از نگاه هلواکس

ایردراپ راهی برای کسب ارز دیجیتال رایگان

ایردراپ راهی برای کسب ارز دیجیتال رایگان
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.89 - (5 امتیاز)
فهرست مطالب

بسیاری از شرکت‌های ارز دیجیتال سکه‌های رایگان را در جوامع خود توزیع می‌کنند تا شهرت پروژه خود را افزایش دهند. این توزیع ارز دیجیتال رایگان موجب افزایش عرضه در گردش و تحریک سرمایه‌گذاری خواهد شد. این توزیع‌های رایگان معمولاً به عنوان ایردراپ (airdrop) شناخته می‌شوند. بیشتر ایردراپ‌هایی که ارائه می‌شوند، دراپ‌هایی موسوم به بونتی هستند. این توکن‌ها برای انجام کارهای ساده در رسانه‌های اجتماعی (پیوستن به گروه تلگرامی، ارسال مجدد در توییتر و غیره) هستند. با مجله هلواکس همراه باشید تا این پدیده ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار دهیم.

ایردراپ چیست؟

ایردراپ یک استراتژی بازاریابی است که اغلب توسط بنیان‌گذاران ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود و در آن توکن‌ها یا سکه‌های رایگان به آدرس‌های کیف پول کاربران ارسال می‌شوند. بهترین معنای لغوی برای این عبارت همان بادآورده خودمان است. این پاداش‌های رایگان معمولاً پس از انجام یک کار توسط کاربر به وی داده می‌شود. این کارها ممکن است شامل پیوستن به یک گروه تلگرام، دنبال کردن حساب‌های خاص توییتر، بازتوییت کردن توییت‌های آن‌ها، پر کردن فرم یا ثبت‌نام در یک وب‌سایت پروژه رمز ارز باشد. این سکه‌های رایگان اغلب پاداش افراد معرفی کننده پروژه‌های ارز دیجیتال هستند.

هدف هر کمپین ایردراپ در درجه اول ایجاد آگاهی و ترویج یک ارز دیجیتال جدید است. این ارز دیجیتال رایگان باعث افزایش فالوورها، پایگاه کاربران و تعداد دارندگان آن سکه می‌شود. شرکت در این کمپین‌ها می‌تواند برای کاربر سودآوری داشته باشد. شرکت‌کنندگان در این کمپین‌ها از مزایای آن نظیر فرصت خرید توکن‌ها با نرخ بسیار ارزان‌تر در طول پیش‌فروش بهره‌مند شده‌اند. اولین توزیع رایگان ارز دیجیتال به تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۱۴ و سکه آئورورا (AUR) نسبت داده می‌شود. این ارز دیجیتال مستقر در ایسلند به هر شهروند یا مقیم دائمی این کشور که شناسه ملی خود را ارسال کرد، ۳۱.۸ آئورورا تقدیم نمود.

ایردراپ چیست

 

هدف از توزیع ارز دیجیتال رایگان

دلیل پذیرش ارزهای دیجیتال فقط این مورد است که مردم به آن‌ها اعتقاد دارند و آن‌ها را باارزش می‌دانند. هر چه تعداد افراد صاحب یک ارز دیجیتال بیشتر باشد، احتمال پذیرش گسترده و افزایش ارزش آن نیز بیشتر می‌شود. ارزهای دیجیتال پدیده‌ای هستند که مردم صرفاً به دلیل یک قرارداد ذهنی برایشان ارزش قائل می‌شوند.

اما یک استارتاپ حوزه دیفای می‌تواند با توزیع یک پاداش در قالب ایردراپ و با حداقل هزینه، آگاهی انبوهی را در مورد پروژه، فروش توکن یا قبل از توزیع اولیه سکه (ICO) برای آن ایجاد کند. پروژه جدید با کمپین‌های خود در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند افراد و سرمایه‌گذاران بالقوه زیادی را با سکه خود آشنا کند. توزیع ارز دیجیتال رایگان می‌تواند شبکه گسترده‌ای از کاربران ایجاد نماید که انگیزه‌ای برای پیشبرد و موفقیت پروژه دارند.

پروژه‌ها همچنین با اعطای پاداش به دارندگان توکن کاربران را تشویق به هودل (HODL) یا نگهداری سکه خود برای مدت طولانی می‌کنند. این کار می‌تواند فشار برای فروش سکه را به طور مؤثری کاهش دهد. ایردراپ‌های نگهدارنده یک تاکتیک محبوب در میان برخی از موفق‌ترین پروژه‌های رمزنگاری مانند ان ایکس تی (NXT)، ویوز (WAVES)، بیت کور (Bitcore) و غیره بوده است.

هدف از توزیع ایردراپ

مزایا و معایب ایردراپ

ایردراپ درواقع تلاشی برای ایجاد تمایز در میان سکه‌های انبوه بازار است و با توجه به رقابت شدید شرکت‌های ارز دیجیتال نوعی تبلیغات محسوب می‌شود. برخی از کسب‌وکارهای استفاده‌کننده از ایردراپ‌های کریپتو به‌علاوه طیف وسیعی از خدمات بازاریابی برای خود، سودهایی را هم به کاربران ارائه می‌دهند. اما مثل همیشه، در این فضا نیز کسب‌وکارهای خوب و بد وجود دارد.

بااین‌حال، هشدارهایی نیز در مورد توزیع ارز دیجیتال رایگان از سوی متخصصان بازار صادر می‌شود. مثلاً برخی اشاره می‌کنند که ایردراپ‌ها ممکن است طرح‌هایی تحت عنوان «پمپ و تخلیه» باشند. یک پروژه ارز دیجیتال با استفاده از توزیع سکه‌های رایگان می‌تواند ارزش سکه خود را به طور مصنوعی افزایش دهد تا به سود سریع دست یابد. بنابراین مواظب کلاهبرداری‌هایی از این دست باشید و به نشانه‌های یک طرح پانزی توجه کنید.

یک ایردراپ کریپتو قانونی هرگز به دنبال جذب سرمایه‌گذاری نیست و هدف آن صرفاً تبلیغاتی خواهد بود. برخی از کلاهبردارها نیز مقادیر بسیار کوچک بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال را به گیرندگان غیرقانونی ارسال می‌کنند که به عنوان کلاهبرداری «گردوغبار» شناخته می‌شود. کاربران همیشه باید مراقب سپرده‌های ناخواسته و غیرقانونی در کیف پول‌های رمزنگاری خود باشند.

مزایا و معایب ایردراپ

انواع ایردراپ

ایردراپ‌ها تحت عناوین مختلف و با هدف‌های گوناگونی بین افراد و کاربران توزیع می‌شوند. اما هدف اصلی تبلیغات برای پروژه است که با روش‌های متفاوتی صورت می‌گیرد. در ادامه به مهم‌ترین انواع ایردراپ اشاره خواهیم کرد.

  1. ایردراپ بونتی

بیشتر ایردراپ‌هایی که ارائه می‌شوند در قالب دراپ‌های بونتی هستند. شرکت‌ها در قالب بونتی توکن‌هایی را در ازای انجام کارهایی ساده در رسانه‌های اجتماعی به شما پاداش می‌دهند. بونتی در اصطلاح معنای دریافت مزد در ازای انجام کاری خاص را می‌دهد. این پیشنهاد یک سناریوی برد-برد است، زیرا شرکت و شما از مزایای آن بهره‌مند خواهید شد.

  1. ایردراپ هودل

بایت بال (Byteball) نمونه‌ای از هودل است که در ابتدا بین دارندگان بیت کوین توزیع شد. آن‌ها همچنین مقداری از این توکن را به طور ماهیانه در کیف پول دارندگان بایت بال می‌ریختند. این میزان به تناسب مقداری بود که کاربران در طول افت قیمت نگه می‌داشتند و ترید نمی‌کردند. این قطره‌ها می‌توانند انگیزه‌ای برای حفظ توکن ایجاد کنند که اغلب منجر به افزایش قیمت قابل توجهی برای آن سکه خواهد شد.

  1. ایردراپ NFT

توکن‌های غیر مثلی می‌توانند برای نمایش مجازی دارایی‌های واقعی مانند آثار هنری، عکس‌ها یا انواع دیگر فایل‌های دیجیتالی استفاده شوند. آثار هنری توکن شده از سال ۲۰۲۱ بسیار محبوب شدند و برخی از NFT ها ارزش زیادی پیدا کردند. به همین دلیل شاهد ظهور پروژه‌ها و هنرمندانی هستیم که NFT‌ های جدید خود را به صورت رایگان منتشر می‌کنند تا با جذب کاربران جدید، شهرت خود را افزایش دهند.

  1. ایردراپ عطف به ماسبق

این مفهوم بیشتر از سقوط لونا و انشعاب این سکه به دو ارز دیجیتال لونا کلاسیک و لونا ۲ بر سر زبان‌ها افتاد. لونا تصمیم گرفت بخشی از ضرر دارندگان سکه قدیمی را با توزیع سهم رایگان از انتشار سکه جدید جبران کند. این توزیع سکه رایگان به صورت ایردراپ توانست بخشی از ضرر دارندگان لونا کلاسیک را با عرضه لونا ۲ جبران کرده باشد. این انشعاب ما را به مفهوم هاردفورک می‌رساند که بی‌ربط به موضوع بحث ما نیست.

انواع ایردراپ

هاردفورک چیست؟

هاردفورک زمانی رخ می‌دهد که یک ارز دیجیتال قدیمی به دو ارز جداگانه جدید تقسیم می‌شود. اولین هاردفورک مربوط به بیت کوین کش بود که در تاریخ ۱ اوت ۲۰۱۷ و در بلوک شماره ۴۷۸۵۵۸ از بیت کوین جدا شد. سایر فورک‌های بیت کوین و فورک کردن زنجیره‌های دیگر از آن زمان محبوب شدند. هاردفورک‌ها عمدتاً شباهت زیادی به یک ایردراپ دارند. ایمنی یا مشروعیت هاردفورک‌ها باید اعتبارسنجی شود. بنابراین همیشه محتاط باشید و فورک‌ها را با کلید خصوصی یک کیف پول خالی درخواست کنید.

جمع‌بندی

کمپین‌های ایردراپ کریپتو اگرچه رایگان هستند اما باید قانونی و همراه با تعهد باشند. افراد زیادی از طریق توزیع ارز دیجیتال رایگان به سودهای خوبی دست یافته‌اند. البته برخی نیز از این طریق قربانی کلاهبرداری‌های رمزنگاری شده‌اند. پس از این طریق نمی‌توان ره صد ساله را در یک شب پیمود و هم به کار سخت و هم به صبر زیاد نیاز دارد. بنابراین انجام تحقیقات شخصی و زیاد با موفقیت شما در این زمینه ارتباط مستقیمی دارد. پس قبل از ورود به این حوزه باید تحقیق زیادی انجام دهید تا بتوانید کمپین‌های قانونی ایردراپ را پیدا کنید.

  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۳

نظرات شما: