از نگاه هلواکس

خالق بیت کوین کیست؟ مدعیان ساتوشی ناکاموتو بودن راست می گویند؟

خالق بیت کوین کیست؟ مدعیان ساتوشی ناکاموتو بودن راست می گویند؟
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.87 - (8 امتیاز)
فهرست مطالب

اولین ارز دیجیتال جهان با نام بیت کوین (BTC) در ۳ ژانویه ۲۰۰۹ توسط شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو عرضه شد. در حال حاضر، این اسم به عنوان نام مستعار شخص یا گروهی از افراد ایجادکننده بیت کوین شناخته می‌شود. این چهره یا چهره‌های نامرئی درواقع به خلق گونه‌ای از فناوری پرداختند که بر کل جهان تاثیر گذاشت. این مقاله از هلواکس مگ به بررسی افراد مدعی خالق بیت کوین می‌پردازد.

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

ساتوشی ناکاموتو مدت‌ها قبل از راه‌اندازی بیت کوین در میان علاقه‌مندان به رمزنگاری مانند دانشمندان کامپیوتر و هکرها نامی آشنا بود. سال‌ها قبل شخصی با همین نام در فضای مجازی پست می‌زد و با توسعه‌دهندگان دیگر نیز از طریق ایمیل مکاتبه می‌کرد. اگرچه تایید نشده است، اما افراد زیادی گمان می‌کنند که شخص یا اشخاص پشت این نام مستعار همان فرد یا افراد پشت بیت کوین بوده‌اند.

این نام مستعار ماه‌ها قبل از استخراج اولین بیت کوین، وایت پیپر یا کاغذ سفیدی را در یک پست رمزنگاری با عنوان «بیت کوین: سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا» منتشر کرده بود. یک پروتکل که از نظر رمزنگاری کاملا ایمن بود. ناکاموتو در این وایت پیپر اعلام کرد که بیت کوین به پرداخت‌های آنلاین اجازه می‌دهد تا مستقیما و بدون نیاز به هیچ موسسه مالی یا واسطه‌ای از یک طرف به طرف دیگر ارسال شوند.

اگرچه ناکاموتو یک چهره مرموز و ناشناس باقی ماند، اما هدف او برای ایجاد ارز دیجیتال به‌خودی‌خود هرگز یک راز نبود. به بیان ساده، او بیت کوین را خلق کرد تا کنترل مالی را از نخبگان مالی پس بگیرد و به مردم عادی فرصتی بدهد تا در یک سیستم مالی غیرمتمرکز شرکت کنند.

هویت_های احتمالی ساتوشی ناکاموتو

انگیزه ساتوشی ناکاموتو

بیت کوین پس از بحران وام مسکن در سال ۲۰۰۸ متولد شد، جایی که نقدینگی در بازارهای مالی جهانی به طور قابل‌توجهی تحت تاثیر سقوط بازار مسکن قرار گرفت. این بحران را می‌توان الهام‌بخش ایجاد بیت کوین دانست. یک شکل کاملا کاربردی از ارز دیجیتال که مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع‌شده (DLT) به نام بلاکچین بود.

وایت پیپر ناکاموتو پایه‌ای را برای اشکال آینده سیستم‌های رمزنگاری امن ایجاد کرد تا به‌گونه‌ای طراحی شوند که ضد دست‌کاری، شفاف و مقاوم در برابر سانسور باشند. این سیستم می‌خواهد به افراد اجازه دهد تا قدرت مالی خود را از طریق یک سیستم مالی غیرمتمرکز به دست آورند و جابجا کنند.

ایده ضد تمرکز بیت کوین برای تحقق مبادلات خود هیچ نیازی به واسطه‌هایی مانند شرکت‌ها، سیستم‌های مالی یا دولت‌ها ندارد. همچنین تراکنش‌های آن کاملا ایمن (اما نه خیلی سریع) هستند و از طریق بلاکچین ردیابی و نظارت می‌شوند. جان‌مایه تفاوت بلاکچین با سیستم مالی سنتی در این است که منبع باز دارد. یعنی برای همه شرکت‌کنندگان در آن قابل‌مشاهده است و داده‌های آن به طور ایمن در کل شبکه توزیع می‌شود.

