از نگاه هلواکس

آشنایی با دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال

آشنایی با دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.57 - (6 امتیاز)
فهرست مطالب

تا به حال از خود پرسیده‌اید که آیا امکان انجام تراکنش کریپتو با دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال هم وجود دارد؟. پاسخ به این سوال مثبت است و بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان در حال حاضر از این امکان استفاده می‌کنند. با یک دستگاه ATM کریپتو می‌توانید دارایی‌های دیجیتالی خود را به سرعت و در کمترین زمان ممکن خرید و فروش کنید. با مجله اینترنتی هلواکس همراه باشید تا این دستگاه‌های خارق‌العاده و عملکردشان را مورد بررسی قرار دهیم.

دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال چیست؟

دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال (CATM) کیوسک‌های الکترونیکی مستقل هستند. این دستگاه‌ها امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را در ازای دریافت پول نقد یا با کارت بانکی به کاربران می‌دهند. تقریبا تمامی خودپردازهای رمزنگاری به فروش بیت کوین می‌پردازند، در حالی که برخی از آن‌ها آلت کوین‌های دیگری را هم ارائه می‌دهند. در عین حال همه دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال اجازه فروش رمزنگاری را نمی‌دهند و فقط به خرید محدود می‌شوند.

دستگاه‌های خودپرداز رمزنگاری مانند دستگاه‌های خودپرداز سنتی به حساب بانکی شما متصل نمی‌شوند. در عوض، آن‌ها برای پردازش تراکنش و ارسال رمز ارزها به کیف پول ارز دیجیتال مشتری متصل می‌شوند. امروزه ده‌ها هزار دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال در سرتاسر جهان وجود دارد که اکثر آن‌ها در ایالات‌متحده واقع شده‌اند.

در حال حاضر ۱۰ اپراتور برتر حدود ۲۶.۸۲۶ دستگاه خودپرداز رمزنگاری (۶۹.۳ درصد از کل دستگاه‌های موجود) را مدیریت می‌کنند. به طور کلی ۵۹۱ اپراتور دیگر هم وجود دارد که ۱۱.۸۵۹ دستگاه خودپرداز رمزنگاری (۳۰.۷ درصد) را راه‌اندازی کرده‌اند.

دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال چیست؟

روش کار دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال

دستگاه‌های خودپرداز رمزنگاری به یک صرافی ارز دیجیتال متصل می‌شوند و پول نقد یا سپرده شما را به ارز دیجیتال تبدیل می‌کنند. تراکنش‌های این‌چنینی بر روی بلاکچین مربوطه پردازش می‌شوند که یک دفتر دیجیتال ثبت تراکنش‌های مالی ارزهای دیجیتال است. استفاده از دستگاه خودپرداز کریپتو شامل اتصال کیف پول دیجیتال کاربر (معمولا از طریق کد قابل اسکن QR)، واریز پول نقد و انتقال ارز دیجیتال خریداری شده به طور مستقیم به کیف پول است. برخی از ویژگی‌های دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال به شرح زیر هستند.

۱. خرید با کوپن QR

برخی از خودپردازهای رمزنگاری دارای برنامه‌های مخصوصی هستند که امکان بازخرید کوپن خریداری شده ارز دیجیتال را با پول نقد فراهم می‌کند. بدین ترتیب کاربران امکان دارند تا وجه نقدی را به خودپرداز واریز کرده و ارز دیجیتال مورد نظر خود را خریداری کنند. سپس خودپرداز یک کوپن حاوی کد QR را چاپ می‌کند که می‌تواند با یک اپلیکیشن گوشی هوشمند اسکن شود. بدین ترتیب کوپن درواقع بازخرید می‌شود و وجوه آن مستقیما به کیف پول کاربر منتقل خواهد شد.

۲. تراکنش یک طرفه و دو طرفه

برخی از دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال فقط تراکنش‌های یک طرفه را ارائه می‌دهند. به این معنی که یک رمز ارز را با استفاده از آن‌ها می‌توان خرید اما امکان فروش وجود ندارد. البته برخی از دستگاه‌های خودپرداز ارزهای دیجیتال به ارائه تراکنش‌های دو طرفه هم می‌پردازند. این دستگاه‌ها به کاربران اجازه می‌دهند در ازای دریافت پول نقد، ارزهای دیجیتال را بفروشند.

فروش ارز دیجیتال در یک دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال هم فرآیندی مشابه به خرید دارد. یعنی کاربر کد QR کیف پول دیجیتال خود را در قسمت مربوطه ATM اسکن می‌کند. سپس مقدار مورد نظر ارز دیجیتال خود را برای فروش انتخاب می‌کند. پس از پردازش تراکنش در بلاکچین، کاربر پول نقد خود را از دستگاه خودپرداز دریافت می‌کند.

روش کار دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال

دستگاه خودپرداز رمزنگاری کجا یافت می‌شود؟

دستگاه‌های خودپرداز رمزنگاری در سراسر جهان توزیع شده‌اند، اما اکثر آن‌ها در ایالات‌متحده قرار دارند. چندین برنامه موبایل هم وجود دارد که موقعیت دستگاه‌های خودپرداز رمزنگاری را ردیابی می‌کند و Coin ATM Radar دقیق‌ترین آن‌ها است. تنها در ایالات‌متحده بیش از ۳۴.۰۰۰ دستگاه خودپرداز رمزنگاری وجود دارد و هزاران دستگاه نیز در کانادا یافت می‌شود. امروزه ده‌ها ارائه‌دهنده خدمات خودپرداز رمزنگاری وجود دارد که هرکدام از آن‌ها خدمات و ویژگی‌های مختلفی را ارائه می‌کنند.

