از نگاه هلواکس

نهنگ ارز دیجیتال کیست و اهمیت ردیابی رفتار آن

نهنگ ارز دیجیتال کیست و اهمیت ردیابی رفتار آن
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.47 - (6 امتیاز)
فهرست مطالب

اصطلاح نهنگ‌ها برای آن دسته از افرادی که در بازار ارزهای دیجیتال مشغول به فعالیت هستند آشنا است‌. در دنیای طبیعی، نهنگ‌ها بزرگترین موجودات در جهان هستند. در بازار ارز دیجیتال هم همین‌گونه می‌باشد. اصطلاح نهنگ ارز دیجیتال به نهادها یا افرادی اطلاق می‌شود که بیشترین ارز دیجیتال را احتکار می‌کنند یا دارند. وقتی نهنگ‌های ارز دیجیتال به بازار کریپتوکارنسی وارد می‌شوند ممکن است باعث تغییر روند بازار شوند. اما به طور کلی، وال کریپتوکارنسی به چه کسی گفته می‌شود و چرا ردیابی و رصد آن حائز اهمیت است؟ این‌ها سوالاتی هستند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

نهنگ ارز دیجیتال به چه کسی گفته می‌شود؟

نهنگ ارز دیجیتال به فردی گفته می‌شود که مقدار بسیار زیادی اتریوم، بیت کوین و یا سایر کریپتوکارنسی‌ها را در کیف پول مجازی خود داشته باشد. آدرس کیف پولی که بیش از ۱۰۰۰ بیت کوین در آن وجود داشته باشد نهنگ بیت کوین نامیده می‌شود. از طرف دیگر، آن دسته از افرادی که مقادیر بسیار زیادی ارز دیجیتال دیگر را در کیف پول خود دارند با اصطلاح «نهنگ‌های رمزنگاری‌شده» در بازار معروف هستند.
نهنگ‌ها نه تنها برای خود سرمایه جمع‌آوری می‌کنند بلکه می‌توانند بر نحوه تجارت و ترید معامله‌گران دیگر ارزهای دیجیتال نیز تاثیر بگذارند. برای همین است که رصد کارهای نهنگ‌ها و تریدهایی که انجام می‌دهند بسیار حائز اهمیت می‌باشد.
در مقابل نهنگ‌های ارز دیجیتال، خیارهای دریایی قرار می‌گیرند. افرادی که مقدار کمی ارز دیجیتال داشته باشند و یا کاربران بازار ارز دیجیتال جزو دسته خیارهای دریایی هستند. از آنجایی که نهنگ ارز دیجیتال سهم قابل‌توجهی از ارزهای دیجیتال را از آن خود کرده است، با ورود به بازار می‌تواند تاثیر زیادی بر سهم خیارهای دریایی داشته باشد.

آشنایی با هولدرهای بیت کوین از میگو تا نهنگ

در ادامه، اصطلاحات دیگری که براساس تعداد بیت کوین به افراد اطلاق می‌شود برای شما آورده شده است.
• نهنگ قاتل با بیش از ۵۰۰۰ بیت کوین
• نهنگ با ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ بیت کوین
• کوسه با ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ بیت کوین
• دلفین با ۱۰۰ تا ۵۰۰ بیت کوین
• بچه دلفین با ۵۰ تا ۱۰۰ بیت کوین
• میگو با ۱۰ تا ۵۰ بیت کوین
• خیار دریایی با ۱ تا ۱۰ بیت کوین

اهمیت ردیابی رفتار نهنگ ارز دیجیتال

رصد رفتارهای وال کریپتوکارنسی از آن جهت حائز اهمیت است که آنها می‌توانند در یک آن باعث افزایش و یا کاهش ارزش رمز ارزها شوند. ارزهای دیجیتال غالبا با توجه به میزان عرضه و تقاضا ارزش‌گذاری می‌شوند. هنگامی که مقدار قابل‌توجهی از یک ارز دیجیتال خارج از گردش نگه داشته شود، ارزش ارزهایی که هنوز در گردش هستند افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه، اگر تعداد زیادی ارز به طور ناگهانی از گردش خارج شده و نقد شوند ارزش آنها به شدت پایین می‌آید. با این تفاسیر، نهنگ ارز دیجیتال پتانسیل آن را دارد که دستکاری موثری به نفع خود در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد کند.
معامله‌گرهای ارز دیجیتال باید روش‌های شناسایی کیف پول نهنگ‌ها را بدانند. سپس با یادگیری روش‌های فعالیت آنها، از ترس و سردرگمی یا تصمیم‌گیری‌های اشتباه جلوگیری کنند. با رصد فعالیت‌های وال‌های کریپتوکارنسی، تریدرها می‌توانند آمادگی بهتری برای مدیریت نوسانات بازار داشته باشند. یک تریدر باید بداند چه زمانی ارز دیجیتال را خریداری کرده و یا منتظر فرصت‌های بهتر باشد.

