از نگاه هلواکس

توکن سوزی ارز دیجیتال چیست و چه مزایایی دارد؟

توکن سوزی ارز دیجیتال چیست و چه مزایایی دارد؟
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.95 - (8 امتیاز)
فهرست مطالب

اگر با دنیای کریپتو همراه باشید، احتمالاً درباره پدیده‌ای به نام توکن سوزی ارز دیجیتال شنیده‌اید. این روش کاهش عرضه سکه در حدود سال ۲۰۱۷ رایج شد و از آن زمان تقریباً به طور مستمر توسط سکه‌های بزرگ و کوچک انجام می‌شود.

هرروزه اخباری درباره چگونگی سوزاندن میلیون‌ها، میلیاردها یا حتی تریلیون‌ها ارز دیجیتال توسط توسعه‌دهندگان به گوش می‌رسد. اما این پدیده فضای رمز ارزها دقیقاً چیست و چرا انجام می‌شود؟. در این مقاله هلواکس مگ، دقیقاً یاد خواهید گرفت که توکن سوزی ارزهای دیجیتال چیست و توسعه‌دهندگان کریپتو چه مقصودی از انجام این کار دارند.

توکن سوزی ارز دیجیتال چیست؟

سوزاندن سکه زمانی رخ می‌دهد که تعدادی از سکه‌های در گردش یک ارز دیجیتال به صورت عمدی به یک آدرس کیف پول غیرقابل استفاده ارسال شوند. این آدرس که به عنوان غذاخور شناخته می‌شود، قابل‌دسترسی نیست و نمی‌توان سکه‌های آن را فروخت. درواقع هنگامی که یک ارز دیجیتال به آدرسی غیرقابل‌دسترس ارسال می‌شود، برای همیشه از بین رفته و به‌اصطلاح می‌سوزد.

فقط صاحب یک ارز دیجیتال می‌تواند سکه‌ها را بسوزاند. اما این کاری نیست که بدون دلیل انجام شود، زیرا اساساً پول دور ریختن خواهد بود. توکن سوزی درواقع عرضه رمز ارز را کاهش می‌دهد و سکه‌های در گردش آن ارز دیجیتال را کمیاب می‌کند. این کمبود عرضه می‌تواند منجر به افزایش تقاضا و به‌تبع آن قیمت سکه و کسب سود برای سرمایه‌گذاران آن شود.

البته توکن سوزی ارز دیجیتال تضمینی برای افزایش ارزش کریپتو نخواهد بود و درواقع، بسیاری از این اقدامات سود چندانی به همراه ندارند. درعین‌حال سوزاندن سکه می‌تواند برای فریب سرمایه‌گذاران نیز مورد استفاده قرار گیرد. مثلاً توسعه‌دهندگان ادعا می‌کنند که در حال توکن سوزی هستند اما درواقع سکه‌ها را به یک کیف پول قابل‌کنترل ارسال می‌کنند. برای نیفتادن در چنین دام‌هایی باید درباره سرمایه‌گذاری روی یک ارز دیجیتال خاص تحقیق زیادی داشته باشید.

مفهوم توکن سوزی ارز دیجیتال

تاریخچه توکن سوزی ارز دیجیتال

ایده سوزاندن سکه به قبل از ظهور ارزهای دیجیتال برمی‌گردد. این روش شباهت بسیار زیادی به بازخرید سهام دارد و به‌احتمال‌زیاد از آن الهام می‌گیرد. بازخرید سهام یعنی شرکت، سهام خود را به قیمت بازار بازخرید کند و تعداد کل سهام در گردش را کاهش دهد. بازخرید و توکن سوزی را نمی‌توان کاملاً با هم تطبیق داد، اما مفاهیم بسیار مشابهی هستند و اهداف یکسانی را تأمین می‌کنند.

