهه ۱۹۸۰ همراه با خانواده خود به ونکوور در بریتیش کلمبیا کانادا نقل‌مکان کرد.

پدر ژائو در چین استاد دانشگاه بود، البته قبل از اینکه به عنوان یک فرد طرفدار سرمایه‌داری شناخته شده و از کشورش تبعید شود. ژائو در سال‌های نوجوانی با انجام مشاغل خرد صنعتی و خدماتی ازجمله کارگری برای مک‌دونالد به معاش خانواده خود کمک می‌کرد.

چانگ پنگ ژائو کیست

اولین حرفه‌های چانگ پنگ ژائو

چانگ پنگ ژائو بعدتر در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه مک گیل مونترال تحصیل کرد و سپس برای کار در بورس اوراق بهادار به توکیو رفت. او در ابتدا سیستم‌هایی برای مطابقت سفارش‌های تجاری ساخت. سپس نرم‌افزاری را برای معاملات آتی بلومبرگ در وال‌استریت توسعه داد. ژائو در سال ۲۰۰۵، نقش خود را به عنوان سرپرست گروه تحقیق و توسعه کتاب تجارت آتی بلومبرگ کنار گذاشت. سپس به شانگهای نقل‌مکان کرد تا شرکت فیوژن سیستمز (Fusion Systems) را راه‌اندازی کند. فیوژن سیستمز با عنوان سریع‌ترین سامانه‌های معاملاتی با فرکانس بالا برای کارگزاران بورس شناخته می‌شود.

چانگ پنگ ژائو از اوایل سال ۲۰۱۴ و زمانی که با دوستان خود به بازی پوکر می‌پرداخت، به ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شد. ژائو در آن زمان با بیت کوین آشنا شد و شروع به سرمایه‌گذاری در پادشاه کریپتو کرد. او حتی خانه خود را هم برای این کار به فروش رساند. این اقدامات را می‌توان سرآغاز ورود ژائو به بازار ارزهای دیجیتال به حساب آورد. ژائو با کار در شرکت‌های مختلف ارز دیجیتال توانست دانش و تجربه را هم به علاقه خود اضافه کند.

اولین حرفه‌های چانگ پنگ ژائو

ورود CZ به دنیای ارزهای دیجیتال

بیوگرافی چانگ پنگ ژائو از سال ۲۰۱۳ دچار یک تغییر اساسی و سرنوشت‌ساز شد و آن ورود به حوزه ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین بود. ژائو در آن سال به عنوان رئیس فناوری پلتفرم بلاکچین دات اینفو (Blockchain.info) مشغول به کار شد. کیف پول رمزنگاری بلاکچین دات اینفو بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ تقریبا با ۲۸ درصد از تراکنش‌های بیت کوین سر و کار داشته است.

ژائو پس از حدود یک سال کار در بلاکچین دات اینفو استعفا داد و به عنوان مدیر ارشد فنی به اوکی کوین (OKCoin) پیوست. صرافی ارز دیجیتال اوکی کوین یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان در زمینه ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. اما ژائو احساس کرد که خط مشی اوکی کوین با دیدگاه او در مورد کریپتو مطابقت ندارد و بنابراین تصمیم گرفت از این شرکت هم جدا شود.

CZ با بیرون آمدن از اوکی کوین شرکتی را با نام بیجی تک (Bijie Tech) تاسیس کرد. این پلتفرم از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به مدت دو سال به مردم شانگهای خدمت کرد تا اینکه یک روز تمام پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌های آن از دسترس خارج شدند. هیچ اطلاعاتی در خصوص ناپدید شدن این شرکت از سوی مدیریت آن ارائه نشد. اما از خاکستر بیجی تک، یک شرکت بسیار قدرتمند سر برآورد.

ورود CZ به دنیای ارزهای دیجیتال

چانگ پنگ ژائو و تاسیس بایننس

چانگ پنگ ژائو در سال ۲۰۱۷ تصمیم به راه‌اندازی پلتفرم مخصوص به خود را گرفت و بایننس را راه‌اندازی کرد. ژائو توانست صرافی بایننس را در کمتر از یک سال به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم تجارت ارزهای دیجیتال در جهان تبدیل کند. ژائو به عنوان یک متخصص فناوری بلاکچین و سامانه‌های معاملاتی توانست تا بایننس را به عنوان اکوسیستم پیشرو در کریپتو معرفی کند.

بایننس تاکنون بسیاری از پلتفرم‌های فرعی را در داخل مجموعه خود راه‌اندازی کرده است. این صرافی در سال ۲۰۲۰ پلتفرم‌های کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) و سوایپ دات آیو (Swipe.io) را هم خریداری کرد. بایننس همچنین در تعداد زیادی از پروژه‌های دیگر ارز دیجیتال نیز سرمایه‌گذاری می‌کند. دارایی خالص ژائو تا سال ۲۰۲۲ حدود ۲۸.۶ میلیارد دلار برآورد شده است و این تازه شروع بیوگرافی چانگ پنگ ژائو و بالا رفتن او از پله‌های ترقی محسوب می‌شود.

