از نگاه هلواکس

بیوگرافی سم بنکمن فراید

بیوگرافی سم بنکمن فراید
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.66 - (4 امتیاز)
فهرست مطالب

سم بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried) یکی از بنیان‌گذاران و مدیر اجرایی صرافی مشتقات ارز دیجیتال اف تی ایکس (FTX) است. او در سن نسبتا جوان ۲۹ سالگی، چهارمین صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال جهان از نظر حجم مبادلات یعنی FTX را اداره می‌کند. او مدیرعامل شرکت آلامدا ریسرچ (Alameda Research)، بازارساز میلیارد دلاری ارزهای دیجیتال هم هست. با هلواکس مگ همراه شوید تا بیوگرافی بنکمن فراید، این میلیاردر ارزهای دیجیتال را زیر ذره‌بین قرار دهیم.

سم بنکمن فراید کیست؟

سم بنکمن فراید در سال ۱۹۹۲ در استنفورد کالیفرنیا به دنیا آمد. والدین او هر دو استاد حقوق در دانشگاه استنفورد بودند. سم در حال حاضر مجرد و بدون فرزند است. او فیزیک را در موسسه فناوری ماساچوست تحصیل کرد و در آنجا به فلسفه «نوع‌دوستی موثر» علاقه‌مند شد. یک باور فلسفی مبنی بر اینکه هدف فرد باید رساندن بیشترین خیر به بیشترین تعداد از مردم باشد. این تمایل فلسفی در زندگی سم تاثیر فراوانی داشت و تا به امروز هم او را راهنمایی می‌کند.

بیشتر ثروت او به مالکیت حدود نیمی از سهام صرافی FTX و بخشی از ارز دیجیتال FTT برمی‌گردد. ثروتی که به گفته خودش درنهایت و بر اساس فلسفه‌ای به نام «درآمد برای بخشیدن» به خیریه اهدا خواهد شد. صرافی FTX منبع اصلی درآمد بنکمن فراید است که در جولای ۲۰۲۱ توانست ۹۰۰ میلیون دلار را از شرکت‌هایی مانند Coinbase Ventures و SoftBank جمع‌آوری کند. این سرمایه به وی کمک کرد تا به یکی از ثروتمندترین افراد زیر ۳۰ سال در تاریخ تبدیل شود.

سم بنکمن فراید کیست؟

ورود سم بنکمن فراید به کریپتو

سم بنکمن فراید پس از فارغ‌التحصیلی تصمیم گرفت تا به جای برگزیدن یک شغل مرتبط با تحصیل خود در دانشگاه، حرفه تجارت را دنبال کند. بنابراین به یک شرکت تجاری اختصاصی با نام جین استریت پیوست، جایی که در آن صندوق‌های بین‌المللی معامله می‌شدند.

سم در سال ۲۰۱۷ و پس از سه سال و نیم فعالیت در شرکت جین استریت، آنجا را ترک کرد. او بعد از مدتی شرکت تجارت ارز دیجیتال Alameda Research را با همکاری یک مهندس گوگل به نام گری وانگ تاسیس نمود. این شرکت از فرصت‌های آربیتراژ موجود در بازارهای بین‌المللی ارزهای دیجیتال استفاده می‌کرد.

تاسیس صرافی اف تی ایکس

سال بعد از تاسیس شرکت تجارت ارز دیجیتال Alameda Research، سم و وانگ صرافی ارزهای دیجیتال FTX را با هم تاسیس کردند. این صرافی با هدف تسهیل تجارت در بازار محصولات مشتقات کریپتو افتتاح شد. اف تی ایکس در ژوئیه ۲۰۲۱ توانست حدود ۹۰۰ میلیون دلار را در یک دور سرمایه‌گذاری سری B با ارزش ۱۸ میلیارد دلار جمع‌آوری کند. شش ماه بعد ارزش صرافی FTX بر اساس دور بودجه ژانویه ۲۰۲۲ به ۳۲ میلیارد دلار رسید.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط شخصی آشنا با مالکیت شرکت، سم بنکمن فراید ۵۳ درصد از سهام صرافی اف تی ایکس را در اختیار دارد. صرافی FTX با توجه به عملکرد شاخص فناوری‌های بلاکچین جهانی NYSE FactSet تنظیم می‌شود.

