اخبار روز

اولین واردات کالا به ایران با استفاده از ارز دیجیتال

اولین واردات کالا به ایران با استفاده از ارز دیجیتال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
ستاره فعالستاره غیر فعال
4.37 - (8 امتیاز)
فهرست مطالب

این هفته، اولین سفارش رسمی برای واردات کالا به ایران باارزش مجموعاً ۱۰ میلیون دلار به‌صورت ارز دیجیتال ثبت شد. اقدامی که می‌تواند به ایران برای دورزدن تحریم‌های آمریکا کمک کند.

خبرگزاری تسنیم طی یک گزارش خبر واردات کالا به ایران با استفاده از ارز دیجیتال را منتشر کرد. علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در توییتر خود نوشت:

“در هفته جاری، نخستین سفارش واردات کالا به ایران از طریق ارز دیجیتال ثبت شد. ارزش این واردات مجموعاً ۱۰ میلیون دلار می‌باشد.”

این مقام همچنین افزود که استفاده از ارزهای دیجیتال به طور گسترده تا پایان سپتامبر در تجارت بین‌الملل به کار گرفته می‌شود. اما او به این که از کدام ارز دیجیتال برای واردات کالا به ایران استفاده شده، اشاره‌ای نکرد.

شایان‌ذکر است که سال گذشته، دولت ایران برای ۳۰ مزرعه استخراج ارز دیجیتال مجوز صادر کرد. بنابراین شواهد نشان می‌دهد که دولت ایران موضع خود را در مورد استخراج ارزهای دیجیتال تغییر داده‌است.

این تأییدیه یک هفته پس از توقیف بیش از ۷۰۰۰ کامپیوتر مورداستفاده برای استخراج ارز دیجیتال توسط پلیس ایران صادر شد. این تصمیم در نتیجه تصمیم ایران در ماه می ۲۰۲۱ مبنی بر ممنوعیت استخراج بیت کوین بود. چون در فرایند استخراج بیت کوین برق زیادی مصرف می‌شود.

در کشور ایران نیز مقامات مشکل کمبود برق را به استخراج غیرمجاز ارزهای دیجیتال ربط می‌دادند. بر اساس گزارش‌ها سال گذشته، ۴.۵ درصد از کل استخراج بیت کوین دنیا در ایران انجام شده‌است.

مرکز مطالعات استراتژیک ریاست‌جمهوری ایران، در طی یک گزارش که در مارس ۲۰۲۱ منتشر شد. از مسئولان کشور خواست به استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال برای دورزدن تحریم‌های بین‌المللی بپردازند.