از نگاه هلواکس

وب ۳ چیست و چه ارتباطی با رمز ارزها دارد؟

وب ۳ چیست و چه ارتباطی با رمز ارزها دارد؟
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.69 - (4 امتیاز)
فهرست مطالب

وب ۳ چیست و چه ارتباطی با رمز ارزها دارد؟

وب ۳ به‌عنوان نسل سوم اینترنت نیز شناخته می‌شود و هدف آن حذف کنترل از دست شرکت‌های بزرگ است. نسل سوم اینترنت به روشی غیرمتمرکز عمل می‌کند و توسط خود کاربران ساخته و اداره می‌شود. رمز ارزها نیز موج جدیدی از فناوری هستند که بر تحقق چشم‌انداز غیرمتمرکز نسل سوم تمرکز دارند. آن‌ها فناوری بلاکچین را با قراردادهای هوشمند ترکیب می‌کنند تا امکان کنترل داده‌ها و انجام تراکنش‌های بدون اتکا به اشخاص ثالث را به افراد بدهند. در این نوشته از مجله اینترنتی هلواکس قصد داریم نسل سوم وب و ارتباط آن با کریپتو را مورد بررسی قرار دهیم.

وب ۳ چیست؟

وب ۳ (Web3) برخلاف شرکت‌های آنلاین سنتی که از اطلاعات شما استفاده می‌کنند، کنترل داده‌ها را به خود فرد بازمی‌گرداند. این نسل از وب امکانات بی‌نظیری را به همراه خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال، هنرمندان عرصه موسیقی می‌توانند آثار خود را به‌جای سازمان‌های متمرکزی مانند اسپاتیفای یا یوتیوب در پلتفرم‌های غیرمتمرکز پست کنند. این کار موجب سود بردن بیشتر صاحب اثر از محتوای خود خواهد شد.

هدف وب ۳ این است که مراقبان یا آژانس‌ها به شما نگویند به چه سرویس‌هایی می‌توانید یا نمی‌توانید دسترسی داشته باشید. تراکنش‌ها در این فضای غیرمتمرکز برای بهبود حریم خصوصی، استقلال و کنترل داده‌ها بین دو یا چند طرف بدون واسطه انجام می‌شود.

وب ۳ یک الگوی بسیار ویژه است که راه‌حل‌های روشنی برای کاستی‌های خاص اینترنت وب ۲ ارائه می‌دهد. نسل سوم وب واکنشی به اکوسیستم‌ها و پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک و یوتیوب است. این پلتفرم‌ها اطلاعات افراد را استخراج و حریم خصوصی آن‌ها را نقض می‌کنند. درعین‌حال، توانایی کنترل کامل کاربران بر محتوای تولیدی آن‌ها را تحت‌فشار قرار می‌دهند. نسل سوم این مدل را زیر و رو می‌کند، زیرا مستقیماً به مسائل مالکیت و کنترل می‌پردازد.

وب 3 اینترنت غیر متمرکز

تاریخچه وب ۳

بیایید کمی به عقب‌تر برگردیم. اولین نسخه از اینترنت که برای استفاده عمومی در دسترس بود، وب جهانی یا وب ۱ نامیده می‌شود. قدمت وب ۱ به اوایل دهه ۹۰ میلادی بازمی‌گردد که تا حد زیادی از صفحات وب ثابتی تشکیل شده بود که توسط لینک‌ها به هم متصل می‌شدند.

سپس عصر اینترنت یعنی وب ۲ آمد. در این عصر شاهد ظهور تجارت الکترونیک و رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام بودیم. مردم با وب ۲ توانایی تعامل با پلتفرم‌های آنلاین و انتشار محتوای خود را به دست آوردند. در اینجا گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی محرک‌های اصلی رشد بودند.

اما در حال حاضر مشکل این است که کاربران اینترنت برای استفاده از خدمات ارائه‌شده توسط غول‌های فناوری مانند گوگل، مایکروسافت یا آمازون باید اطلاعات شخصی خود را تسلیم کنند. خرید اینترنتی، رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و غیره اطلاعاتی را در مورد ترجیحات و نحوه استفاده ما از این خدمات جمع‌آوری می‌کند. این اطلاعات سپس برای ارائه تبلیغات هدفمند به اشخاص ثالث فروخته می‌شوند.

اینجاست که نسل سوم وب برای حل مشکل وارد ماجرا می‌شود. اصطلاح وب ۳ توسط گاوین وود، یکی از بنیان‌گذاران ارز دیجیتال اتریوم در سال ۲۰۱۴ ابداع شد. از آن زمان به بعد این اصطلاح برای اشاره به هر چیز مرتبط به نسل بعدی اینترنت به کار می‌رود.

تاریخچه وب 3

ارتباط وب ۳ با بلاکچین

بلاکچین درواقع زیرساخت دنیای وب ۳ غیرمتمرکز است که یک پنجره بزرگ و نو را به روی همگان باز می‌کند. در بلاکچین اطلاعاتی که اینترنت را تشکیل می‌دهد، به‌جای ذخیره شدن در سرورها به شکل فعلی، در شبکه زنجیره‌ای از داده‌ها ذخیره می‌شود. سپس هرگونه تغییر یا جابجایی آن داده در بلاکچین ثبت شده و رکوردی ایجاد می‌کند که توسط کل شبکه تأیید می‌شود. در تئوری، این کار مانع از سوءاستفاده بازیگران بد از داده‌ها می‌شود و درعین‌حال سابقه روشنی از مقصد تراکنش‌ها ثبت می‌کند.