ورود سم بنکمن فراید به کریپتو و تاسیس صرافی FTX

دیگر دارایی‌های بنکمن فراید

سم همچنین مالک FTX US، یکی از شعبه‌های اف تی ایکس در ایالات‌متحده است که در دور جمع‌آوری سرمایه در ژانویه ۲۰۲۲ حدود ۸ میلیارد دلار ارزش داشت. سم بر اساس سابقه جمع‌آوری کمک مالی شرکت، ۷۰ درصد از سهام شاخه آمریکای اف تی ایکس را هم در اختیار دارد.

طبق گزارش خبری بلومبرگ، سم بنکمن فراید همچنین تقریبا تمام سهام آلامدا ریسرچ را هم در اختیار دارد. آلامدا ریسرچ یک شرکت سرمایه‌گذاری متمرکز بر بخش ترید ارزهای دیجیتال است که درآمدی بیش از یک میلیارد دلار را در سال ۲۰۲۱ به ثبت رساند.

بنکمن فراید در ۱۲ مه ۲۰۲۲ فاش کرد که ۷.۶ درصد از سهام کلاس A شرکت تجاری رابین‌هود را هم به قیمت ۶۴۸ میلیون دلار خریداری کرده است. این میلیاردر جوان از اظهارنظر در مورد کل دارایی خالص خود خودداری می‌کند.

اقدامات سم بنکمن فراید در ارز دیجیتال

اقدامات سم بنکمن فراید در سال ۲۰۲۱

سم بنکمن فراید در سال ۲۰۲۱، دفتر مرکزی FTX را از هنگ‌کنگ به باهاما منتقل نمود و خودش نیز به همان جا نقل مکان کرد. باهاما اولین کشور در جهان است که یک ارز دیجیتال بانک مرکزی به نام Sand Dollar را به عنوان ارز رسمی خود پذیرفت. همچنین حوزه قضایی باهاما چارچوب قانونی بهتری در مقایسه با حوزه‌های دیگر نسبت به ارزهای دیجیتال دارد. علاوه بر این، بنکمن فراید محیط پر جنب و جوش، امن و زیبای جزیره باهاما را دلیلی برای نقل مکان خود به آنجا ذکر می‌کند.

شاید بزرگ‌ترین دلیل شهرت سم در اکتبر سال ۲۰۲۱ رخ داد. زمانی که FTX حقوق نام‌گذاری استادیوم تیم بسکتبال NBA میامی را تا سال ۲۰۴۰ به دست آورد. عرصه FTX در قلب یکی از ثروتمندترین شهرهای جهان به پذیرش ارزهای دیجیتال کمک زیادی کرد. این صرافی در طول فصل افتتاحیه NBA به هر طرفدار وی آی پی تیم میامی نیز ۵۰۰ دلار ارز دیجیتال اعطا نمود. قبل از این، صرافی FTX به عنوان اسپانسر رسمی لیگ بیس‌بال نیز شناخته می‌شد. در پایان سال ۲۰۲۱، صرافی توانست همکاری با تیم‌های ورزشی واشنگتن دی سی، ازجمله حقوق انحصاری برای تولید NFT های آن‌ها را هم به دست آورد.

اقدامات بنکمن فراید در سال ۲۰۲۲

صرافی FTX در سال ۲۰۲۲ یک کارت نقدی ویزا را برای کاربران خود راه‌اندازی کرد تا بتوانند رمز ارزهای خود را مستقیما در پایانه‌های تجاری فیات خرج کنند. صرافی FTX با حفظ شتاب هزینه‌های سال‌های گذشته خود در مشارکت‌های ورزشی، اخیرا از یک صندوق سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری برای حمایت از بلاکچین و نهادهای وب ۳ جهانی نیز رونمایی کرد. از سوی دیگر، دستیابی به انطباق با قوانین دولت‌ها همچنان به عنوان هدف اصلی صرافی FTX در سال ۲۰۲۲ شناخته می‌شود.

برخی نظریات سم بنکمن فراید

بنکمن فراید انتظار داشت که بزرگ‌ترین موضوعات کریپتو در سال ۲۰۲۲ به افزایش سرعت، مقیاس‌پذیری و تنظیم مقررات بلاکچین‌ها مربوط باشد. این انتظار با ارتقا یا مرج اتریوم به الگوریتم اثبات سهام و بیشتر شدن قراردادهای هوشمند لایه ۲ و ۳ تایید شد.

مدیرعامل اف تی ایکس همچنین معتقد است که استیبل کوین‌ها باید بهتر گزارش و حسابرسی شوند، چرا که شفافیت آن‌ها می‌تواند ۸۰ درصد مشکلات کریپتو را حل کند. در عین حال، ایجاد شفافیت به استیبل کوین‌ها اجازه می‌دهد تا با سرعت بسیار زیادی رشد کنند.

بنکمن فراید از قانون‌گذاران نیز می‌خواهد که یک شبکه رمزنگاری واحد ایجاد کنند. چرا که تمرکز بر افشا و جلوگیری از تقلب ممکن است مهم‌تر از طبقه‌بندی دارایی‌های دیجیتال به عنوان اوراق بهادار باشد. سم اخیرا از دیگر صرافی‌های ارزهای دیجیتال خواست تا فعالیت‌ها و تراکنش‌های خود را برای جلوگیری از دست‌کاری بازار توسط دولت‌ها به صورت داوطلبانه گزارش کنند.

سم بنکمن فراید میلیاردر ارز دیجیتال

سم بنکمن فراید و فروپاشی صرافی FTX

FTX و FTX.US به‌دلیل کمبود نقدینگی و سوءمدیریت وجوه سقوط کردند و به‌دنبال آن حجم زیادی برداشت از سرمایه‌گذاران صورت گرفت. ارزش FTT به شدت کاهش یافت و سایر سکه‌ها از جمله اتریوم و بیت‌کوین را که تا ۹ نوامبر به پایین‌ترین حد در دو سال گذشته رسید، کاهش داد. از زمان سقوط FTX، بنکمن فراید با اتهامات مختلفی روبرو بوده که از سوی دادگاه در حال بررسی است.
بنکمن فراید به‌عنوان یک میلیاردر ارز دیجیتال روی کاغذ به شمار می‌رفت. وی یک شخصیت برجسته در واشنگتن بود که میلیون‌ها دلار به اهداف سیاسی عمدتاً چپگرا و کمپین‌های سیاسی دموکرات اهدا کرد. در همین حال، FTX به چهارمین صرافی بزرگ ارز‌های دیجیتال در جهان تبدیل شد.

جمع‌بندی

نقطه عطف بیوگرافی سم بنکمن فراید را باید در تاسیس صرافی اف تی ایکس دانست. این صرافی به سرعت و در عرض تقریبا سه سال به ارزش خیره‌کننده ۳۲.۵ میلیارد دلار رسید. سرمایه‌گذاران FTX در سال ۲۰۲۱ مجموعا ۱۸ میلیارد دلار به او کمک کردند تا به یکی از ثروتمندترین افراد زیر ۳۰ سال در تاریخ تبدیل شود. ارزش صرافی و عملیات آن در ایالات‌متحده در ژانویه ۲۰۲۲ درمجموع به ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد. شرکت آلامدا ریسرچ نیز کمی رشد کرده است و هرروز بین ۱ تا ۱۰ میلیارد دلار ارز دیجیتال معامله می‌کند. به نظر می‌رسد که فلسفه نوع‌دوستی موثر بر موفقیت و مثبت اندیشی او تاثیر فراوانی گذاشته باشد.