از رمزارزها

دوج کوین از گذشته تا آینده؛ میم کوین محبوب ایلان ماسک را بیشتر بشناسید

دوج کوین از گذشته تا آینده؛ میم کوین محبوب ایلان ماسک را بیشتر بشناسید
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.26 - (7 امتیاز)
فهرست مطالب

دوج کوین (Dogecoin) به عنوان یکی از اولین آلت کوین‌های دارای شجره‌نامه و یک سیستم پرداخت سریع و فوری بر اساس معماری بلاکچین لایت کوین به بازار عرضه شد. ایده پشت این پروژه ایجاد یک جایگزین سرگرم‌کننده و فان برای لایت کوین بود که توسط جامعه قدرتمندی از کاربران هدایت می‌شد. دوج در ابتدا به عنوان یک میم کوین معرفی شد و حتی از تصویر سگ محبوب نژاد شیبا اینو برای لوگوی خود استفاده می‌کند. اما جامعه دوج به سرعت توسعه یافت و به یک ارز دیجیتال برتر در بازار تبدیل شد. این موفقیت در درجه اول به تبلیغات ایلان ماسک برای آن در رسانه‌های اجتماعی برمی‌گردد. با مجله هلواکس همراه شوید تا این میم کوین محبوب را مورد بررسی قرار دهیم.

دوج کوین (DOGE) چیست؟

میم کوین دوج یک ارز دیجیتال همتا به همتا و منبع باز است که برای ارسال و دریافت پرداخت‌های دیجیتالی از طریق شبکه بلاکچین خودش عمل می‌کند. ارز دیجیتال دوج کوین در دسامبر سال ۲۰۱۳ و توسط مهندسان نرم‌افزار با نام‌های جکسون پالمر و بیلی مارکوس توسعه داده شد. این کوین به عنوان یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز برای پرداخت‌های فوری عمل می‌کند.

دوج در ابتدا به عنوان یک هارد فورک از لاکی کوین (Luckycoin) ایجاد شد. لاکی کوین خودش یک فورک از لایت کوین (LTC) بود و اکنون وجود خارجی ندارد. این رمز ارز بدون هیچ مدیرعامل یا نهاد رسمی عمل کرده و بیشتر توسط دارندگان مشتاق آن هدایت می‌شود. گستره کاربران Dogecoin سال‌به‌سال در حال افزایش است که موجب افزایش قیمت این کوین شده و ارزش آن را در بازار به بالاترین حد خود می‌رساند.

ارز دیجیتال دوج بیشتر برای تامین مالی سازندگان محتوای آنلاین و به عنوان یک دارایی رمزنگاری «سبک» استفاده می‌شود. اما توسط فهرستی از تجار و به‌ویژه امپراتوری مالی ایلان ماسک به‌عنوان وسیله پرداخت نیز پذیرفته شده است. دوج سریعا به یکی از برترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار با بازدهی ۵۰۰۰ درصدی در سال ۲۰۲۱ تبدیل شد. امروزه میلیون‌ها کاربر ازجمله حامیان برجسته‌ای مانند ایلان ماسک و اسنوپ داگ آن را تایید می‌کنند.

دوج کوین (DOGE) چیست؟

روش کار دوج کوین

می‌توان گفت که دوج به طور غیرمستقیم بر اساس کد اولین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین ساخته شده است. گفتیم که دوج به عنوان یک هارد فورک غیرمستقیم از لایت کوین ایجاد شد. بنابراین دوج مکانیسم اجماع مبتنی بر اسکریپت (Scrypt) را از لایت کوین وام گرفته است. به‌این‌ترتیب، بسیاری از عملکردهای دوج درواقع با بیت کوین و مشتقات آن شباهت دارد. استفاده از اسکریپت در الگوریتم اثبات کار دوج کوین موجب می‌شود تا ماینرها از کاربرد اسیک (تجهیزات تخصصی مورد استفاده در استخراج بیت کوین) بی‌نیاز شوند.

البته شرکت‌کنندگان در شبکه بلاکچین دوج نیز درست مانند بیت کوین برای ایمن‌سازی شبکه و ایجاد بلوک سوخت در حین تایید تراکنش‌ها از قدرت محاسباتی استفاده می‌کنند. اما تفاوت کار در این است که دوج یک معماری سبک دارد. این معماری سبک دوج را قادر می‌سازد تا تراکنش‌ها را در مقایسه با بیت کوین به شکل سریع‌تری پردازش کند. درواقع دوج کوین را می‌توان با قدرت محاسباتی شرکت‌کنندگان در شبکه برای تولید بلوک‌های جدید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها و با حل معادلات ریاضی استخراج کرد. شایان‌ذکر است که ماینرها در ازای تولید هر بلوک و اضافه کردن آن به زنجیره، ۱۰.۰۰۰ ارز دیجیتال دوج پاداش می‌گیرند.

تاریخچه دوج کوین

بلاکچین دوج و ارز دیجیتال بومی آن توسط مهندسان نرم‌افزار یعنی بیلی مارکوس (Billy Markus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) به بازار عرضه شد. بیلی مارکوس در IBM کار می‌کرد و پالمر یک مهندس نرم‌افزار در Adobe بود. این دو دیدگاه مشترکی برای توسعه رمزنگاری سرگرم‌کننده و با کاربری آسان داشتند که از سیستم‌های بانکی سنتی (بخوانید خسته‌کننده) متمایز می‌شد. در عین حال چیزی نزدیک به آن یعنی دریافت کارمزد نزدیک به صفر برای تراکنش‌های فوری را ارائه می‌کرد.

