اخبار روز

وب ۵ در مقابل وب ۳؛ آینده یک فرایند است و نه مقصد

وب ۵ در مقابل وب ۳؛ آینده یک فرایند است و نه مقصد
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.82 - (5 امتیاز)
فهرست مطالب

بسیاری از خبر تی.بی.دی یکی از زیرمجموعه‌های گروه بلاک در تعجب هستند. جک دورسی، بنیان‌گذار توییتر، راه‌اندازی پلتفرم وب ۵ را اعلام کرد. وب ۱، ۲، ۳ و حالا وب ۵؟ پس وب ۴ چه شد؟ کسانی که به توالی اعداد اهمیتی نمی‌دهند، می‌توانند وب ۷ را دانلود کنند!.

بگذارید کمی تاریخ را مرور کنیم. در آغاز، وب ۱ به وجود آمد که همان وب اولیه شناخته شده بود. در این مرحله کاربران می‌توانستند بدون امکان تعامل مستقیم به اطلاعات دست یابند. سپس وب ۲ ظهور کرد که با شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات دوطرفه تعریف می‌شود. به اشتراک‌گذاری محتوا در این مرحله میسر شد.

حالا در آستانه ورود به عصر وب ۳ قرار داریم که تاریخ شروع مشخصی هم ندارد. وب ۴ هم به‌عنوان وب موبایل نیز شناخته می‌شود. در وب ۴ تمام دستگاه‌های تلفن همراه در زمان واقعی اما در دنیای مجازی به هم متصل می‌شوند. حال طبق ادعای جک دورسی وب ۵ به‌زودی جایگزین وب ۳ خواهد شد.

بسیاری از افراد عبارت وب ۵ را تنها از زبان جک دورسی شنیده‌اند، اما این واژه جدیدی نیست. تیم برنرز لی، مخترع وب در سال ۲۰۰۹ و حین یک سخنرانی تد این واژه را مطرح کرد. او نسل پنجم وب را باز، متصل، هوشمند و احساسی معرفی کرد.

درواقع ماهیت حقیقی وب ۵ هنوز در حال شکل‌گیری است. اما با توجه به نشانه‌هایی که تاکنون داشته‌ایم، این یک شبکه به‌هم‌پیوسته خواهد بود. این وب توانایی تعامل دارد و مانند یک دستیار شخصی با ما ارتباط برقرار می‌کند. در وب ۵ موردنظر تیم برنرز لی، کاربران با محتوایی تعامل خواهند داشت که با احساسات و چهره آن‌ها در ارتباط است. بنابراین به نظر می‌رسد نسل پنجم وب جک دورسی، هیچ ارتباطی با وب احساسی یا همزیستی اعلام‌شده توسط خالق وب در سال ۲۰۰۹ نداشته باشد.

منبع: cointelegraph