از رمزارزها

ارز دیجیتال سولانا چیست؟ بررسی ویژگی ها و آینده رمز ارز SOL

ارز دیجیتال سولانا چیست؟ بررسی ویژگی ها و آینده رمز ارز SOL
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.98 - (7 امتیاز)
فهرست مطالب

سولانا، یک شبکه بلاکچین مقیاس‌پذیر و سریع است که در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. این بلاکچین به‌سرعت توانست علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال و توسعه‌دهندگان را به خود جذب کند. حامیان سولانا آن را به‌عنوان یک جایگزین سریع‌تر و کارآمدتر برای بلاکچین اتریوم توصیف می‌کنند. ارز دیجیتال بومی سولانا معروف به SOL نیز در اکثر اوقات سال ۲۰۲۲ در بین ۱۰ ارز دیجیتال با ارزش بازار قرار داشت. در این مقاله از هلواکس مگ نگاهی به ارز دیجیتال سولانا و ویژگی‌ها و کاربردهای اساسی آن خواهیم داشت.

ارز دیجیتال سولانا چیست؟

سولانا شبکه‌ای است که برای ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی مبتنی بر برنامه‌های غیرمتمرکز از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند. توسعه‌دهندگان می‌توانند از Solana برای ساخت محصولات، دیفای‌ها و قراردادهای هوشمند مختلفی استفاده کنند. این محصولات به کاربران اجازه می‌دهند تا تراکنش‌های خود را به شکل سریع و امن را انجام دهند.

اساسا خدمات رمز ارز SOL به کاربران اجازه می‌دهد تا تجارت و نقل‌وانتقال مالی خود را بدون نیاز به واسطه‌های متمرکزی مانند بانک یا کارگزاری‌های مالی انجام دهند. به‌این‌ترتیب، سولانا علاوه بر رمز ارزهایی مانند اتریوم و کاردانو با بازیگران دنیای مالی سنتی (سیفای) هم رقابت می‌کند.

رمز ارز SOL به‌عنوان ارز دیجیتال بومی شبکه سولانا برای پرداخت هزینه خدمات شبکه Solana استفاده می‌شود. همچنین برای پرداخت کارمزد قدرت محاسباتی موردنیاز برای اجرای شبکه طراحی شده است. کاربران می‌توانند برای خرید ارز دیجیتال سولانا به صرافی هلواکس مراجعه کنند.

ارز دیجیتال سولانا چیست؟

تاریخچه و بنیان‌گذاران ارز دیجیتال سولانا

رمز ارز SOL توسط بنیاد سولانا (Solana Labs) عرضه می‌شود. این بنیاد در سال ۲۰۱۷ و توسط تیمی از مهندسان نرم‌افزار با سرپرستی آناتولی یاکوونکو در سانفرانسیسکو تاسیس شد. یاکوونکو، همراه با چند نفر دیگر از گروه سولانا، سال‌های زیادی را در شرکت فورچون ۵۰۰ کوالکام گذراند. این شرکت خدمات نیمه‌هادی، نرم‌افزار و فناوری بی‌سیم را برای تلفن‌های همراه ارائه می‌دهد. کوالکام در سن دیگو و جنوب ساحل سولانا کالیفرنیا مستقر است که الهام‌بخش نام پروژه هم هست.
اگرچه یاکوونکو در ابتدا علاقه چندانی به ارزهای دیجیتال نداشت، اما معتقد بود که با اثبات تاریخ (Proof of History) می‌توان کارایی بلاکچین را بهبود بخشید. او با همکار خود در شرکت کوالکام یعنی گرگ فیتزجرالد که اکنون مهندس اصلی سولانا است برای کار بر روی پروژه رمز ارز SOL وارد همکاری شد. آن‌ها وایت پیپر و شبکه آزمایشی داخلی Solana را در فوریه ۲۰۱۸ منتشر کردند. این در حالی است که شبکه اصلی Solana و رمز ارز SOL نیز در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شدند.

بنیان‌گذاران ارز دیجیتال سولانا

وجه تمایز ارز دیجیتال سولانا چیست؟

وجه تمایز ارز دیجیتال سولانا به کاربردهای گسترده شبکه آن برمی‌گردد. درواقع برنامه‌های غیرمتمرکز و کاربردی زیادی بر روی بستر بلاکچین سولانا اجرا می‌شوند. در میان برنامه‌های کاربردی Solana می‌توان به فروش توکن های غیرقابل تعویض یا NFT اشاره کرد. این مجموعه‌ها به خریداران اجازه می‌دهد تا نسخه دیجیتالی منحصربه‌فردی از یک اثر هنری را داشته باشند. به‌عنوان‌مثال، یک مجموعه آنلاین از NFT ها که به نام «دیجنریت ایپ آکادمی» شناخته می‌شود، یک قطعه را در شبکه Solana به قیمت ۵۹۸۰ SOL فروخت. در آن زمان، این مبلغ حدود ۱.۱ میلیون دلار ارزش داشت.

سایر کاربردهای سولانا به امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای برمی‌گردد. جایی که توسعه‌دهندگان به دنبال تغییر ساختار سنتی این صنعت هستند. برخی از پروژه‌های شبکه سولانا به دنبال ایجاد فناوری‌های اینترنتی هستند که کمتر از آنچه امروز وجود دارد به نهادهای متمرکز مالی متکی باشند. سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال سولانا اساسا به این معناست که برخی از این تلاش‌ها موفق خواهند شد. بدین ترتیب تقاضا برای رمز ارز SOL نیز افزایش می‌یابد که مطمئنا با صعودی شدن ارزش این کوین همراه خواهد بود.

وجه تمایز ارز دیجیتال سولانا چیست؟

توکنومیک ارز دیجیتال سولانا (SOL)

زمانی که رمز ارز SOL راه‌اندازی شد، مجموع عرضه اولیه آن ۵۰۰ میلیون کوین بود اما در حال حاضر حداکثر عرضه محدودی برای آن وجود ندارد. نرخ تورم اولیه برای سولانا ۸ درصد است که تا سال ۲۰۳۱ هرسال ۱۵ درصد کاهش می‌یابد تا زمانی که به نرخ تورم بلندمدت پایدار آن به ۱.۵ درصد برسد. در حال حاضر، نیمی از کارمزد هر معامله با ارز دیجیتال سولانا سوزانده می‌شود. به این معنی که حجم تراکنش بیشتر، رشد عرضه در گردش SOL را کندتر می‌کند.
از عرضه اولیه SOL، ۱۲.۷۹ درصد به گروه سازنده، ۱۰.۴۶ درصد به بنیاد Solana، ۱۲.۹۲ درصد به فروش پایه، ۱۶.۲۳ درصد به فروش اولیه و بقیه نیز به فروش عمومی و خصوصی اختصاص یافت. بنیاد سولانا ۲۵.۶۶ میلیون دلار در عرضه اولیه کوین SOL جمع‌آوری کرد. همچنین ۳۱۴ میلیون دلار دیگر از فروش به سرمایه‌گذاران خصوصی دریافت کرد که با مشارکت آندریسن هوروویتز، آلامدا ریسرچ و پارافای کپیتال همراه بود.

توکنومیک ارز دیجیتال سولانا (SOL)

امنیت شبکه سولانا

شبکه Solana از طریق مکانیسم اجماع اثبات سهام ایمن می‌شود. یعنی کاربران شبکه خودشان می‌توانند برای پردازش تراکنش‌ها یک گره اعتبارسنجی راه‌اندازی کنند. درعین‌حال، می‌توانند کار پردازش و تایید تراکنش‌های خود را به اعتبارسنج‌ها واگذار نمایند. دارندگان ارز دیجیتال سولانا که اثبات تراکنش‌ها را انجام می‌دهند با نیمی از کارمزد تراکنش در شبکه و همچنین بخشی از توکن‌های جدید SOL پاداش دریافت می‌کنند. فرآیند اعتبارسنجی در سولانا به لطف اثبات تاریخ کارآمدتر از رقبای آن شده است.