توکن سوزی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ بین ارزهای دیجیتال محبوب شد. یعنی زمانی که سکه‌هایی نظیر بایننس کوین (BNB) بیت کوین کش (BCH) و استلار (XLM) دست به این کار زدند. از آن زمان به بعد بود که این استراتژی در دنیای ارزهای دیجیتال رایج شد.

اخیراً توکن سوزی ارز دیجیتال، مخصوصاً بعد از عرضه اولیه سکه (ICO) رواج زیادی پیدا کرده است. درواقع توسعه‌دهندگان با قیمت‌های ارزان شروع به کار می‌کنند و پس از سرمایه‌گذاری افراد، ارزش سکه خود را به‌طور مصنوعی و با توکن سوزی افزایش می‌دهند.

مثلاً یک رمز ارز جدید می‌تواند با ۱ تریلیون سکه به ارزش کسری از سنت راه‌اندازی شود و با قیمت‌های پایین خود سرمایه‌گذاران را جذب کند. بعداً، توسعه‌دهندگان میلیاردها سکه را با توکن سوزی از گردش خارج کنند. از این دسته ارزها می‌توان به میم کوین شیبا اینو اشاره کرد.

تاریخچه توکن سوزی ارز دیجیتال

اثبات توکن سوزی ارز دیجیتال

اثبات توکن سوزی تابع یک الگوریتم اجماع است که بلاکچین‌ها می‌توانند از آن برای اعتبارسنجی و افزودن تراکنش‌ها استفاده کنند. الگوریتم اجماع برای جلوگیری از تقلب و اطمینان از این است که فقط تراکنش‌های معتبر صورت بگیرند. بلاکچین تاریخچه تراکنش‌های ارز دیجیتال را با الگوریتم اجماع تائید، ثبت و ضبط می‌کند.

قبلاً اشاره کردیم که توکن سوزی از طریق ارسال سکه‌ها به یک کیف پول انجام می‌شود. بنابراین یک تراکنش محسوب می‌شود. ماینرهای کریپتو با اثبات توکن سوزی باید سکه‌های اضافی خود را بسوزانند تا حق استخراج بلوک‌های جدید تراکنش را به دست آورند. ماینرها با این اقدام خود از پاداش‌هایی بهره‌مند می‌شوند.

برخی از ارزهای دیجیتال نیاز دارند که ماینرها همان ارز استخراج شده خود را بسوزانند. برخی نیز وجود دارند که سکه‌های در گردش بازار را می‌سوزانند. مزیت اثبات سوختگی این است که روشی کارآمد برای اعتبارسنجی معاملات خواهد بود و مثل مدل اثبات کار پرمصرف نیست.

اثبات توکن سوزی ارز دیجیتال

کاربردهای توکن سوزی ارز دیجیتال

سوزاندن سکه به خودی خود گویای ارزش یک ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری نخواهد بود. درواقع هم ارزهای دیجیتال خوب و هم ارزهای دیجیتال بد دست به توکن سوزی می‌زنند. با دانستن کاربردهای توکن سوزی، می‌توانید ارزهای دیجیتال استفاده کننده از این روش را بهتر درک کنید. در اینجا به کاربردهای اصلی توکن سوزی ارزهای دیجیتال اشاره خواهیم کرد.

افزایش قیمت

توکن سوزی می‌تواند در افزایش ارزش یک ارز دیجیتال مؤثر باشد. برخی از رمز ارزها شاهد تغییرات قیمتی مثبتی پس از توکن سوزی بوده‌اند. اگرچه این امر منطقی خواهد بود اما به هیچ وجه قطعی نیست.

کاهش تورم

اگر نرخ تورم یک ارز دیجیتال از حد بگذرد، توکن سوزی می‌تواند این افزایش افسارگسیخته تورم را مهار کند.

اثبات سوختگی

ماینرهای یک رمز ارز اثبات سوختگی می‌توانند از توکن سوزی برای افزودن بلوک‌های جدید تراکنش‌ها به یک بلاکچین و کسب پاداش استفاده کنند.

