از نگاه هلواکس

آلت کوین چیست؛ انواع و تفاوت آن با بیت کوین

آلت کوین چیست؛ انواع و تفاوت آن با بیت کوین
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.55 - (9 امتیاز)
فهرست مطالب

آلت کوین‌ها به عنوان ارزهای دیجیتال جایگزین و پس از موفقیت بیت کوین راه‌اندازی شدند. آن‌ها به‌طورکلی خود را جایگزین بهتری برای بیت کوین می‌دانند. ظهور بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال همتا به همتا راه را برای بسیاری هموار کرد تا از آن پیروی کنند. اکثر آلت کوین‌ها سعی می‌کنند هرگونه اشکالی که بیت کوین دارد را هدف قرار دهند و در نسخه‌های جدیدتر به مزیت‌های رقابتی برسند. مجله اینترنتی هلواکس قصد دارد اطلاعاتی را درباره آلت کوین، انواع و تفاوت آن با بیت کوین ارائه کند.

آلت کوین چیست؟

واژه آلت کوین (Altcoin) ترکیبی از دو کلمه است؛ آلت (alt) و کوین (coin) که در آن آلت به معنای جایگزین و کوین به معنای ارز دیجیتال است. این ترکیب به دسته‌ای از ارزهای دیجیتال اشاره دارد که جایگزینی برای ارز دیجیتال بیت کوین به شمار می‌روند. پس از داستان موفقیت بیت کوین، بسیاری از ارزهای دیجیتال همتا به همتای دیگر نیز ظاهر شدند که سعی در تقلید از این موفقیت داشتند.

بسیاری از آلت کوین‌ها بر اساس ساختار اولیه ارائه شده توسط بیت کوین ساخته می‌شوند. بنابراین، بیشتر آلتکوین‌ها همتا به همتا هستند. آن‌ها نیز به فرآیندی از استخراج نیاز دارند که توسط آن کاربران مشکلات سخت در شکستن بلوک‌ها را حل کرده و راه‌های امن و ارزانی برای انجام تراکنش‌های وب ارائه می‌کنند. اما آلت کوین‌ها حتی با بسیاری از ویژگی‌های همپوشانی، به طور گسترده‌ای با یکدیگر متفاوت هستند.

بیت کوین از زمان معرفی آن در سال ۲۰۰۸، الهام‌بخش انفجار سایر ارزهای دیجیتال بوده است. این سکه‌های جایگزین یا همان آلت کوین اکنون بیش از ۵۰۰۰ عدد هستند. در ادامه به انواع آلت کوین‌های موجود در بازار اشاره خواهیم کرد.

آلت کوین چیست

انواع آلت کوین

آلت کوین‌ها دسته‌بندی‌های مختلفی دارند. در اینجا خلاصه‌ای از انواع آلت کوین‌ها و موارد کاربرد آن‌ها مورد اشاره قرار می‌گیرد. البته یک آلت کوین مانند TerraUSD که یک استیبل کوین و ابزار کاربردی است در بیش از یک دسته قرار خواهد گرفت.

  1. ارز پرداخت

توکن‌های پرداخت همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، برای استفاده به عنوان ارز تبادل ارزش بین طرفین طراحی شده‌اند. بیت کوین و هر آلت کوین دیگری را می‌توان نمونه بارز ارز پرداخت دانست.

  1. استیبل کوین

ارزهای دیجیتال از زمان عرضه خود برای تجارت و پرداخت با نوسانات بسیار زیادی همراه بوده‌اند. هدف استیبل کوین‌ها کاهش این نوسانات کلی با پیوند دادن ارزش خود با ارزهای فیات، فلزات گران‌بها یا سایر ارزهای دیجیتال است. این دارایی‌ها به عنوان ذخیره یا وثیقه برای بازخرید سرمایه دارندگان در صورت شکست یا بروز مشکل در آلت کوین استفاده می‌شوند. نوسانات قیمت استیبل کوین‌ها نباید از محدوده باریکی بیشتر شود. از استیبل کوین‌های قابل توجه بازار می‌توان به تتر، دای و یو اس دی کوین اشاره کرد.

  1. توکن‌های امنیتی

توکن‌های امنیتی دارایی‌هایی هستند که در بازارهای سهام عرضه می‌شوند. توکن سازی به معنای انتقال ارزش از یک دارایی به یک توکن است که سپس در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. هر دارایی مانند املاک و مستغلات یا سهام را می‌توان نشانه‌گذاری کرد. دارایی از این طریق می‌تواند به صورت ایمن نگهداری شود. تنظیم توکن‌های امنیتی به عهده کمیسیون بورس و اوراق بهادار است، زیرا در دسته اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌شوند.

  1. توکن‌های کاربردی

آلت کوین‌های کاربردی یا Utility برای ارائه خدمات در یک شبکه استفاده می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، از آن‌ها برای خرید خدمات، پرداخت هزینه‌های شبکه یا بازخرید پاداش استفاده می‌شود. فایل کوین که برای خرید فضای ذخیره‌سازی در شبکه و ایمن‌سازی اطلاعات استفاده می‌شود، نمونه‌ای از آلت کوین کاربردی یا ابزاری است.

اتریوم (ETH) نیز یک توکن کاربردی و طراحی شده برای پرداخت تراکنش‌ها در بلاکچین اتریوم است. استیبل کوین ترا نیز از توکن‌های ابزاری استفاده می‌کند. ترا با ضرب کردن و سوزاندن این توکن‌های ابزاری برای ایجاد فشار نزولی یا صعودی بر روی قیمت، پیوند خود را با دلار حفظ می‌کرد که البته این پیوند را در ۱۱ مه ۲۰۲۲ از دست داد.

