از رمزارزها

از میم کوین ها چه می دانید؟ آیا ارزش خرید دارند؟

از میم کوین ها چه می دانید؟ آیا ارزش خرید دارند؟
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.8 - (6 امتیاز)
فهرست مطالب

سکه‌های میم با ظهور و گسترش خود در چند ماه گذشته باعث دوری سرمایه‌گذاران بالقوه از صحنه بازار ارزهای دیجیتال شده‌اند. همان‌طور که همه می‌دانیم بازار جهانی ارزهای دیجیتال با ظهور هزاران رمز ارز و توکن مواجه شده است. اما سرمایه‌گذاران اصلی کریپتو به سمت ارزهای دیجیتال برتر جذب می‌شوند. اخیراً یک سری از ارزهای دیجیتال به‌نام سکه‌های میم رایج شده‌اند. اولین مورد این سکه‌ها ۹ سال پیش اختراع شد و همچنان نیز در حال گسترش هستند. با مجله هلواکس همراه باشید تا چیستی میم کوین ها و معروف‌ترین آن‌ها را زیر ذره‌بین قرار دهیم.

معرفی میم کوین ها

یک میم کوین به‌طورمعمول ارزش ذاتی چندانی نداشته و اغلب هیچ کاربردی هم ندارد. میم کوین ها همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، اغلب (اما نه همیشه) بر اساس میم‌های اینترنتی ساخته می‌شوند. منظور از میم اینترنتی نیز جوک‌ها و تصاویر به اشتراک گذاشته شده معروف در رسانه‌های اجتماعی است.

سکه اصلی میم، دوج‌کوین (Dogecoin) نام دارد که بر اساس میم طولانی‌مدت دوج Doge ساخته شده است. منشأ میم دوج نیز از تصاویر یک سگ نژاد «شیبا اینو» برمی‌گردد. این میم کوین بر روی بلاکچین اختصاصی خود عرضه می‌شود. به‌این‌ترتیب از سایر میم کوین ها که بر روی یک بلاکچین موجود عرضه می‌شوند قابل تشخیص است.

دو تا از محبوب‌ترین توکن‌های میم نیز عبارت‌اند از توکن شیبا اینو و دوج‌کوین. میم کوین سیف‌مون (SafeMoon) نیز معروف است و بر روی زنجیره هوشمند بایننس عرضه می‌شود. اما میم کوین ها بسیار زیاد هستند و ده‌ها مورد دیگر نیز وجود دارد.

معرفی میم کوین ها

چرا میم کوین ها تا این حد محبوب شده‌اند؟

از زمانی که دوج‌کوین در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد، ایجاد این نوع از ارزهای دیجیتال بسیار ساده‌تر شده است. درواقع میم کوین ها می‌توانند به سرعت و در پشت رویدادهای فضای مجازی راه‌اندازی شوند. این کوین‌ها به دلیل ارتباط با اینفلوئنسرها به محبوبیت دست خواهند یافت.

مثلاً ایلان ماسک در ۲۵ مه ۲۰۲۱ توییت زد: «دوج‌کوین هم سگ دارد و هم میم، درحالی‌که بقیه رمز ارزها ندارند.» یا مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک در همان بازه زمانی تصویری از بزهای خانگی خود را با عنوان «بزهای من: مکس و بیت کوین» منتشر کرد. بلافاصله پس از آن، یک میم کوین به‌نام آکوا گوت Aqua Goat منتشر و ارزش آن تنها در عرض چند ساعت با افزایش حدود ۳۰۰ درصدی روبرو شد.

همچنین زمانی که ایلان ماسک توییت کرد اگر رسوایی در مورد او وجود داشته باشد، باید الون‌گیت Elongate نام‌گذاری شود، یک توکن به‌نام ELONGATE در عرض یک ساعت راه‌اندازی شد. فرصت‌طلبی و سودجویی؟ شاید این‌طور باشد اما توسعه‌دهندگان این میم کوین ها ادعا می‌کنند مقادیر زیادی از سود خود تا به امروز را صرف امور خیریه کرده‌اند.