اهمیت ردیابی رفتار نهنگ ارز دیجیتال

وال کریپتوکارنسی چگونه بر بازار ارز دیجیتال تاثیر می‌گذارد؟

نهنگ‌های کریپتو با دو تکنیک اساسی می‌توانند قیمت ارزهای دیجیتال را افزایش یا کاهش دهند. این تکنیک‌ها در ادامه شرح داده شده‌اند:

۱. کاهش یا دامپ قیمت

نهنگ‌های ارز دیجیتال پس از بررسی قیمت ارز در بازار تصمیم می‌گیرند که موجودی قابل‌توجهی از دارایی خود را با قیمت بسیار کم به فروش برسانند. با علم به اینکه بازار کریپتوکارنسی توانایی خریداری کل موجودی آنها را ندارد. این کار باعث می‌شود که قیمت رمز ارز مورد نظر نهنگ‌ها به شکل نزولی کاهش پیدا کند.
سرمایه‌گذاران معمولی با کاهش قیمت ارزها اقدام به خرید می‌کنند. در نتیجه ارزش آن رمز ارز برای یک مدت کوتاه کاهش پیدا می‌کند. به این تکنیک نهنگ ارز دیجیتال برای تاثیر بر بازار، کاهش یا دامپ قیمت گفته می‌شود. پس از این دامپ، نهنگ‌ها تصمیم می‌گیرند که رمز ارز موردنظر خود را خریداری کنند. پس از جمع‌آوری و خرید مقدار لازم رمز ارز، آنها به صورت ناگهان، کل سرمایه خود را از بازار بیرون می‌کشند.

۲. افزایش یا پامپ قیمت

اما زمانی هم می‌رسد که نهنگ‌های کریپتوکارنسی تصمیم می‌گیرند که قیمت ارز مورد علاقه خود را افزایش دهند. این بار آنها کل دارایی خود را با قیمت بسیار بالاتر وارد بازار می‌کنند. در اینجا هم بازار توانایی خرید آن حجم از رمز ارز را ندارد و همین امر منجر به افزایش قیمت می‌شود.
با رشد ناگهانی قیمت رمز ارز، برخی تریدرها و افراد تازه‌کار فرض را بر این می‌گیرند که نرخ رمز ارز مورد نظر در حال افزایش است و سپس اقدام به خرید آن می‌کنند. این اتفاق کاملا به نفع نهنگ ارز دیجیتال خواهد بود، چرا که می‌تواند ارز خود را با قیمت بالاتر به فروش برساند.

نهنگ ارز دیجیتال و تاثیر آن

نحوه ردیابی رفتار وال ارز دیجیتال

با وجود اینکه نهنگ‌های کریپتوکارنسی می‌توانند تاثیر بسیار قوی بر بازار ارز دیجیتال داشته باشند، اما همچنان راهی برای رصد و ردیابی آنها به منظور مدیریت نوسانات بازار وجود دارد. راحت‌ترین روش که می‌توان رفتار وال‌های ارز دیجیتال را رصد کرد این است که اظهار نظر آنها را در نظر گرفت و تاثیر آنها را بر روی بازار بررسی کرد.

چگونگی شناخت بهتر از نهنگ‌های ارز دیجیتال

با رعایت چند نکته می‌توان شناخت بهتری از نهنگ‌های ارز دیجیتال داشت.
• بررسی مداوم سفارش‌های بازار، اولین نکته‌ای است که هر تریدر باید درباره رفتار نهنگ‌ها در بازار ارز دیجیتال بداند. سفارش‌های خریدوفروش بزرگ و غیرعادی از جمله مواردی هستند که باید همیشه مدنظر قرار داد.
• نکته دیگر توجه به نوسانات غیر طبیعی نمودار است که می‌تواند نشان‌دهنده رفتار و حرکت نهنگ ارز دیجیتال در بازار باشد. به عنوان مثال، افت شدید و افزایش قیمت‌ها در شرایطی که بازار در حالت ثبات و رکود است می‌تواند تحت تاثیر رفتار نهنگ‌ها باشد.
• عمدتا حجم خریدوفروش در بازار ارز دیجیتال متناسب و متعادل است. اگر تحت هر شرایطی میزان خریدوفروش به یک سمت تغییر کند احتمالا نهنگ‌ها در حال فعالیت هستند.
• البته باید به این نکته توجه داشت که نهنگ‌ها می‌توانند تمام مبادلات خود را در فضایی به نام استخر تاریک (Dark Pool) انجام دهند. بنابراین کاربران باید برای تصمیم‌گیری بهتر، روندهای بازار را به صورت دقیق‌تری زیر نظر بگیرند.
• برای پیاده‌سازی نکات فوق، باید از نرم‌افزارهای رصد نهنگ ارز دیجیتال کمک گرفت که می‌تواند کار تریدرها را بسیار راحت کند.

ابزار رایج ردیابی نهنگ کریپتو

در این بخش بهترین ابزار آنالیز، ترسیم نمودار و رصد نهنگ‌های ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم. این ابزارها به شرح زیر هستند:
• ویل واچر (Whale Wathcher)
• ویل مپ (Whale Map)
• ویل آلرت (Whale Alert)
• کلنک اپ (Clank App)
• کوین کارپ (Coincarp)
• اتر اسکن (Etherscan)
• سول اسکن (Solscan)

نحوه ردیابی رفتار نهنگ ارز دیجیتال

جمع‌بندی

سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال یکی از روش‌های پردرآمد در دنیای دیجیتالی امروز به شمار می‌رود. نهنگ ارز دیجیتال به آن دسته افرادی گفته می‌شود که مقدار زیادی بیت کوین در کیف پول مجازی خود دارند. این افراد با وارد کردن و خارج کردن دارایی خود از جریان معاملات بازار می‌توانند بر قیمت رمز ارزها تاثیر بگذارند. برای همین است که رصد و ردیابی نهنگ‌های ارز دیجیتال برای تریدرها و معامله‌گران در بازار اهمیت دارد. با ردیابی رفتار این نهنگ‌ها می‌توان تصمیم‌گیری مناسبی برای خرید‌وفروش موفق رمز ارز انجام داد.