صرافی بایننس در حال حاضر فاقد یک دفتر مرکزی و قانونی است اما ارزشی معادل ۳۰۰ میلیارد دلار دارد. بایننس در عین حال از سرمایه‌گذاران خارجی بسیار کمی هم بهره می‌برد. ژائو در سال جاری و پس از مدت‌ها مقاومت در برابر بررسی‌های قانونی، اقداماتی را برای همکاری با تنظیم‌کننده‌ها در چهارگوشه جهان انجام داده است.

چانگ پنگ ژائو و تاسیس بایننس

چالش‌های چانگ پنگ ژائو

چانگ پنگ ژائو در طی ۵ سال اداره کردن بایننس با چالش‌های بی‌شماری دست و پنجه نرم کرده است. مثلا سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت چین در مورد ارزهای دیجیتال او را مجبور کرد تا دفتر مرکزی بایننس را از سرزمین چین به جزایر کیمن منتقل کند. وزارت دادگستری ایالات‌متحده نیز بارها مقامات بایننس را به دلیل اتهامات مربوط به پولشویی تحت بازجویی قرار داده است. بسیاری از کشورهای دیگر جهان مانند آلمان و بریتانیا نیز اقداماتی قانونی یا هشدارهایی مشابه را علیه بایننس مطرح کرده‌اند.

از بزرگ‌ترین چالش‌های چانگ پنگ ژائو می‌توان به سال ۲۰۱۹ اشاره کرد که یک سرقت بزرگ بیت کوین از بایننس صورت گرفت. ارزش بیت کوین‌های به سرقت رفته در حدود ۴۰ میلیون دلار تخمین زده شد. اما ژائو با سرسختی و صراحت لهجه معروف خود تمام این چالش‌ها را پشت سر گذاشت. ژائو تمام ضررهای کاربران را جبران کرد تا مشتریان بایننس از او ناامید نشوند. ژائو اخیرا به دلیل اجازه دادن به کاربران ایرانی برای دور زدن تحریم‌ها در بایننس نیز توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا مورد نکوهش قرار گرفته است.

چالش‌های چانگ پنگ ژائو

شخصیت الهام‌بخش ژائو

چانگ پنگ ژائو تاکنون برای افراد زیادی در حوزه ارزهای دیجیتال و به طور کلی دنیای تجارت الهام‌بخش بوده است. ژائو این باور را ایجاد کرد که می‌توان یک کسب‌وکار را راه‌اندازی و ظرف ۵ سال آن را به یکی از بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای جهان تبدیل نمود. او نشان داد که تبدیل شدن به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تنها ظرف چند سال هم میسر خواهد بود. CZ همچنین ثابت کرد که با وجود سرسختی دولت‌های بزرگ می‌توان یک تجارت مثل ارزهای دیجیتال را در هر نقطه‌ای از جهان رونق داد. چیزهای زیادی هست که می‌توان از شخصیت انگیزه‌بخش چانگ پنگ ژائو یاد گرفت.

شخصیت الهام‌بخش ژائو

شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از ژائو

اخیرا نیز کمیسیون بورس و اوراق بهادار از صرافی بایننس و مدیرعامل آن چانگ پنگ ژائو شکایت کرد. کمیسیون مدعی شد که بایننس وجوه مشتریان را به یک شرکت دیگری تحت کنترل ژائو ارسال نموده است. آن‌ها افزودند که شعبه بایننس آمریکا نیز به طور مخفیانه به مردم این کشور اجازه داده است که در این پلتفرم فعالیت کنند. کمیسیون همچنین صرافی را به ارائه اوراق بهادار ثبت نشده متهم نمود.

ژائو و ورشکستگی صرافی FTX

ژائو در ۸ نوامبر ۲۰۲۲ در توییتر خود نوشت که بایننس یک نامه تعهد غیر الزام‌آور برای خرید صرافی FTX امضا کرد. بااین‌حال، پس از گذشت چند روز بایننس از خرید این صرافی مشکل‌دار منصرف شد و به معامله پایان داد. سپس نیز صرافی FTX برای ورشکستگی فصل یازده درخواست داد.

دارایی خالص چانگ پنگ ژائو چقدر است؟

دارایی خالص چانگ پنگ ژائو بیش از ۱۵ میلیارد دلار می‌باشد، اگرچه ارزش صرافی ارزهای دیجیتال بایننس همیشه در نوسان است. این میلیاردر ارز دیجیتال همچنین شاید دارایی‌های قابل توجه دیگری داشته باشد که اطلاعاتی از آن‌ها در دسترس نیست. طبق داده‌ها، دارایی خالص او در اوج بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ بیش از ۶۵ میلیارد دلار بود، اما سقوط بازار در سال ۲۰۲۲، دارایی او را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

چانگ پنگ ژائو

جمع‌بندی

می‌توان نتیجه گرفت که بیوگرافی چانگ پنگ ژائو واقعا هیجان‌انگیز و سرشار از اتفاقات الهام‌بخش است. او هر کار سختی را با تلاش خود ممکن کرد و هیچ کاری را در این دنیا غیرممکن نمی‌داند. به سختی کار کردن تا دستیابی به موفقیت را می‌توان شعار ژائو دانست. او اکنون ثروتمندترین فرد جهان در دنیای ارزهای دیجیتال است و زندگی مجللی را در کنار خانواده خود می‌گذراند. ژائو نمونه‌ای بارز از این حقیقت است که با وجود چالش‌های فراوان می‌توان در تجارت ارزهای دیجیتال موفق بود.