اخبار روز

مارک زاکربرگ از ضرر ۲.۸ میلیارد دلاری رئالیتی لبز در سه‌ماهه دوم امسال نگران نیست

مارک زاکربرگ از ضرر ۲.۸ میلیارد دلاری رئالیتی لبز در سه‌ماهه دوم امسال نگران نیست
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.37 - (6 امتیاز)
فهرست مطالب

مارک زاکربرگ می‌گوید متاورس یک پروژه بسیار بزرگ است و طی چند سال آینده نیز پرهزینه خواهد بود. بخش واقعیت مجازی (VR) متا و بخش متاورس رئالیتی لبز (Reality Labs) هفتمین سه‌ماهه متوالی زیان خود را به ثبت رساندند. اما مدیرعامل شرکت همچنان روی سرمایه‌گذاری در این فناوری ثابت قدم است و آن را یک فرصت عظیم می‌نامد. به نظر زاکربرگ اذعان چنین ضررهایی تا چندین سال دیگر هم ادامه می‌یابند. اما زمانی که برنامه‌های کاربردی واقعیت مجازی و متاورس به اندازه کافی بالغ شوند، این فرصت عظیم به سودآوری صدها میلیارد دلاری خواهد رسید.

زاکربرگ معتقد است توسعه متاورس به‌مرورزمان صدها میلیارد دلار و یا حتی تریلیون‌ها دلار سودآوری خواهد داشت. اما در گزارش مالی سه‌ماهه دوم متا در سال ۲۰۲۲ زیان عملیاتی طولانی‌مدت بخش متاورس آن فاش شد. البته چنین ضررهایی در مرحله تحقیق و توسعه استارتاپ‌ها غیرعادی نیست. رئالیتی لبز برنامه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده (AR) را می‌سازد. این برنامه‌ها به کاربران متا کمک می‌کند تا از طریق هدست‌های واقعیت مجازی Oculus به پلتفرم‌های اجتماعی مختلف خود نظیر متاورس متصل شوند.

درآمد رئالیتی لبز از سال ۲۰۲۱ روند کاهشی دارد. حاشیه عملیاتی آن نیز از سال ۲۰۲۰ تعریف چندانی ندارد و در سه‌ماهه اول امسال ضرری حدود ۲.۹ میلیارد دلاری ثبت کرده است. مارک زاکربرگ در این باره می‌گوید که در حال حاضر وضعیت اقتصاد کلان بدتر از سه‌ماهه قبل است. مثلاً فدرال رزرو در روز چهارشنبه و برای دومین بار متوالی ظرف یک هفته نرخ بهره را ۰.۷۵ درصد افزایش داد. زاکربرگ گفت: «ما وارد یک رکود اقتصادی شده‌ایم که تأثیر گسترده‌ای بر تجارت دیجیتال خواهد داشت. ما در این شرایط بر سرمایه‌گذاری بلندمدت متمرکز هستیم تا ما را قوی‌تر کند.»