اخبار روز

رونمایی از رمزارز ملی ایران با نام رمزریال در شهریورماه

رونمایی از رمزارز ملی ایران با نام رمزریال در شهریورماه
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.97 - (7 امتیاز)
فهرست مطالب

با توسعه فناوری بلاکچین و فراگیر شدن ارزهای دیجیتال، کشورهای درحال‌توسعه دنبال راهی برای ورود به این حوزه و قانون‌گذاری آن هستند. بانک مرکزی ایران امروزه در حال کار بر روی رمزارز ملی ایران به اسم رمزریال است. بانک مرکزی اعلام کرده است که در شهریورماه از این پول الکترونیکی رونمایی خواهد شد.

این رمزارز بانک مرکزی می‌تواند جایگزین واحد پول کاغذی شده و فرایند تراکنش‌ها را راحت‌تر کند. رمزریال مثل سایر ارزهای دیجیتال جهانی قابل استخراج نیست و بحث سرمایه‌گذاری روی آن وجود ندارد. این رمزارز صرفاً یک ابزار پرداخت خواهد بود. به‌عبارت‌دیگر می‌توان آن را پول الکترونیکی نامید.

دولت و بانک مرکزی امروزه به‌شدت دنبال پیاده‌سازی رمزارز ملی ایران هستند. به گفته کارشناسان دریافت وام اخیر از صندوق بین‌المللی پول (IMM) در دولت فعلی نیز در راستای پروژه رمزریال بوده‌است.

در رمزارز ملی ایران یا رمزریال دیگر واسطه‌ای وجود ندارد. با هر تراکنشی که به‌واسطه رمزریال انجام می‌شود، دریافت و پرداخت به‌صورت آنی انجام می‌شود. امنیت بالاتر و فراهم شدن فضایی نوین برای توسعه تجارت الکترونیک از ویژگی‌های این ابزار جدید پولی است. از دیگر مزایای رمزارز ملی ایران می‌توان به محدود شدن امکان خریدوفروش ارز و طلا توسط دلالان اشاره کرد.

یکی از چالش‌های رمزریال، امنیت و دوام آن است. گره‌زدن زندگی روزمره مردم با اینترنت حتی در حد تأمین مایحتاج روزمره این پرسش را به همراه دارد. در صورت قطعی اینترنت به هر دلیلی از جمله حملات سایبری، تکلیف نیازهای اولیه مردم چه خواهد شد؟ در صورت طولانی شدن قطعی اینترنت چه کسی پاسخگوی پیامدهای امنیتی آن خواهد بود؟

بدیهی است که با بهره‌گیری از تکنولوژی، هزینه‌های دولت در چاپ پول کاهش پیدا می‌کند. اما سؤال این است که منافع این کار متوجه کدام‌یک از طرفین است. مردم یا دولت؟