از نگاه هلواکس

از استخراج ارز دیجیتال یا ماینینگ (mining) چه می دانید؟

از استخراج ارز دیجیتال یا ماینینگ (mining) چه می دانید؟
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.58 - (6 امتیاز)
فهرست مطالب

ارز دیجیتال یک موضوع جذاب و درعین‌حال پیچیده است. اما پیچیدگی استخراج ارز دیجیتال یک گام فراتر رفته و اکثر مردم را در سردرگمی فروبرده است. کلمه کریپتو از کلمه یونانی krruptos به معنای «پنهان» گرفته شده است. پس ارزهای دیجیتال درواقع پنهان هستند و باید آن‌ها را با عملیاتی به‌نام ماینینگ استخراج کرد. با مجله هلواکس همراه شوید تا سیر و سفری در دنیای عمیق استخراج ارز دیجیتال و جزئیات آن داشته باشیم.

استخراج ارز دیجیتال به چه معناست؟

استخراج ارز دیجیتال دو وجه دارد؛ اولاً سکه‌های جدید را به گردش درمی‌آورد، دوماً تراکنش‌های جاری را تأیید می‌کند. اما برای درک فرایند استخراج، ابتدا باید با طرز کار بلاکچین آشنا شویم. بلاکچین یک پایگاه داده دیجیتالی است که یک رکورد دائمی و تغییرناپذیر از هر تراکنش روی آن نگهداری می‌شود. علاوه بر این، بلاکچین تراکنش‌ها را از طریق اجماع شبکه تأیید می‌کند. عملیات بلاکچین همچنین بیت کوین‌های جدیدی را برای گردش استخراج می‌کند.

فرض کنید از بیت کوین برای خرید اینترنتی استفاده می‌کنید. شما محصول را به سبد خرید اضافه کرده و پول آن را با روش ترجیحی بیت کوین می‌پردازید. در پشت‌صحنه، تراکنش شما به صف ورودی‌های دیگر در انتظار تأیید می‌رود و به یک بلوک زنجیره‌ای اضافه می‌شود. هر بلوک تا زمانی که پر شود به پذیرش ورودی‌ها ادامه می‌دهد. در اینجا ماینرها از منابعی مثل برق، تجهیزات کامپیوتری و غیره برای حل مسائل پیچیده ریاضی و رساندن تراکنش شما به زنجیره بلوکی (بلاکچین) استفاده می‌کنند.

پاداش استخراج ارز دیجیتال

حل مسائل ریاضی پیچیده به یافتن یک عدد هگزادسیمال ۶۴ رقمی اشاره دارد که «هش» نامیده می‌شود. تشکیل یک بلوک و تأیید تراکنش‌های درون بلاکچین، پاداشی را برای ماینر به همراه دارد. این مشوق معمولاً با خود ارز دیجیتال پرداخت می‌شود، اما تمام ماینرها پولی دریافت نمی‌کنند. جایزه فقط نصیب اولین نفری می‌شود که هش درست را پیدا کند و حاصل کار دیگر ماینرها چیزی جز قبض برق نیست. بنابراین، فرآیند استخراج ارز دیجیتال پرمخاطره است و فقط گهگاه مثمر ثمر واقع می‌شود. پس اگر ابزار محاسبات قدرتمندی در اختیار نداشته باشید، وقت و سرمایه شما اتلاف خواهد شد.

پاداش استخراج ارز دیجیتال

هش و استخراج ارز دیجیتال

همان‌طور که در بالا ذکر شد، برای تکمیل ارزش بلوک تراکنش‌ها باید هش را پیدا کنید. هر بلوک از زنجیره بلاکچین دارای یک هش منحصربه‌فرد مرتبط با آن است. هش بدون توجه به داده‌های تراکنش، همیشه یک عدد ۶۴ رقمی است. یافتن هش بر اساس طول زنجیره، می‌تواند به قدرت محاسباتی فوق‌العاده‌ای نیاز داشته باشد. بنابراین فرآیند استخراج ارز دیجیتال یا ماینینگ را بسیار خسته‌کننده و پرهزینه می‌کند.

علاوه بر این، هش هر بلوک به هش بلوک قبلی خود مربوط است. این امر به ویژگی تغییرناپذیری بلاکچین می‌افزاید. پس هرگونه تغییر در یک تراکنش، هش متفاوتی ایجاد می‌کند و تراکنش‌های ثبت‌شده به این شکل ضد دست‌کاری هستند. بنابراین هر تلاشی برای تغییر هر چیزی در یک بلوک واحد، هش همه بلوک‌های بعدی را تغییر می‌دهد. هر دست‌کاری (فورک) درنهایت یک بلاکچین متفاوت را شروع می‌کند که دقیقاً از همان نقطه تغییر آغاز می‌شود.

البته همه فورک‌ها توسط بازیگران بد آغاز نمی‌شوند. تعداد کمی از فورک‌ها نیز تولید شده توسط خود سیستم هستند که به عنوان ارتقاء در نظر گرفته شوند. به‌عنوان‌مثال، هاردفورک سال ۲۰۲۱ لندن در زنجیره اتریوم قانونی بود و از بلوک شماره ۱۲,۹۶۵,۰۰۰ صورت گرفت. اما استخراج ارز دیجیتال با دو الگوریتم متفاوت صورت می‌گیرد.