مزایای دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال

استفاده از دستگاه خودپرداز بیت کوین مزایای بسیار زیادی دارد که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

گسترش دیفای

همان‌طور که می‌دانید بیت کوین یا سایر آلت کوین‌ها به صورت مستقل از موسسات مالی سنتی کار می‌کنند. وجود ATM های کریپتو به افراد اجازه می‌دهد تا دسترسی راحت‌تری به امور مالی غیرمتمرکز داشته باشند.

خرید سریع‌تر

خرید نقدی ارز دیجیتال از یک دستگاه خودپرداز اغلب سریع‌تر از سپرده‌گذاری پول در بانک، انتقال وجوه به صرافی و سپس خرید ارز دیجیتال خواهد بود.

حفظ حریم خصوصی

برخی از دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال می‌توانند حریم خصوصی بیشتری نسبت به یک صرافی متمرکز ارائه دهند. چرا که برای انجام تراکنش شما به اجرای کامل قوانین احراز هویت مشتری پایبند نیستند. البته این امر بستگی به شرکت ارائه‌کننده خودپرداز دارد که برخی از آن‌ها به چنین قوانینی پایبندی کامل دارند.

مزایای دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال

معایب دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال

خودپردازهای کریپتو روشی عالی برای تبادل سریع پول نقد با ارزهای دیجیتال هستند، اما چند عیب هم دارند.

کارمزدهای بالا

دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال کارمزد بالایی را برای انجام تراکنش دریافت می‌کند. این کارمزدها در برخی از دستگاه‌ها به بیش از ۱۰ درصد در هر تراکنش هم می‌رسد. این نرخ را با کارمزدهای یک صرافی سنتی ارزهای دیجیتال (۱ تا ۴ درصد) مقایسه کنید تا به بالا بودن آن پی ببرید.

وجوه بیمه نشده

برخی از صرافی‌های رمزنگاری خدمات نگهداری وجوه دیجیتال با بیمه ضد سرقت را ارائه می‌کنند. اما برخی از دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال از شما می‌خواهند که وجوه را در کیف پول دیجیتال خودتان واریز کنید. کیف پول غیر حضانتی می‌تواند راه مطمئنی برای محافظت از دارایی‌های رمزنگاری شما باشد، اما هیچ بیمه‌ای در برابر سرقت یا از دست دادن وجوه ندارد.

محدودیت‌های تراکنش

شرکت‌های ATM کریپتو مانند اکثر خودپردازهای سیستم بانکی برای تراکنش روزانه اقدام به تعیین محدودیت‌های حداقل و حداکثری می‌کنند. حداقل و حداکثر تراکنش‌های خودپردازهای کریپتو معمولا بین ۱۰ تا ۱۰.۰۰۰ دلار در هر روز است.

دسترسی

دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال از نظر تعداد و مکان محدود است و در حال حاضر امکان دسترسی به آن‌ها در بسیاری از کشورهای جهان وجود ندارد.

معایب دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال

دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال ایمن است؟

دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال ذاتا امن هستند، زیرا تراکنش‌ها را با استفاده از فناوری بلاکچین پردازش می‌کنند. این ATM ها وجوه شما را به کیف پول دیجیتال انتخابی منتقل کرده و اطلاعات تراکنش را در بلاکچین (دفتر کل عمومی غیرقابل و با رمزنگاری ایمن) ثبت می‌کنند.

بسیاری از خودپردازهای رمزنگاری برای محافظت از کاربران خود در برابر کلاهبرداری از بهترین شیوه‌های احراز هویت مشتری (KYC) پیروی می‌کنند. این قانون به اسکن یک شناسه عکس و وارد کردن اطلاعات هویتی نیاز دارد. البته دستگاه‌های خودپرداز کریپتو می‌توانند در برابر کلاهبرداری های فیشینگ و سایر حملات هکری آسیب‌پذیر باشند. بنابراین باید با استفاده از کلیدهای خصوصی در کیف پول دیجیتال از وجوه خود محافظت کنید.

دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال ایمن است؟

کارمزدهای خودپرداز بیت کوین چگونه است؟

همان‌طور که می‌دانید دستگاه‌های خودپرداز بانکی معمولی برای خدمات‌دهی به کارت‌های خارج از شبکه خود هم کارمزد یکسانی می‌گیرند. اما دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال کارمزد را بر اساس بلاکچین مورد استفاده شما دریافت می‌کند. بیشتر دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین برای خرید و فروش بیت کوین هم هزینه‌ای بین ۹ تا ۱۲ درصد می‌گیرند. اگرچه ممکن است دستگاه‌هایی با کارمزدهای ۴ تا ۲۰ درصد هم پیدا کنید. در مقابل، بسیاری از صرافی‌های آنلاین ارزهای دیجیتال برای تراکنش‌های ارزهای بسیار نقد شونده مانند بیت کوین، کارمزد کمتری دریافت می‌کنند.

جمع‌بندی

رواج هر چه بیشتر دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال در سراسر جهان می‌تواند به گسترش کاربرد و پذیرش رمز ارزها منجر شود. سادگی استفاده را باید کلید رقابت‌پذیری دیفای در مقابل سیفای دانست و عرضه ATM های کریپتو نیز گامی در این جهت است. به نظر می‌رسد با گسترش هر چه بیشتر این دستگاه‌ها به مرور زمان شاهد کاهش کارمزد دریافتی آن‌ها هم باشیم.