میم کوین های محبوب

میم کوین ها چه تفاوتی با سایر ارزهای دیجیتال دارند؟

همه ارزهای دیجیتال به یک جامعه قوی و پشتیبانی تأثیرگذار متکی هستند. اما میم کوین ها به دلیل ارتباط نامتقارن با اینفلوئنسرها و به ویژه ایلان ماسک محبوبیت پیدا کرده‌اند. رئیس تسلا کافی‌است درباره موضوعی مانند بچه کوسه (بر اساس یک پویانمایی محبوب کودکان) توییت کند تا بلافاصله شاهد افزایش ارزش سکه‌های میم مرتبط باشیم.

در همین حال، توسعه‌دهندگان میم کوین ها از شیرین‌کاری‌های تبلیغاتی نیز برای بالا بردن قیمت‌ها استفاده می‌کنند. گروه پشت میم کوین شیبا اینو تصمیم گرفت نیمی از توکن‌های خود را به ویتالیک بوترین، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم بدهد. اما ویتالیک بوترین توکن‌ها را به خیریه داد و از سایر پروژه‌ها خواست که بدون رضایت او به وی سکه ندهند. او اظهار داشت که نمی‌خواهم منبع قدرت باشم و نقشه شیبا اینو را خنثی کرد.

میم کوین ها تا اواسط ژوئن ۲۰۲۱ حدود ۲.۸ درصد یعنی بالغ بر ۳۸ میلیارد دلار از ارزش کلی بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده بودند. در مجموع ارزش این بخش در حال حاضر رو به کاهش بوده و نوسانات وحشیانه قیمت (صعودی یا نزولی) در عرصه سکه‌های میم اصلاً امری غیرعادی محسوب نمی‌شود.

میم کوین های محبوب

محبوب‌ترین میم کوین ها کدامند؟

سه سکه میم محبوب و معروف را می‌توان به دوج‌کوین، شیبا اینو و سیف‌مون خلاصه کرد. در ادامه اطلاعاتی درباره هر کدام از این میم کوین ها ارائه خواهیم کرد.

۱. دوج کوین (DOGE)

دوج کوین توسط توسعه‌دهندگانی به نام‌های جکسون پالمر و بیلی مارکوس اختراع شد. این میم کوین در آغاز به عنوان یک شوخی شروع به کار کرد. اما از زمانی که ایلان ماسک در سال ۲۰۱۹ درباره آن شروع به تعریف و تمجید کرد، به یک مسئله جدی تبدیل شد.

وقتی یک جوک جدی گرفته می‌شود چه اتفاقی می‌افتد؟ در سال ۲۰۱۳، دوج‌کوین به عنوان راهی برای سرگرم کردن صنعت کریپتو ایجاد شد. اما اکنون نه تنها به یکی از معروف‌ترین میم کوین ها بلکه به یکی از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال در جهان تبدیل شده است. ایلان ماسک نیز هم اکنون شخصاً برای بهبود این پلتفرم با توسعه‌دهندگان دوج‌کوین همکاری می‌کند. این همکاری در زمینه‌هایی نظیر بهینه‌سازی دوج به عنوان وسیله‌ای برای پرداخت هزینه کالاها، خدمات و کاهش ردپای کربن در تولید آن جریان دارد.

دوج کوین

۲. شیبا اینو (SHIB)

میم کوین شیبا اینو در آوریل ۲۰۲۱ و به عنوان آزمایشی برای ایجاد جامعه خود به خودی و غیرمتمرکز راه‌اندازی شد. ارزش شیبا اینو پس از راه‌اندازی آن به سرعت تا بیش از ۲ میلیون درصد افزایش یافت.

این میم کوین از توجهی که دوج‌کوین دریافت کرد سود زیادی برد. به‌ویژه زمانی که ایلان ماسک به تبلیغات درباره آن پرداخت. توییت‌ها و اظهارات ایلان ماسک موجب شد تا این میم کوین ها یعنی دوج و شیبا که منشأ میم یکسانی داشتند، به فروش زیادی دست پیدا کنند.

