از نگاه هلواکس

هاوینگ بیت کوین چیست؟ تاریخ هاوینگ بعدی

هاوینگ بیت کوین چیست؟ تاریخ هاوینگ بعدی
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.72 - (9 امتیاز)
فهرست مطالب

یکی از مهم‌ترین رویدادها در بلاک چین بیت کوین، هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج و تراکنش‌های آن است. این رویداد همچنین نرخ تورم مصنوعی بیت کوین را افزایش داده و هزینه ورود بیت کوین‌های جدید را به نصف کاهش می‌دهد. پدیده هاوینگ پیامدهایی برای همه فعالان اکوسیستم بیت کوین به همراه دارد. با مجله هلواکس همراه باشید تا هاوینگ بیت کوین را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

استخراج بیت کوین

برای اینکه بفهمیم هاوینگ بیت کوین به چه معناست، ابتدا باید کمی در مورد نحوه عملکرد شبکه استخراج بیت کوین بدانیم. استخراج بیت کوین فرآیندی است که در آن افراد از رایانه‌های شخصی خود به عنوان پردازشگر و اعتبارسنج تراکنش برای مشارکت در شبکه بلاک چین و تولید بیت کوین استفاده می‌کنند.

باید بدانید که واژه ماینری یا معدنکاری به معنای واقعی آن استفاده نمی‌شود. بلکه مثالی برای تصور ذهن و مقایسه استخراج بیت کوین با جمع‌آوری فلزات گران‌بها است. ماینرهای بیت کوین معادلات پیچیده ریاضی در تولید هر بلاک بیت کوین را حل کرده و درواقع با این اقدام خود مشروعیت تراکنش را تایید می‌کنند. سپس این تراکنش‌ها به یک بلوک اضافه شده و زنجیره‌ای از تراکنش‌های بلوکی (بلاک چین) را تشکیل می‌دهند.

هنگامی که یک واحد بلاک چین بیت کوین تکمیل شود، استخراج‌کنندگانی که در این روند تلاش کرده‌اند با بیت کوین پاداش می‌گیرند. بیت کوین برای پرداخت پاداش ماینرها از سیستمی به‌نام اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند. درواقع ماینرها تنها در صورت اثبات تلاش خود در پردازش تراکنش‌ها پاداش دریافت خواهند کرد. درک مفهوم استخراج بیت کوین و پاداش ماینرها، در شناخت بهتر پدیده هاوینگ بیت کوین بسیار مؤثر است.

استخراج بیت کوین

هاوینگ بیت کوین

پس از استخراج هر ۲۱۰.۰۰۰ بلاک که تقریباً چهار سال طول می‌کشد، پاداش استخراج‌کنندگان بیت کوین برای پردازش تراکنش‌ها به نصف کاهش می‌یابد. این رویداد به عنوان نصف شدن یا هاوینگ نام‌گذاری شده است. زیرا نرخ انتشار بیت کوین‌های جدید در گردش را به نصف کاهش می‌دهد. هاوینگ بیت کوین برای کنترل تورم ناشی از افزایش قیمت‌های مصنوعی تا زمان آزاد شدن یا استخراج همه بیت کوین‌ها ابداع شده است.

سیستم پاداش‌دهی بیت کوین به ماینرها تا حدود سال ۲۱۴۰ ادامه خواهد داشت. در آن زمان تعداد بیت کوین‌های موجود در بازار به سقف پیشنهادی ۲۱ میلیون خواهد رسید. از آن زمان به بعد ماینرها با هزینه‌های پرداختی کاربران برای پردازش تراکنش‌ها پاداش می‌گیرند. این پرداختی‌ها تضمین می‌کند که ماینرها همچنان انگیزه استخراج و حفظ شبکه بیت کوین را داشته باشند.

رویداد هاوینگ بیت کوین بسیار مهم است. زیرا موجب کاهش نرخ پاداش تولید و استخراج بیت کوین‌های جدید خواهد شد. درواقع این روند تا رسیدن به ۲۱ میلیون بیت کوین (سطح حداکثری) ادامه خواهد داشت. تا اکتبر ۲۰۲۱، حدود ۱۸.۸۵ میلیون بیت کوین در بازار وجود داشته است. این رقم یعنی تنها حدود ۲.۱۵ میلیون بیت کوین باقی مانده که استخراج و انتشار آن‌ها از طریق سیستم پاداش‌دهی خواهد بود.

نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین

 

تاریخچه هاوینگ بیت کوین

در سال ۲۰۰۹، پاداش تولید هر بلوک در زنجیره استخراج ۵۰ بیت کوین بود. این میزان پس از رویداد اول هاوینگ بیت کوین به ۲۵ و سپس ۱۲.۵ رسید. آخرین رویداد نصف شدن به ۱۱ مه سال ۲۰۲۰ برمی‌گردد که پاداش استخراج در هر بلوک به ۶.۲۵ بیت کوین تنزل یافت.

نصف شدن بیت کوین همواره با افزایش شدید قیمت آن همراه بوده است. هاوینگ اول که در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲ رخ داد به افزایش قیمت بیت کوین از ۱۲ دلار به ۱۲۱۷ دلار تا ۲۸ نوامبر ۲۰۱۳ منجر شد. دومین هاوینگ در ۹ جولای ۲۰۱۶ اتفاق افتاد. قیمت بیت کوین در آن زمان ۶۴۷ دلار بود اما تا دسامبر سال ۲۰۱۷ به ۱۹.۸۰۰ دلار افزایش یافت. البته ارزش بیت کوین تا یک سال بعد از این اوج تاریخی و در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۸ به ۳۲۷۶ دلار کاهش یافت. اما این رقم کماکان ۵۰۶ درصد بیشتر از قیمت ۶۴۷ دلاری پیش از رویداد هاوینگ بیت کوین دوم بود.

آخرین هاوینگ در ۱۱ می ۲۰۲۰ رخ داده است که قیمت بیت کوین در آن تاریخ ۸۷۸۷ دلار بود. اما این قیمت در ۱۴ آوریل ۲۰۲۱ به ۶۴.۵۰۷ دلار افزایش یافت که افزایش قیمت شگفت‌انگیز ۶۳۴ درصدی را نشان می‌دهد. یک ماه بعد قیمت بیت کوین در ۵۴.۲۷۶ دلار به تثبیت رسید که نشان‌دهنده افزایش قیمت نهایی ۵۱۷ درصدی است. به نظر می‌رسد بررسی تاریخچه هاوینگ بیت کوین نشان‌دهنده نوعی الگوی افزایش قیمت پس از هر رخداد نصف شدن باشد.

تاریخچه هاوینگ بیت کوین

 

هاوینگ بیت کوین و اثرات آن روی ماینرها

هر رخداد هاوینگ توانسته واکنشی زنجیره‌ای ایجاد کند که چیزی شبیه به روند زیر است:

  • پاداش استخراج نصف می‌شود.
  • تورم کاهش می‌یابد.
  • عرضه بیت کوین کم می‌شود.
  • تقاضا برای بیت کوین بالا می‌رود.
  • قیمت افزایش می‌یابد.

البته انگیزه ماینرها نیز بدون توجه به پاداش‌های کمتر همچنان سر جای خود باقی است. زیرا ارزش کلی بیت کوین طی این فرآیند افزایش می‌یابد. در صورتی که هاوینگ بیت کوین تقاضا و قیمت را افزایش ندهد، پاداش تکمیل تراکنش‌ها نیز کمتر خواهد بود. به این ترتیب ماینرها انگیزه‌ای برای استخراج نخواهند داشت.

برای جلوگیری از این امر، بیت کوین فرآیندی برای کاهش دشواری استخراج یک تراکنش بیت کوین در نظر گرفته است. به این ترتیب اگر پاداش به نصف کاهش یابد اما ارزش بیت کوین افزایش نیابد، دشواری استخراج کاهش پیدا می‌کند تا انگیزه ماینرها از بین نرود. این یعنی مقدار بیت کوین‌های آزاد شده به عنوان پاداش هنوز کمتر است، اما دشواری و پیچیدگی پردازش تراکنش کاهش خواهد یافت.

اثرات هاوینگ بیت کوین در فعالیت ماینرها

رویداد هاوینگ بیت کوین بعدی و پیش‌بینی‌ها

فرآیند هاوینگ تاکنون سه بار با موفقیت انجام شده است. نتیجه این نصف سازی‌ها درواقع افزایش قیمت و به دنبال آن افت شدید ارزش بیت کوین بوده است. با این حال، سقوط‌هایی که به دنبال این اوج گرفتن‌ها رخ داده، همچنان قیمت‌ها را بالاتر از ماقبل رخداد هاوینگ نگه داشته است.

به عنوان مثال در حباب قیمتی سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ شاهد افزایش ارزش بیت کوین به حدود ۲۰.۰۰۰ دلار بودیم، اما بعداً به حدود ۳۲۰۰ دلار کاهش یافت. اگرچه این یک افت بسیار شدید است اما قیمت بیت کوین قبل از هاوینگ حدود ۶۵۰ دلار بود.

این سیستم تاکنون جواب داده اما هاوینگ معمولاً با هاله‌ای از حدس و گمان، هیاهو و نوسانات بسیار زیاد احاطه شده است. با این تفاسیر باید ببینیم بازار به هاوینگ چهارم چه واکنشی نشان خواهد داد. این موضوع کمی غیر قابل پیش‌بینی شده است. زیرا هاوینگ چهارم نه‌تنها بعد از یک بیماری همه‌گیر جهانی، بلکه در محیطی از گمانه‌زنی‌های نظارتی، افزایش توجه دولت‌ها به دارایی‌های دیجیتال و تبلیغات افراد مشهور رخ خواهد داد.

رخداد هاوینگ بیت کوین چهارم احتمالاً در سال ۲۰۲۴ رخ می‌دهد. اینکه قیمت بیت کوین پس از آن در چه وضعی قرار خواهد گرفت، با توجه به افزایش توجهات و عوامل ذکر شده کمی نامشخص است.

زمان هاوینگ بعدی بیت کوین

جمع‌بندی

هاوینگ بیت کوین تورم مصنوعی قیمت را به شبکه ارز دیجیتال تحمیل می‌کند و نرخ انتشار بیت کوین‌های جدید را به نصف کاهش می‌دهد. سیستم پاداش‌دهی برای استخراج بیت کوین و رخدادهای هاوینگ تنها تا سال ۲۱۴۰ ادامه خواهند داشت. یعنی زمانی که سقف مورد نظر ۲۱ میلیون محقق شود. البته در آن زمان نیز استخراج بیت کوین متوقف نخواهد شد. زیرا کمبود بازار باید با عرضه بیت کوین‌های جدید تأمین شود. پس تنها تغییر حاصل‌شده، در نحوه دریافت پاداش ماینرها است که از طریق کارمزد تراکنش‌ها خواهد بود.

منابع:
وبسایت investopedia

وبسایت coindesk