کاربردهای توکن سوزی ارز دیجیتال

مزایای توکن سوزی ارز دیجیتال

هدف توکن سوزی را می‌توان افزایش ارزش سکه با کاهش عرضه آن به امید افزایش درآمد دانست. گاهی نیز لزوم کاهش تعداد سکه‌های در گردش به دلیل اشتباه در محاسبات اقتصادی اولیه احساس می‌شود. افزایش مصنوعی قیمت سکه‌ها، ترویج سفته‌بازی، ایجاد هیاهو یا سازمان‌دهی مجدد تخصیص‌ها، همگی دلایل توسل پروژه‌ها به توکن سوزی هستند.

توکن سوزی ارز دیجیتال اغلب به دلایل داخلی پروژه، افزایش نقدینگی و کاهش نوسان قیمت انجام می‌شود. ازآنجایی‌که قانون عرضه و تقاضا اصل کمیابی را تقویت می‌کند، عرضه‌های کمتر تمایل به تثبیت قیمت‌ها در بلندمدت دارند. حجم زیاد دارایی‌های در گردش نیز منجر به کاهش علاقه سرمایه‌گذاران می‌شود.

علاوه بر این، از طریق توکن سوزی می‌توان رشد بلندمدت را تشویق کرد. درواقع سرمایه‌گذاران تشویق می‌شوند تا توکن را هودل (HODL) کنند که به ثبات ارزش دارایی و شهرت آن کمک می‌کند.

البته کاهش غیرعقلانی تعداد سکه‌های گردشی در طول زمان می‌تواند مانع از سرمایه‌گذاری مجدد شود. فرض کنید سرعت سوختن از نرخ رشد بنیادی ارز دیجیتال پیشی بگیرد. در این صورت، خطر کاهش سرمایه ورودی به اکوسیستم با تثبیت بیش از حد مالکیت، قیمت و ارزش بلندمدت آن سکه بسیار جدی خواهد بود.

مزایای توکن سوزی ارز دیجیتال

توکن سوزی در هنر!

«هنر را بسوزان تا خاکستر به دست آوری، هنر برای سوزاندن هنر!.»

در آوریل ۲۰۲۱، یک هنرمند NFT به نام پاک (Pak) پلتفرمی به نام burn.art راه‌اندازی کرد که به هرکسی اجازه می‌دهد در ازای ارز دیجیتال ASH توکن‌های غیر مثلی خود را بسوزاند.

اگر صاحب یک توکن غیرمثلی NFT هستید، این گزینه را دارید که اساساً آن را در ازای یک سکه ASH بسوزانید. با این کار NFT و هرگونه سود شخصی خود از آن را از دست خواهید داد. اما با انجام این کار در ASH سهم خواهید داشت. همچنین عرضه آن مجموعه NFT را کاهش می‌دهید و ارزش آن هنر را به عنوان یک کل بالا خواهید برد.

این پروژه سؤالات بسیار عمیقی را در مورد ارزش هنر، ارزش پول و ارزش‌های شخصی شما مطرح می‌کند. ایجاد یک رسانه منحصر به فرد مبادله در این پلتفرم یک مطالعه موردی درباره قدرت خلاق توکنومیک است. پروژه پاک ثابت می‌کند که بلاکچین می‌تواند کنترل شخصی افراد را بر ارزش هر چیزی اعمال کند.

توکن سوزی NFT

جمع‌بندی

بازخرید توسط کسب‌وکارها چیز جدیدی نیست و مدت‌هاست که برای تثبیت قیمت یا تورم در بازار مالی سنتی یک ابزار استاندارد به شمار می‌رود. بازخریدها در دنیای کریپتو با عنوان توکن سوزی ارز دیجیتال شناخته می‌شوند، اما مشابه با همتایان بازار مالی سنتی خود عمل می‌کنند. انگیزه‌های مختلفی برای چنین برنامه‌هایی وجود دارد، اما نتیجه نهایی معمولاً افزایش قابل توجه در ارزش دارایی خواهد بود.

  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۳

نظرات شما: