اخبار روز

آیا بیت کوین محافظ تورم است؟ چرا بیت کوین با اوج تورم خوب عمل نکرد؟

آیا بیت کوین محافظ تورم است؟ چرا بیت کوین با اوج تورم خوب عمل نکرد؟
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.75 - (7 امتیاز)
فهرست مطالب

وضعیت بیت کوین به عنوان یک محافظ تورم در بازار فعلی مورد بررسی قرار گرفته است. اما کارشناسان به شرایط استثنایی بازار اشاره می‌کنند.

آخرین چرخه هاوینگ بیت کوین با همه‌گیری شدید کووید-۱۹ مصادف شد. این اتفاق اعتقاد بسیاری از مردم به این فناوری نوپا را به‌عنوان یک محافظ تورم تقویت کرد. بااین‌حال، یک سال بعد، بیت کوین حدود ۷۵ درصد از ارزش بازار خود را از دست داده و بنابراین بسیاری از مردم با نظریه پوشش تورمی آن موافق نیستند.

اخیرا شرکت‌هایی مانند میکرواستراتژی و تسلا با افزودن بیت کوین به خزانه‌های شرکت خود، جنبه محافظ تورم بودن آن را دو برابر کردند. میکرواستراتژی زمانی شروع به خرید بیت کوین کرد که قیمت آن در محدوده قیمت زیر ۱۰۰۰۰ دلار معامله می‌شد. این شرکت تا زمانی که این ارز به قیمت ۶۹۰۰۰ دلار رسید به خرید خود ادامه داد.

این تصمیم در ابتدا بسیار سودآور به نظر می‌رسید. زیرا قیمت بیت کوین هر ماه صعودی بود. درنتیجه بسیاری از اعضای جامعه ارزهای دیجیتال از جمله مدیرعامل میکرواستراتژی به‌عنوان راهکاری برای مقابله با تورم، از آن استقبال کردند. بااین‌حال، احساسات جامعه به سرعت با زمستان ارزهای دیجیتال دست‌خوش تغییر شد.

درحال‌حاضر اما نرخ تورم به بالاترین حد خود در سراسر جهان رسیده و بسیاری از کشورها در تلاش برای فرار از رکود هستند. بیت کوین نیز در تلاش است تا یک گزینه سرمایه‌گذاری پرسود باقی بماند. اما برخی می‌گویند که لزوما بیت کوین به عنوان یک محافظ تورم هنوز کامل شکست نخورده است.

البته موقعیت نامشخص امروز بیت کوین به‌عنوان پوششی در برابر شرایط بازار را می‌توان به عوامل متعددی از جمله عوامل اقتصادی کلان نسبت داد. در واقع شرایط بازار توسط چندین بحران خارجی مانند جنگ روسیه و اوکراین بدتر شده است.