داستان دوج با ایده ایجاد یک ارز دیجیتال شروع شد که بتواند توسط افراد گسترده‌تری در مقایسه با بیت کوین استفاده شود. اولین قدم برای این کار نیز زمانی برداشته شد که پالمر دامنه Dogecoin.com را خرید و وب‌سایت رسمی پروژه را ایجاد کرد. پس از راه‌اندازی DOGE حجم معاملات میلیونی در اولین روزهای عرضه آن در بازار به ثبت رسید.

پس از راه‌اندازی موفقیت‌آمیز ارز دیجیتال DOGE نه پالمر و نه مارکوس عنوان مدیرعامل را برنتافتند و نقش کاربران در شبکه اهمیت بیشتری پیدا کرد. جامعه دوج تاکنون بارها قدرت خود را به نمایش گذاشته است. مثلا می‌توان به جمع‌آوری وجوه کافی برای پوشش ضرر و زیان ناشی از سرقت میلیون‌ها کوین DOGE در یک حمله هکری به پروژه منحل شده دوج والت (Dogewallet) اشاره کرد.

تاریخچه دوج کوین

وجه تمایز دوج کوین

همان‌طور که ایلان ماسک تاکید می‌کند، وجه تمایز دوج در رویکرد بازاریابی منحصر به فرد و معرفی آن به عنوان یک ارز اینترنتی سرگرم‌کننده و فان نهفته است. برخلاف بسیاری از رمز ارزها و دارایی‌های دیجیتال که به عنوان پروژه‌های بلاکچین جاه‌طلبانه و پیشگامانه معرفی می‌شوند، دوج رویکرد بسیار معمولی‌تر و خودمانی‌تری دارد. در عین حال، ویژگی‌های مطلوبی نظیر کارمزد تقریبا صفر، تراکنش‌های فوری، جامعه قوی اما دوستانه و غیررقابتی نیز در اکوسیستم دوج وجود دارد.

اگرچه دوج شباهت‌هایی با لایت کوین و بیت کوین دارد، اما رویکرد متفاوت آن موجب شده تا به عنوان یک ارز اینترنتی کاربرپسند برای پرداخت‌های خرد شناخته شود. همچنین برای کاربران رسانه‌های اجتماعی، سازندگان محتوا و فروشندگان نیز به طور یکسان ایده‌‌آل است.

توکنومیک دوج کوین

مجموع عرضه دوج در آغاز پروژه به ۱۰۰ میلیارد محدود بود. بااین‌حال، دو توسعه‌دهنده دوج مدت کوتاهی پس از انتشار اولیه آن سیاست پولی را تغییر داده و محدودیت عرضه را حذف کردند. بنابراین یک عرضه بی‌نهایت تورمی را ایجاد نمودند. تخمین زده می‌شود که عرضه در گردش دوج در هر ۲۶ سال دو برابر شود و در حال حاضر سقفی برای کل عرضه آن وجود ندارد.

ایجاد یک بلوک در بلاکچین دوج تقریبا هر ۱ دقیقه اتفاق می‌افتد و پاداش استخراج آن نیز ۱۰.۰۰۰ DOGE است. قیمت ارز دیجیتال دوج نیز به میزان فعالیت معاملاتی، ارزش فنی، کاربردهای اصلی، پذیرش، روندهای جمعی در بازار کریپتو و بسیاری از عوامل دیگر بستگی دارد.

توکنومیک دوج کوین

امنیت شبکه دوج کوین

شبکه دوج برای ایمن‌سازی بلاکچین و اعتبارسنجی تراکنش‌ها به استخراج‌کنندگان خود وابسته است. در اکوسیستم دوج، قوانین PoW به طور کامل از طریق گره‌ها اجرا می‌شوند و ماینرها با قدرت محاسباتی خود به حل معادلات ریاضی می‌پردازند.

شبکه دوج به طور کلی شبیه بلاکچین بیت کوین و بسیاری از آلت کوین‌های دیگر اثبات کار عمل می‌کند. زیرا تمام داده‌های تراکنش و اطلاعات تولید بلاک به طور دائمی و غیرقابل تغییر بر روی بلاکچین نوشته می‌شود. این سیستم غیرمتمرکز به‌گونه‌ای طراحی شده است که ذاتا از دست‌کاری داده‌ها جلوگیری خواهد کرد. قوانین شبکه نیز توسط پروتکل تعریف شده و از طریق ماینرهای مسئول در تایید تک تک تراکنش‌ها اجرا می‌شوند.

امنیت شبکه دوج کوین

جمع‌بندی

اگرچه دوج کوین به عنوان یک شوخی آغاز به کار کرد، اما خیلی زود به یکی از برترین ارزهای دیجیتال تبدیل شد. دوج به عنوان یک ارز دیجیتال سرگرم‌کننده و کاربرپسند می‌تواند امکان پرداخت فوری و تراکنش‌های مقرون به صرفه را فراهم کند. دوج دیگر به عنوان یک شوخی در نظر گرفته نمی‌شود. زیرا یک جامعه فوق‌العاده قوی و دائما در حال رشد از کاربران، مروجان و تایید کنندگان دارد که شخصیت بزرگی مانند ایلان ماسک در راس آن‌ها قرار گرفته است.