هش و استخراج ارز دیجیتال

ماینینگ ارز دیجیتال: الگوریتم اثبات کار (POW)

بیت کوین قابل‌توجه‌ترین ارز دیجیتال استخراج‌شده با استفاده از الگوریتم اثبات کار است. تمام تراکنش‌های بلاکچین بیت کوین در یک استخر حافظه (معروف به ممپول) گروه‌بندی می‌شوند. اما همه این تراکنش‌ها نیاز به اعتبارسنجی دارند. اینجاست که ماینر برای یافتن مقدار هش آخرین بلوک وارد قضیه می‌شود. سیستم محاسباتی ماینرها اعداد را تا زمان یافتن مقدار هش کامل یکی پس از دیگری امتحان می‌کند. ماینر، کشف خود را پس از یافتن هش در شبکه اعلام می‌کند تا سایرین بتوانند آن را تأیید و یک بلوک جدید ایجاد کنند.

مقاومت در برابر حملات سایبری یکی از نقاط قوت استخراج ارز دیجیتال با الگوریتم اثبات کار است. هکرها برای حمله مؤثر به یک سیستم PoW باید ۵۱ درصد از توان محاسباتی شبکه را در اختیار بگیرند. هزینه‌های انجام این کار بیشتر از پاداش واقعی حاصل از کل حمله سایبری است. اما امنیت ارائه شده توسط الگوریتم اثبات کار به معنای واقعی کلمه هزینه زیادی در پی دارد. مثلاً دانشگاه کمبریج در ماه مه ۲۰۲۱ اعلام کرد که فرایند استخراج بیت کوین بیشتر از کشور سوئد برق مصرف می‌کند.

نیاز روزافزون به قدرت محاسباتی نیز کار ماینرها را دشوار می‌کند و ارتقاء دکل‌های آن‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان و دائمی دارد. این منجر به افزایش تمرکز سکوهای استخراج می‌شود که در تضاد با اصل اساسی بلاکچین یعنی عدم تمرکز است.

ماینینگ ارز دیجیتال

ماینینگ ارز دیجیتال: الگوریتم اثبات سهام (POS)

درحالی‌که برای ماینینگ در یک سیستم اثبات کار سریع‌تر به یک ابزار قدرتمندتر نیاز دارید، سیستم اثبات سهام متفاوت است. در اینجا، شخص می‌تواند تراکنش‌های بلوکی را بر اساس تعداد سکه‌هایی که در اختیار دارد، اعتبارسنجی کند. در اکوسیستم‌های اثبات سهام نیازی به ایجاد سکه‌های جدید نیست، زیرا همه آن‌ها قبلاً ضرب شده‌اند. این مسئله حل پازل‌های پیچیده را برطرف کرده و هزینه‌های قابل‌توجه مصرف انرژی استخراج ارز دیجیتال را حذف می‌کند.

تفاوت دیگر بین این دو الگوریتم در نحوه کسب سکه‌های کریپتو توسط افراد نهفته است. ماینرها در الگویتم اثبات کار، قطعاتی از بلوک استخراج‌شده را به عنوان کارمزد خود دریافت می‌کنند. اما ماینرها در الگوریتم اثبات سهام تنها از طریق کارمزد تراکنش‌ها پاداش می‌گیرند.

اجرای یک گره در محیط اثبات سهام (Proof of Stake) مستلزم داشتن حداقل سهام و یک دستگاه پردازنده است. حداقل سهم از یک شبکه به شبکه دیگر متفاوت است و به خصوص به ارزش آن ارز دیجیتال بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، باز کردن یک گره سهامداری اتریوم به ۳۲ و تزوس به ۸۰۰۰ سکه نیاز دارد. ازلحاظ دستگاه پردازنده نیز به‌طورکلی یک لپ‌تاپ می‌تواند این کار را انجام دهد. اما اجرای عملیات و راه‌اندازی آن ممکن است مشکل‌ساز و زمان‌بر باشد. کسانی که می‌خواهند از شر زحمت راه‌اندازی گره در امان باشند، می‌توانند یک دستگاه سخت‌افزاری مخصوص با یک گره از پیش نصب‌شده سفارش دهند.

ماینر ارز دیجیتال

آیا استخراج ارز دیجیتال سودآور است؟

برای استخراج موفقیت‌آمیز ارزهای دیجیتال به منابع محاسباتی قابل توجهی نیاز دارید. استخراج بیت کوین در روزهای اولیه ساده بود و فقط به یک لپ تاپ یا یک کامپیوتر نیاز داشتید. بنابراین هرکسی می‌توانست این کار را انجام دهد. با افزایش سختی بلوک، فرآیند استخراج ارز دیجیتال آن‌قدر دشوار شد که به پردازنده‌های گرافیکی با کارایی بالا نیاز داشت.

مدتی بعد، با افزایش سختی بلاک، تنها راه استخراج سودآور بیت کوین، کمک ماینرهای ASIC بود. البته هنوز هم می‌توان با استفاده از رایانه‌های ساده ارزهای دیجیتال مختلف را استخراج کرد. اما قبل از تصمیم درباره ارزشمند و سودآور بودن استخراج ارزهای دیجیتال باید جنبه‌های مختلف قانونی را هم در نظر بگیرید.

سودآوری استخراج ارز دیجیتال

جمع‌بندی

به‌طور خلاصه، استخراج ارز دیجیتال برای افراد ماهر در این زمینه سودآوری دارد و یک بازار غیرقابل‌پیش‌بینی است. بنابراین بهتر است با پولی که به‌سختی به دست آورده‌اید، بی‌گدار به آب نزنید. درنهایت، سعی کنید قبل از رفتن به دنبال ماهی بزرگ به دنبال استخراج سکه‌های کوچک‌تر باشید. درعین‌حال سعی نکنید بیت کوین یا سکه‌های مشابه را با یک GPU یا CPU استخراج کنید. زیرا علاوه بر اینکه تجهیزات خود را نابود می‌کنید، زمان و پول شما هم تلف خواهد شد.

منابع