همان‌طور که بلاکچین‌های ارزهای دیجیتال برای جلوگیری از «خرج‌های مضاعف» ساخته می‌شوند، یک اینترنت شبیه بلاکچین نیز (در تئوری) دست‌کاری و کنترل داده‌ها را سخت‌تر می‌کند. ازآنجایی‌که داده‌ها غیرمتمرکز هستند، هیچ دروازه‌بانی کنترل آن‌ها را نخواهد داشت. به این معنی که نمی‌تواند دسترسی کسی را به اینترنت مسدود کند.

این امر روی کاغذ باعث دسترسی افراد بیشتری به اینترنت خواهد شد و از هوش مصنوعی برای محدود کردن ربات‌ها و وب‌سایت‌های کلیکی استفاده می‌شود. یک مثال در این زمینه می‌تواند برنامه‌های پرداخت همتا به همتا باشند که روی یک بلاکچین کار می‌کنند. کاربران این برنامه‌های غیرمتمرکز می‌توانند به‌جای استفاده از بانک برای انجام تراکنش از یک برنامه غیرمتمرکز (Dapp) مبتنی بر وب ۳ استفاده کنند.

ارتباط وب 3 با بلاکچین

رابطه وب ۳ و ارزهای دیجیتال

یک ارز دیجیتال مرتبط با فضای وب ۳ خدمات مختلفی مانند محاسبات، پهنای باند، ذخیره‌سازی، شناسایی و خدمات میزبانی را عرضه می‌کند که قبلاً توسط ابر شرکت‌ها ارائه می‌شدند. با رشد سریع ارزهای دیجیتال و نسل سوم وب، توسعه‌دهندگان بر روی بهبود هر دو فناوری و مقیاس‌پذیرتر، ایمن‌تر و کارآمدتر کردن آن‌ها کار می‌کنند. وب نسل سوم اغلب همراه با ارزهای دیجیتال به‌کاربرده می‌شود، زیرا این دو درواقع اصول اصلی تمرکززدایی و دسترسی برابر را به اشتراک می‌گذارند.

طرفداران وب ۳ می‌گویند که ارزهای دیجیتال نقش کلیدی در آینده اینترنت ایفا خواهند کرد. به‌عنوان‌مثال، برای دسترسی و استفاده از خدماتی که بر روی وب ۳ اجرا می‌شوند، نیاز به ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم خواهیم داشت. درواقع نمی‌توان در فضایی مستقل مانند نسل سوم غیرمتمرکز وب با استفاده از ارزهای فیات یا دیجیتال فیات حرکت کرد. فضای مستقل به ارزهای مستقل نیاز دارد که تنها توسط دسترسی به ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر خواهد بود.

وب ۳، بلاکچین، ارزهای دیجیتال، دیفای و متاورس یک مخرج مشترک دارند که آن گذر از پلتفرم‌های متمرکز و تحت نظارت نهادهای مرکزی است.

رابطه وب 3 و ارزهای دیجیتال

پروژه‌های ارز دیجیتال مبتنی بر وب ۳

می‌توان گفت تمامی ارزهای دیجیتال بر نسل سوم وب متمرکز هستند. ارزهای دیجیتال از دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) و بلاکچین استفاده می‌کنند. دیفای و بلاکچین نیز ارتباط تنگاتنگی با اینترنت نسل سوم دارند. اما برخی پروژه‌ها در فضای کریپتو وجود دارند که خواهان استفاده حداکثری از فضای نسل سوم وب هستند. در اینجا به چند نمونه از این پروژه‌های رمزنگاری وب ۳ اشاره می‌کنیم که بر روی ساختن نسل بعدی وب متمرکز شده‌اند.

هلیوم (HNT)

شبکه مردمی هلیوم مبتنی بر نسل سوم وب است که یک شبکه بی‌سیم و غیرمتمرکز همتا به همتا را فراهم می‌کند.

چین لینک (LINK)

یک میان‌افزار بلاکچین است که به قراردادهای هوشمند اجازه می‌دهد به منابع حیاتی خارج از زنجیره دسترسی داشته باشند. این قراردادهای هوشمند شامل مواردی نظیر فید داده‌ها، API های وب (واسط‌های برنامه‌نویسی اپلیکیشن) و پرداخت‌های سنتی بانکی هستند.

فایل کوین (FIL)

یک شبکه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز است که افراد در آن می‌توانند فضای هارد اضافی خود را در ازای توکن‌های فایل کوین اجاره دهند. این رمز ارز را به‌عنوان نسخه وب ۳ خدمات وب آمازون یا گوگل درایو در نظر بگیرید.

تتا (THETA)

تتا یک شبکه پراکنده است که برای پخش ویدیو در نظر گرفته شده است. تتا به کاربران امکان می‌دهد پهنای باند و قدرت محاسباتی را به‌صورت همتا به همتا به اشتراک بگذارند.

پروژه های ارز دیجیتال مبتنی بر وب 3

جمع‌بندی

وب ۳ هنوز تا حد زیادی در تئوری است و منحنی اجرای بسیار پرفرازونشیبی پیش رو دارد. در حال حاضر، هرکسی که می‌خواهد از اینترنت نسل سوم بیشترین استفاده را ببرد، باید در مورد فناوری‌های بلاکچین و ارزهای دیجیتال آموزش ببیند. این قدمی است که همه نمی‌خواهند بردارند، به‌خصوص اگر بتوانند از برنامه‌هایی مانند مرورگرهای ویژه برای دور زدن نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی استفاده کنند. اما نگرانی‌های مربوط به استفاده از اینترنت به همین مورد خلاصه نمی‌شود. چراکه نسل سوم وب می‌تواند کلید گذر از قفل‌های بسیار زیادی باشد.

منابع