شیبا اینو در مجموع یک کوادریلیون عرضه دارد و به گونه‌ای طراحی شده تا به کاربران اجازه دهد میلیاردها یا حتی تریلیون‌ها توکن‌ را نگهداری کنند. با این حال، تحلیلگران هشدار داده‌اند که شیبا اینو باید حدود ۱۲ میلیون درصد صعود کند تا به هدف‌گذاری جادویی خود یعنی ارزش ۱ دلاری برسد.

شیبا اینو

۳. سیف مون (SafeMoon)

میم کوین سیف مون درواقع به دنبال بهبود مدل توکنومیک دوج‌کوین پدید آمد. اما مدل توکنومیک دوج‌کوین چیست؟ همان‌طور که می‌دانید رمز ارز بیت کوین دارای عرضه محدود ۲۱ میلیون سکه است. در سوی دیگر مقدار نامحدودی از دوج‌کوین وجود دارد که به مدل «توکنومیک تورمی» معروف است.

سیف مون از یک مدل «توکنومیک کاهش تورم» استفاده می‌کند. یعنی با هر تراکنش سیف مون ۵ درصد از آن سوزانده شده و بین باقیمانده دارندگان این توکن توزیع می‌شود. بنابراین، مجموع عرضه توکن‌ها به گونه‌ای طراحی شده که دائماً کاهش می‌یابد. این کاهش دائمی به سودهای ایمن و اجتناب‌ناپذیر منجر شده و کمتر تحت تأثیر حباب‌ها قرار می‌گیرد.

سیف مون

۴. پپه (PEPE)

میم کوین پپه در آوریل ۲۰۲۳ بر روی بلاکچین اتریوم راه‌اندازی شد. این توکن از میم اینترنتی Pepe The Frog الهام گرفته شده است که در اوایل دهه ۲۰۰۰ محبوب بود. این ارز دیجیتال با هدف سرمایه‌گذاری بر محبوبیت شیبا اینو و دوج کوین می‌خواهد خود را به‌عنوان یکی از برترین میم کوین‌ ها معرفی کند.
لازم به ذکر است که پپه نیز مشابه سیف مون از یک روش توکنومیک کاهش تورم استفاده می‌کند. به ‌این صورت که با هر تراکنش درصد کمی از توکن‌های PEPE سوزانده می‌شود. این موضوع به کاهش عرضه و افزایش قیمت توکن‌های باقی‌مانده کمک می‌کند.

میم کوین پپه

۵. فلوکی اینو  (FLOKI)

فلوکی اینو یک میم کوین است که در آگوست ۲۰۲۱ توسط طرفداران و اعضای انجمن شیبا ایجاد گردید. فلوکی از نام از سگ ایلان ماسک، فلوکی گرفته شده است. این میم کوین مبتنی بر بلاکچین اتریوم می‌باشد و از استاندارد توکن ERC-20 استفاده می‌کند.
میم کوین (FLOKI) پس از راه‌اندازی به سرعت مورد توجه و محبوبیت زیادی قرار گرفت. کمپین Million Gardens Movement تحت رهبری کیمبال، برادر ایلان ماسک نیز با تیم این پروژه همکاری می‌کند.

میم کوین (FLOKI)

جمع‌بندی

اغلب افراد جنبه جالب و فان دوج کوین و امثال آن را نمی‌بینند. مثلاً دولت تایلند در ژوئن ۲۰۲۱ به صرافی‌های رمز ارز این کشور دستور داد تا میم کوین ها را در کنار NFT ها از فهرست معاملات خود حذف کنند. به هر حال شما کاربران گرامی هلواکس باید بدانید که خطر «پوست خربزه» در بازار سکه‌های میم همیشه وجود دارد. یعنی وقتی توسعه‌دهندگان دسته‌ای سکه در اختیار دارند، مردم را وادار به خرید می‌کنند و سپس سکه‌های خود را می‌فروشند. این کار باعث می‌شود بازار سقوط کرده و آن‌ها با غنیمت خود فرار کنند. حتی مارک کوبان، کارآفرین باتجربه آمریکایی نیز قربانی این بی‌وجدانی بوده است.

منبع:

وبسایت decrypt.co