  1. سکه‌های میم

میم کوین‌ها همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست از یک شوخی یا برداشتی طنز از سایر ارزهای دیجیتال معروف الهام گرفته شده‌اند. میم کوین‌ها معمولاً در مدت زمانی کوتاه محبوبیت فراوانی پیدا می‌کنند. چراکه توسط اینفلوئنسرهای برجسته یا سرمایه‌گذاران دنبال کننده سودهای کوتاه‌مدت تبلیغ می‌شوند. بسیاری افراد از افزایش شدید عرضه این نوع از آلت کوین در ماه‌های آوریل و مه ۲۰۲۱ به عنوان «فصل سکه‌های میم» یاد می‌کنند. صدها مورد از این ارزهای دیجیتال بر اساس خلاقیت و تبلیغ توانستند درصد سود زیادی را ثبت کنند.

  1. توکن‌های حاکمیتی

توکن‌های حاکمیتی به دارندگان آن‌ها در یک بلاکچین اجازه می‌دهند در فرایندهایی نظیر رأی دادن به تغییرات در پروتکل‌ها یا تصمیم‌گیری یک سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO) عمل کنند. به‌طورکلی توکن‌های حاکمیتی بومی یک بلاکچین خصوصی هستند و برای اهداف همان بلاکچین استفاده می‌شوند. بنابراین در اصل جزء توکن‌های کاربردی هستند اما به دلیل هدفشان به عنوان یک نوع جداگانه آلت کوین پذیرفته شده‌اند.

انواع آلت کوین

مزایا و معایب آلت کوین ها

آلت‌کوین‌ها نسخه‌های بهبودیافته ارز دیجیتال و واکنشی به بیت کوین هستند. بنابراین هدف آن‌ها رفع کاستی‌های این رمز ارز پرچم‌دار است. آلت کوین‌هایی مانند تتر و اتریوم که کاربرد بیشتری دارند، شانس بیشتری برای زنده ماندن خواهند داشت. سرمایه‌گذاران می‌توانند از بین طیف گسترده و عملکردهای متفاوت آلت کوین‌ها در اقتصاد کریپتو دست به انتخاب بزنند.

اما آلت کوین‌ها در مقایسه با بیت کوین بازار سرمایه‌گذاری بسیار کمتری دارند. بیت کوین از ماه مه سال ۲۰۲۱ حدود ۴۰ درصد از بازار جهانی ارزهای دیجیتال را در اختیار داشته است. بازار آلت کوین با سرمایه‌گذاران و فعالیت کمتر مشخص می‌شود و درنتیجه نقدینگی آن ناچیز است. تمایز بین آلت کوین‌های مختلف و موارد کاربرد آن‌ها نیز همیشه آسان نخواهد بود. بنابراین تصمیم به سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها پیچیده‌تر و گیج‌کننده‌تر از بیت کوین است. تاکنون چندین آلت کوین از بازار خارج شده و پول سرمایه‌گذاران را به باد داده‌اند.

آینده آلت کوین ها

آینده آلت کوین ها

وضعیت فعلی در بازار آلت کوین‌ها با تنوع شدید ارزها و ابزارهای مالی تعریف می‌شود. امروزه هزاران آلت کوین در بازارها وجود دارد که هرکدام ادعا می‌کنند هدف و بازار متفاوتی را نشانه رفته‌اند. بعید است که وضعیت فعلی در بازارهای آلت کوین‌ها به تجمیع آن‌ها در یک ارز دیجیتال واحد منجر شود. اما این احتمال وجود دارد که از عمر هزاران آلت کوین لیست شده در بازارهای ارز دیجیتال زمان زیادی باقی نمانده باشد. بازار آلت‌کوین‌ها احتمالاً حول مجموعه‌ای از آن‌ها ادغام خواهد شد. آن‌هایی که دارای کاربرد قوی، موارد استفاده و پشتوانه بلاکچین مجزا هستند احتمالاً بر بازار کریپتو تسلط خواهند یافت.

اگر به دنبال تنوع در بازار ارزهای دیجیتال هستید، آلت کوین‌ها گزینه خوبی هستند. آن‌ها همچنین می‌توانند ارزان‌تر از بیت کوین باشند. بااین‌حال، صرف نظر از اینکه نوع سکه چه باشد، بازار ارزهای دیجیتال جوان و پر نوسان است. ارزهای دیجیتال همچنان در حال پیدا کردن نقش خود در اقتصاد جهانی هستند. بنابراین بهتر است به همه ارزهای دیجیتال ازجمله آلت کوین ها بااحتیاط نزدیک شوید.

آینده آلت کوین ها

جمع‌بندی

اینکه بیت کوین برای سرمایه‌گذاری بهتر است یا سایر آلت کوین ها یک استدلال ذهنی مبتنی بر شرایط مالی سرمایه‌گذار، اهداف سرمایه‌گذاری، تحمل ریسک و باورهای اوست. اما قبل از خرید باید با یک مشاور مالی حرفه‌ای در مورد سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مشورت کنید. سرمایه‌گذاری در رمز ارزها و مخصوصاً پیشنهاد‌های اولیه سکه موسوم به ICO دارای ریسک بالایی است. صرافی هلواکس در خدمت شما عزیزان است تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه با شما در میان بگذارد.