 

هویت‌های احتمالی ساتوشی ناکاموتو

ناکاموتو مرموز سه سال پس از انتشار مقاله سفید خود در مورد بیت کوین و استخراج بلوک پیدایش آن از صحنه ارزهای دیجیتال خارج شد. او در ۲۳ آوریل سال ۲۰۱۱ ایمیلی به یک توسعه‌دهنده دیگر بیت کوین ارسال کرد و گفت که به دنبال کارهای دیگری رفته است و این پول آیندگان در مسیر خوبی قرار دارد. از آن زمان، هیچ ارتباطی از طریق آدرس‌های ایمیل شناخته شده قبلی ناکاموتو فرستاده نشده است.

در طول تاریخ نسبتا طولانی بیت کوین نمی‌توان هیچ مسئله بحث‌برانگیزتری نسبت به هویت بنیان‌گذار آن پیدا کرد. امروزه هویت ناکاموتو با ابری از حدس و گمان‌های متعدد احاطه شده است. برخی از افراد ادعا می‌کنند که ناکاموتو نام مستعار گروهی از رمزنگاران و نه فقط یک نفر است. بااین‌حال افراد بیشتری طرفدار نظریه یک نفر بودن او هستند. عده‌ای او را بریتانیایی، یکی از اعضای یاکوزا، یک پولشوی مالی یا زنی می‌دانند که در هیبت یک مرد ظاهر شد. در ادامه مطلب به افرادی اشاره می‌شود که یا خودشان ادعا کردند یا بقیه حدس زدند که همان ساتوشی ناکاموتو معروف باشند.

۱. دوریان ناکاموتو

لیا مک‌گراث گودمن، روزنامه‌نگار نیوزویک در سال ۲۰۱۴ مقاله‌ای با عنوان «چهره پشت بیت ‌کوین» منتشر کرد. گودمن در یکی از برجسته‌ترین تلاش‌ها برای فاش کردن هویت خالق بیت کوین، دوریان ناکاموتو را خالق خجالتی بیت کوین دانست. گودمن شباهت‌های زیادی بین این دو ناکاموتو ازجمله مهارت‌های ریاضی، خلق‌وخو، تبار ژاپنی، تمایلات سیاسی و البته نام فامیلی آن‌ها ذکر کرد.

دوریان ناکاموتو ۶۴ ساله بود و در تمپل کالیفرنیا زندگی می‌کرد که گودمن به او مظنون شد. به گفته گودمن، دوریان قبلا روی مهندسی کامپیوتر و پروژه‌های طبقه‌بندی‌شده وزارت دفاع کار کرده است.

بااین‌حال، خود دوریان ناکاموتو بعدا هرگونه رابطه با چیزی به نام بیت کوین را رد کرد و ادعاهای خبرنگار سمج را تفسیرهای نادرست خواند. ناکاموتو ادعا کرد که نقل‌قول‌های وی تقطیع شد، چراکه او در زمان مصاحبه به جای بیت کوین در مورد مهندسی صحبت می‌کرده است. بعدتر شخصیت اصلی ساتوشی ناکاموتو در یک فاروم آنلاین بیت کوین تایید کرد که او یا آن‌ها دوریان ناکاموتو نیستند و به شایعات پایان داد.

دوریان ناکاموتو مدعی ساتوشی ناکاموتو بودن

۲. کریگ رایت

دوریان ناکاموتو ساتوشی بودن خود را انکار می‌کرد، اما یک دانشمند کامپیوتر استرالیایی به نام کریگ رایت ادعا کرد که خالق بیت کوین است. رایت ادعای جنجالی خود را در سال ۲۰۱۶ و پس از انتشار تصویری از وی توسط مجله Wired مطرح کرد. این مقاله با عنوان «آیا این نابغه ناشناخته استرالیایی همان خالق بیت کوین است؟» منتشر شد.

شواهد مجله شامل مقاله‌ای در مورد ارزهای دیجیتال بود که ظاهرا چند ماه قبل از انتشار کاغذ سفید بیت کوین در وبلاگ رایت منتشر شد. این مجله ایمیل‌های مکاتباتی مربوط به دفتر کل توزیع‌شده و همچنین رونوشت‌هایی از اظهارات مقامات مالیاتی، وکلا و خود رایت را درباره ایجاد بیت کوین نیز منتشر کرد. اما بعدا شواهدی به دست آمد که خلاف این فرضیه را ثابت می‌کرد. زیرا تاریخ پست‌های وبلاگ و همچنین کلیدهای رمزگذاری عمومی فرضی مرتبط با ناکاموتو قدیمی‌تر بودند.

مجله Wired بعدتر ادعای خود را پس گرفت و مقاله خود را تحت عنوان «آیا این نابغه ناشناخته استرالیایی همان خالق بیت کوین است؟ احتمالا نه» بازنشر کرد!. خود رایت نیز به خاطر افزایش اعتراضات از سوی جامعه رمز ارزها از ادعای خود مبنی بر ساتوشی ناکاموتو بودن دست کشید.

۳. نیک سابو

نیک سابو، متخصص رمز ارز نیز یکی از ساتوشی‌های مشکوک رسانه‌ها بوده است. نیویورک‌تایمز در سال ۲۰۱۵ مقاله‌ای را با عنوان «رمزگشایی معمای ناکاموتو و تولد بیت کوین» منتشر کرد. مقایسه بین سابو و ناکاموتو در روزنامه معتبر نیویورک‌تایمز به دلیل شباهت در نوشتن، دغدغه‌های فکری و همچنین سهم قابل‌توجه سابو در توسعه بیت کوین صورت گرفت. نیک سابو یک مهندس حرفه‌ای کامپیوتر، رمزنگار و محقق حقوقی است که آثار وی در یک مقطع زمانی با دغدغه‌های فکری ساتوشی ناکاموتو مماس بوده‌اند. مثلا ناکاموتو و سابو در نوشته‌های خود مدام به کارل منگر اقتصاددان ارجاع می‌دهند. اما خود سابو این شایعات را به‌کلی رد کرد و فراتر از حدس و گمان ندانست.

۴. هال فینی

هال فینی یک دانشمند کامپیوتر بود که قبل از راه‌اندازی بیت کوین نیز از علاقه‌مندان رمزگذاری و رمزنگاری محسوب می‌شد. فینی در سال ۲۰۱۴ و پس از پنج سال مبارزه با اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS در سن ۵۸ سالگی درگذشت. او درواقع اولین فردی بود که بعد از خود ناکاموتو بر روی مقیاس‌پذیری و بهبود کد منبع باز بیت کوین کار کرد. او همچنین اولین دریافت‌کننده تراکنش بیت کوین در سال ۲۰۰۹ است که از جانب ساتوشی ناکاموتو ارسال شد.

اندی گرینبرگ، روزنامه‌نگار فوربس اولین کسی بود که به فینی مشکوک شد و نمونه‌های نوشتاری وی و ناکاموتو را به یک سرویس تحلیل نوشتاری برد. گرینبرگ به دلیل شباهت‌های سبک نوشتاری آن‌ها حدس زد که فینی حداقل نامه‌نویس ناکاموتو است. او همچنین این ایده را مطرح کرد که فینی از دوریان ناکاموتو به عنوان سپری برای پنهان کردن هویت خود استفاده می‌کند.

بااین‌حال، فینی چنین ادعاهایی را با ارائه شواهدی محکم رد کرد. او ایمیل‌هایی را که خودش و ناکاموتو طی سال‌ها ردوبدل کرده بودند و همچنین تاریخچه کیف پول بیت کوین خود را ارائه نمود.

ناشناس بودن ساتوشی ناکاموتو

جمع‌بندی

شخصیت پشت نام ساتوشی ناکاموتو همچنان مبهم است. اما چه او یک فرد یا یک گروه باشد می‌تواند به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مخترعان فناورانه تمام دوران لقب گیرد. ناکاموتو راه را برای تکامل و توسعه ارزهای دیجیتال و یک سیستم مالی جایگزین هموار کرد. او اکوسیستمی را بنا نهاد که هیچ هکری از زمان شروع به کار آن در سال ۲۰۰۹ موفق به نفوذ در آن نشده است. بااین‌حال، باید ببینیم که او درنهایت از پس پرده بیرون می‌آید یا هویت او برای همیشه مخفی خواهد ماند.

  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۳

نظرات شما: