اخبار بنیادی

نگاهی به جدول زمانی رویدادهای مهم و تاثیر آن‌ها بر قیمت اتریوم

نگاهی به جدول زمانی رویدادهای مهم و تاثیر آن‌ها بر قیمت اتریوم
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.14 - (8 امتیاز)
فهرست مطالب

پروژه اتریوم در اواخر سال ۲۰۱۳ توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) از طریق ارائه وایت پیپر تاسیس شد. بوترین اتریوم را به همراه میهای آلیسی (Mihai Alisie)، آنتونی دی یوریو (Anthony Di lorio) و چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) در کنفرانس بیت کوین میامی در اواخر ژانویه ۲۰۱۴ معرفی کرد. از آن زمان رویدادهای مختلفی رخ داده است که موجب تغییرات زیاد در قیمت اتریوم شده‌اند. مجله هلواکس در این مطلب نگاهی به جدول زمانی رویدادهای مهم و تاثیر آن‌ها بر ارزش اتریوم می‌اندازد.

جدول زمانی و تاریخچه قیمت اتریوم

در ابتدای کار و برای تامین بودجه توسعه این پروژه، یک فروش جمعی انجام شد. این کمپین از ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۱۴ اجرا شد و بیش از ۶۰ میلیون ارز دیجیتال اتریوم را به فروش رساند. درنهایت، این پیش فروش توانست بیش از ۱۸.۳ میلیون دلار را برای توسعه اتریوم جمع‌آوری کند.

این یک موفقیت بزرگ بود، زیرا بزرگ‌ترین فروش جمعی ارزهای دیجیتال را در آن زمان به ثبت رساند. در عین حال، اتریوم دومین پروژه بزرگ با سرمایه‌گذاری جمعی در تاریخ اینترنت محسوب می‌شود. چراکه تنها ۴۲ روز طول کشید تا به رکوردی برسد که برای پروژه اول سال‌ها طول کشید. در ادامه مطلب نگاهی به نقاط عطف تاریخی و تاثیر آن‌ها بر قیمت اتریوم خواهیم داشت.

جدول زمانی و تاریخچه قیمت اتریوم

۱. روز ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۴

در این تاریخ، فروش اولیه اتریوم پس از بیش از شش ماه کار سخت و شبانه‌روزی آغاز شد. در ۱۲ ساعت اول، بیش از ۷ میلیون اتریوم با ارزش حدود ۲.۲ میلیون دلار به نرخ فیات به فروش رسید. این میزان از فروش برای اتریوم یک موفقیت بزرگ در نظر گرفته شد. قیمت اتریوم در این زمان ۰.۳۱۱ دلار بود.

۲. روز ۹ مه ۲۰۱۵

المپیک، آخرین تست نت اثبات مفهوم، در این تاریخ راه‌اندازی شد. یک صندوق پاداش با موجودی ۲۵.۰۰۰ اتریوم که برای تشویق آستانه تحمل شبکه استفاده شد. المپیک به تست ۴ دسته فعالیت تراکنش، استفاده از ماشین مجازی، مهارت استخراج و مجازات عمومی تقسیم می‌شد.

۳. روز ۳۰ جولای ۲۰۱۵

اولین انتشار عمومی فرانتیر اتریوم در ۳۰ جولای ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد. فرانتیر نیز همان ۸ روش اثبات مفهومی و آزمایشی در مرحله المپیک را دنبال می‌کند. فرانتیر یک پیاده‌سازی ساده از پروژه اتریوم است که برای کاربران فنی زنجیره اتریوم مانند توسعه‌دهندگان در نظر گرفته می‌شود.

تاثیر فرانتیر بر قیمت اتریوم

۴. روز ۱۴ مارس ۲۰۱۶

سال ۲۰۱۶ یک نقطه مهم برای بلاکچین جوان اتریوم محسوب می‌شود. اتریوم در بلوک ۱,۱۵۰,۰۰۰ تحت یک هاردفورک قرار گرفته و به Homestead ارتقا می‌یابد. Homestead دومین نسخه عمومی در چهار مرحله برنامه‌ریزی شده توسعه اتریوم است. این برنامه شامل تغییراتی در پروتکل و قابلیت ارتقاء شبکه در آینده به شمار می‌رود. قیمت اتریوم در این تاریخ به ۱۲.۴۵ دلار افزایش یافته است.

۵. روز ۳۰ آوریل ۲۰۱۶

برنامه غیرمتمرکز DAO به عنوان یک نوع انقلاب جدید در سازمان‌های خودمختار و توزیع‌شده توسط اعضای جامعه اتریوم راه‌اندازی شد. این سازمان سرمایه‌گذاری جمعی و یک صندوق VC رمزنگاری مبتنی بر قراردادهای هوشمند روی اتریوم بود. این صندوق توانست با جمع‌آوری ۱۵۰ میلیون دلار بزرگ‌ترین موفقیت تاریخ اتریوم را تا آن زمان رقم بزند. قیمت اتریوم در این بازه زمانی به ۸.۸۱ دلار کاهش می‌یابد.

۶. روز ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۶

فورک DAO در بلوک ۱۹۲۰.۰۰۰ در پاسخ به یک حمله هکری رخ ​​داد که در آن بیش از ۳.۶ میلیون اتریوم به دلیل آسیب‌پذیری قرارداد هوشمند تخلیه شد. این هک باعث بروز اختلافاتی در جامعه کاربران اتریوم شد. برخی از ماینرهای اتریوم که تمایلی به فورک جدید نداشتند، اتریوم کلاسیک را پایه‌ریزی کردند. قیمت ارز دیجیتال اتریوم در این دوره به ۱۲.۴۵ دلار برگشت.

تاثیر هاردفورک بر قیمت اتریوم

۷. روز ۱۵ ژوئن ۲۰۱۷

سال‌های میان ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ را می‌توان دوره شکوفایی عرضه اولیه سکه (ICO) دانست. عرضه اولیه سکه روشی جدید برای جمع‌آوری سرمایه مورد نیاز پروژه‌های ارز دیجیتال جدید به شمار می‌رفت. دیوانگی ICO با فروش کوین بنیاد بنکور (Bancor) به اوج خود رسید که توانست ظرف تنها ۳ ساعت ۱۵۳ میلیون دلار جمع‌آوری کند. این میزان جمع‌آوری پول تا آن زمان در هیچ پروژه ارز دیجیتالی دیده نشده بود. عرضه کوین‌های جدید موجب رونق در تمامی ارزهای دیجیتال ازجمله اتریوم شد و ارزش آن را به ۳۶۱.۹۳ دلار رساند.

۸. روز ۱۰ ژانویه ۲۰۱۸

قیمت اتریوم در این تاریخ به بالاترین حد خود یعنی ۱۴۱۷ دلار رسید و در یک سال ۱۳.۰۰۰ درصد افزایش یافت. شور و شوق ICO باعث افزایش قیمت‌ها در تمامی ارزهای دیجیتال شد. توسعه‌دهندگان نیز بر روی زنجیره اتریوم دی اپ می‌ساختند و سرمایه جمع‌آوری می‌کردند. گزارش شده است که فقط در دسامبر ۲۰۱۷ بیش از ۱ میلیارد دلار توسط ICO ها جمع‌آوری شد.

۹. روز ۸ دسامبر ۲۰۱۹

اتریوم و بازار ارزهای دیجیتال پس از اوج‌های قیمتی در ژانویه ۲۰۱۸ نزول کرده و وارد زمستان ارز دیجیتال شدند. به نظر می‌رسید وعده آمدن زمستان در سریال بازی تاج‌وتخت فقط در دنیای کریپتو عملی شده باشد!. با این حال، هاردفورک استانبول یک پیشرفت هیجان‌انگیز در بخش اول ارتقای برنامه‌ریزی شده اتریوم بود که در آن زمان «اتریوم ۲.۰» نام گرفت. قیمت اتریوم در این زمستان سرد کریپتو به ۱۵۱.۲۶ سقوط کرد.

تاثیر زمستان کریپتو بر قیمت اتریوم

۱۰. روز ۱ دسامبر ۲۰۲۰

پس از سقوط ۵۰ درصدی در مارس ۲۰۲۰ که در دنیای رمز ارزها به «پنجشنبه سیاه» معروف شد، قیمت‌ها در سراسر سال ۲۰۲۰ افزایش یافتند. زنجیره بیکن در ۲۷ نوامبر عرضه شد و تولید بلوک‌ها را در ۱ دسامبر آغاز کرد که نقطه عطف مهمی در نقشه راه اتریوم بود. همه این اقدامات موجب افزایش ارزش اتریوم به ۵۸۷.۳۲ دلار شدند.

۱۱. روز ۱۶ نوامبر ۲۰۲۱

اتریوم در روز ۱۶ نوامبر ۲۰۲۱ به ATH یا اوج قیمت فعلی خود می‌رسد، چراکه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۵۵۰ درصد افزایش داشته است. سال ۲۰۲۱ همچنین شاهد انفجار NFT ها در خط مقدم بود و پروتکل‌های دیفای نیز در اتریوم شاهد رشد ۶۶۰ درصدی بودند. این رشد عجیب و غریب باعث شد تا کل ارزش آن‌ها به کانال ۱۲۲ میلیارد دلار وارد شود. قیمت اتریوم در این دوره به ۴۸۹۱.۷۰ دلار هم دست یافت.

تاثیر دیفای و NFTها بر قیمت اتریوم

۱۲. روز ۱۱ اوت ۲۰۲۲

گورلی (Goerli) سومین و آخرین شبکه آزمایشی عمومی اتریوم با موفقیت کامل به مکانیسم اثبات سهام تغییر موقعیت می‌دهد. این آخرین تمرینات اتریوم قبل از ادغام مورد انتظاری به شمار می‌رفت که مهم‌ترین ارتقا اتریوم در تاریخ آن تاکنون است. قیمت ارز دیجیتال اتریوم در این تاریخ ۱۸۸۱.۲۲ بود.

۱۳. ژوئن ۲۰۲۲

اتریوم در میانه بازار خرسی کریپتو به زیر سطح اصلی خود یعنی کانال یک هزار دلار سقوط کرد. با این حال، اخبار مربوط به تاریخ راه‌اندازی نهایی مرج اتریوم که مدت‌ها در انتظار آن بودیم، باعث افزایش نزدیک به ۱۰۰ درصدی در ارزش اتریوم تا ماه اوت ۲۰۲۲ شد.

تاثیر مرج بر قیمت اتریوم

جمع‌بندی

ویتالیک بوترین، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم اخیرا اعلام کرد که این شبکه پس از مرج تنها ۵۵ درصد تکمیل خواهد شد. او همچنین چشم‌انداز ارتقاهای آینده را به تفصیل شرح داد. اینکه آیا ادغام و ارتقای مقیاس‌پذیری آینده اتریوم با موفقیت اجرا می‌شود یا نه کاملا نسبی است. اما بسیاری از شرکت‌کنندگان اتریوم و ارزهای دیجیتال از تاثیر مثبت این اقدامات بر قیمت اتریوم کاملا خوش‌بین هستند.