خرید ارز دیجیتال سولانا

نقاط قوت سولانا چیست؟

اگر تصمیم به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال دارید و به این فکر می‌کنید که آیا سولانا یک دارایی امیدوارکننده هست یا خیر، ممکن است درک دو مزیت اصلی آن برای شما مفید باشد.

۱. اثبات تاریخ

یکی از نوآوری‌های کلیدی که توسط حامیان سولانا تبلیغ می‌شود، قابلیتی است که به‌عنوان «اثبات تاریخ» شناخته می‌شود. این شبکه برای رسیدن به توافق در مورد زمان انجام تراکنش، رویکرد متفاوتی نسبت به سایر پروژه‌های بلاکچین اتخاذ کرده است. ترتیب مناسب تراکنش‌ها برای امنیت و عملکرد شبکه بسیار مهم است. درحالی‌که برخی از روش‌های قبلی اجماع نیاز به یک فرآیند تایید زمان‌بر داشتند.

۲. سریع و ارزان

یکی از نکات کلیدی در فروش بالای سولانا این است که سرعت نسبتا بالا و هزینه تراکنش پایینی دارد. توسعه‌دهندگان شبکه می‌گویند که طراحی ارز دیجیتال سولانا به‌گونه‌ای است که اطمینان حاصل می‌شود هزینه هر تراکنش از ۱ سنت تجاوز نمی‌کند.

نقاط قوت ارز دیجیتال سولانا

آیا سولانا سرمایه گذاری خوبی است؟

خرید هر ارز دیجیتال می‌تواند یک اقدام دارای ریسک باشد. سولانا نیز یک ورودی جدید به یک رشته جدید محسوب می‌شود. سولانا ممکن است همان‌طور که بسیاری از طرفداران آن پیش‌بینی می‌کنند، به‌سرعت نیروی اقتصادی بزرگی در فضای کریپتو شود. اما از سوی دیگر امکان دارد سال‌های زیادی طول بکشد تا به پتانسیل واقعی خود دست یابد. حتی اگر چنین شود، سولانا می‌تواند برنده بزرگی در فضای رقابتی داغ ارزهای دیجیتال باشد.
به‌طورکلی افرادی که به خرید هر ارز دیجیتالی فکر می‌کنند، باید سرعت پذیرش آن ارز را مدنظر قرار دهند. برخی از معیارهای بررسی سرعت پذیرش یک ارز دیجیتال را باید تعداد صرافی‌ها و کیف پول‌های عرضه‌کننده و تعداد تراکنش‌های آن در طول زمان دانست. همچنین می‌توان به بررسی نحوه توزیع و گردش کوین برای درک عملکرد آن نسبت به تورم پرداخت. داده‌های مفید برای بررسی این موارد به‌صورت آنلاین و از طریق وب‌سایت ارز دیجیتال سولانا در دسترس هستند.

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال سولانا

جمع‌بندی

ارز دیجیتال سولانا به دلیل شبکه قدرتمند و اکوسیستم پیرامونی آن احتمالا از آینده روشنی برخوردار خواهد بود. عملکرد این کوین از زمان ورود آن به بازار نیز به‌طورکلی مثبت بوده است. اما سرمایه‌گذاری در رمز ارز SOL یا هر کوین دیگری به ترجیحات و تحقیقات شخصی خود فرد بستگی دارد. توصیه ما این است که تحقیقات کاملی انجام دهید تا با دید باز وارد عرصه تجارت رمز ارزها شوید. همچنین سرمایه‌های حیاتی خود را وارد این عرصه نکنید و از سرمایه‌های اضافی خود برای این کار بهره ببرید.